pdov
spikplanka spikplanka skrev:
Vet du vad det var för signalering i dessa 24 V DC?
Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för signaler. Vet att det finns två olika typer av utgångar, DR och RE där DR är endast på/av och RE går att dimma.

Försöker bifoga produktbladet.
 
pdov pdov skrev:
Försöker bifoga produktbladet.
Såg denna:
"Nätverksanslutningar typ: 1 st Ethernet RJ45"

Så det borde finnas en enkel möjlighet att koppla in sig och analysera trafiken mellan Compar-IT och enheten i elcentralen.
 
G GertENilsson skrev:
Jag är inne på att ersätta CompareIT-enheten med Plejd-enheter och för ingångarna (tryckknapparna) sätta 24V-hjälprelä. Det skulle ge ungefär samma funktionalitet och då pratar vi kanske 5-10 000kr. Vad tror ni om detta?
Montera trådlösa brytare istället.
 
G GertENilsson skrev:
Jag är inne på att ersätta CompareIT-enheten med Plejd-enheter och för ingångarna (tryckknapparna) sätta 24V-hjälprelä. Det skulle ge ungefär samma funktionalitet och då pratar vi kanske 5-10 000kr. Vad tror ni om detta?
Montera trådlösa brytare istället.
I immot skrev:
Är det någon annan i landet som sitter med ett smarta hem-system via Compare-IT (eller OurLiving som de numera heter)?

De har ju gått ut med info om att de avvecklar hela systemet och att det från och med oktober 2024 inte kommer fungera längre.

Någon som har någon idé kring om det går att konvertera det systemet till något liknande? Det är ju ett trådat system, vet inte om det finns andra aktörer med liknande idé? Eller är det bara inse att man blev lämnad med ytterligare en skitmacka efter att ha valt att bygga hus med LB-Hus (Svensk Husproduktion)?
Byt ut alla brytare till trådlösa plejdbrytare och puckar för varje styrning.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vet du vad det var för signalering i dessa 24 V DC? vart det en signal per lampa, en enkel av/på ? eller någon buss med datapaket osv och isåfall vad de olika bitarna betyder?

Testade att ladda upp en .pdf och det gick utmärkt.
24 V DC för signallering låter ju väldigt rimligt i mina öron. Men jag mätte, för säkerhets skull, spänningen över en av strömbrytarna som är kopplad till "limpan" och i mitt fall var det 156 V AC (!). Inte vad jag hade väntat mig precis! 😮

Lutar just nu åt att installera 2-3 plejd, för de lampor jag vill ha timer-styrning på och så ett gäng impulsrelän för resterande belysning. Tror det kommer ge minst huvudvärk i framtiden utan att kosta för mycket. Vi kör ändå aldrig dimrat utan det är av eller på som gäller 😀

Har övervägt KNX men vill inte tvingas betala licens för programvaran. Känns inte som man har full kontroll då...
 
156 V AC mellan vad? jord till någon av brytarens poler? mellan polerna? mellan D+ och D- ?
Sedan kan en multimeter bli förvirrad av pulsformade spänningar. Bäst är förstås ett handhållet oscilloskop.

Är plejd något där protokollet är dokumenterat och tillgängligt för slutanvändare?

KNX är det och det lär finnas ordentligt med fri mjukvara till den.
 
spikplanka spikplanka skrev:
156 V AC mellan vad? jord till någon av brytarens poler? mellan polerna? mellan D+ och D- ?
Sedan kan en multimeter bli förvirrad av pulsformade spänningar. Bäst är förstås ett handhållet oscilloskop.

Är plejd något där protokollet är dokumenterat och tillgängligt för slutanvändare?

KNX är det och det lär finnas ordentligt med fri mjukvara till den.
Det går två trådar in i strömbrytaren så jag mätte spänningen över dessa. Har tyvärr inget oscilloskop att mäta med. Bara en enkel multimeter. Men köper förklaringen att den visar fel om det är pulsformad spänning som skickas ut. Jättebra om någon kunde göra en ordenlig mätning med oscilloskop!

Nej, plejd är ju helt proprietärt, så jag vill bara installera några få dosor. Så är det inte hela världen om man behöver ersätta dessa sen om några år...

Har googlat runt efter programvara för att programmera KNX-system och min slutsats blev att det inte finns fri mjukvara att välja och vraka av. Har du någon bra länk?
 
N Neriketompa skrev:
Har googlat runt efter programvara för att programmera KNX-system och min slutsats blev att det inte finns fri mjukvara att välja och vraka av. Har du någon bra länk?
Kikar man på listan över hemautomationsprogram så är det främst Home Assistant och OpenHAB som jag sett förekomma. I synnerhet den första. Det jag skulle kika på är moduler för att koppla in KNX enheter.

OpenHAB wikipedia nämner specifikt "to a specific physical device (e.g. an interface to a home automation network like KNX, Z-Wave or Zigbee)."

Oavsett detta så är KNX ett relativt simpelt protokoll som är rimligt enkelt att skriva program för och bygga hårdvara till. Se dock upp om KNX bussen galvaniskt har hög potential till något annat.
 
  • Gilla
Neriketompa
  • Laddar…
KNX bussen med egen signalledning (TP 1) använder såvitt jag kan se asynkron kommunikation med tecken som skickas (dvs samma som "RS-232") i half-duplex över bidirektionell differentiell signalering i 9600 bit/s.
På denna signal ligger en spänning på 24 V DC (spann 21 .. 30 V) för elmatning till iaf enklare enheter. Med en max gräns på 1280 mA, dock utgår man från max 10 mA/enhet.

Så det borde gå att koppla in KNX bussen med en kapacitansfilter och nivåhöjare (typ MAX232) direkt till serieporten på en PC. Därefter kan man styra hela härligheten direkt.

Färdiga chips finns också:
https://www.digikey.com/reference-designs/en/wired-communication/interface-solutions/2256
NCN51206GEVB: 9600 Baud KNX Transceiver
"Only 2 wires are needed for communication and power."
https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/ncn5120-d.pdf - NCN5120 Transceiver for KNX Twisted Pair Networks (2019)
Sidan 14 visar ett exempel på kretsschema.

Så bussen är väl genomtänkt för en massa anslutna enheter i långa slingor.

Programmering av enheter:
https://en.wikipedia.org/wiki/KNX - KNX
"All products bearing the KNX logo are programmed through a common interface using the vendor-independent ETS software."

Poängen är att du högst troligen kan skaffa enheter utan "styrprogram" och använda de direkt. Om du tycker det är för dyrt eller inte hittar den funktion du söker så kan du bygga det relativt enkelt och få ner kostnaden. Se upp med vad husförsäkringen säger dock.

Med proprietära lösningar sitter du i klistret hjälplös förr eller senare.
 
pdov
De flesta som har ett system från Compare-IT ska redan ha fått denna information men för andra som läser denna tråden så har nu Compare-IT (OurLiving) lagt upp mer info om deras nedstänging på hemsidan:
https://www.ourliving.se/smart-homeline

Förmodligen kommer även den hemsidan att plockas ner framöver. Där finns två för denna tråden intressanta dokument. Det ena är projekteringsanvisningar från 2018 som kan vara intressanta för att förstå hur systemet är uppbyggt och för en elektriker få kunskap om vad det är hen ersätter.

Det andra är Compare-IT (OurLiving) förslag på ombyggnad av anläggning.
Jag misstänker som sagt att både hemsidan och där med dessa länkar kommer sluta fungera så jag laddar upp dokumenten här så finns de med i tråden.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
KNX bussen med egen signalledning (TP 1) använder såvitt jag kan se asynkron kommunikation med tecken som skickas (dvs samma som "RS-232") i half-duplex över bidirektionell differentiell signalering i 9600 bit/s.
På denna signal ligger en spänning på 24 V DC (spann 21 .. 30 V) för elmatning till iaf enklare enheter. Med en max gräns på 1280 mA, dock utgår man från max 10 mA/enhet.

Så det borde gå att koppla in KNX bussen med en kapacitansfilter och nivåhöjare (typ MAX232) direkt till serieporten på en PC. Därefter kan man styra hela härligheten direkt.

Färdiga chips finns också:
[länk]
NCN51206GEVB: 9600 Baud KNX Transceiver
"Only 2 wires are needed for communication and power."
[länk] - NCN5120 Transceiver for KNX Twisted Pair Networks (2019)
Sidan 14 visar ett exempel på kretsschema.

Så bussen är väl genomtänkt för en massa anslutna enheter i långa slingor.

Programmering av enheter:
[länk] - KNX
"All products bearing the KNX logo are programmed through a common interface using the vendor-independent ETS software."

Poängen är att du högst troligen kan skaffa enheter utan "styrprogram" och använda de direkt. Om du tycker det är för dyrt eller inte hittar den funktion du söker så kan du bygga det relativt enkelt och få ner kostnaden. Se upp med vad husförsäkringen säger dock.

Med proprietära lösningar sitter du i klistret hjälplös förr eller senare.
Det är den där ETS programvaran som verkar ha en relativt dyr licens. Möjligt att det går att krångla sig runt på något sätt, men en stunds googling gav inget och då blir man lite tveksam. Om det fanns ett vettigt och bra gratisalternativ till ETS så borde man hitta det direkt vid en snabb googling.

Man måste se till vilka behov man har också. KNX känns lite overkill i mitt fall. Jag är så gammeldags att jag går runt och släcker alla lampor på kvällen 😅. Enda "smarta" funktionen jag behöver är timer på några lampor, så inte huset är helt mörkt när man är bortrest.
 
pdov pdov skrev:
De flesta som har ett system från Compare-IT ska redan ha fått denna information men för andra som läser denna tråden så har nu Compare-IT (OurLiving) lagt upp mer info om deras nedstänging på hemsidan:
[länk]

Förmodligen kommer även den hemsidan att plockas ner framöver. Där finns två för denna tråden intressanta dokument. Det ena är projekteringsanvisningar från 2018 som kan vara intressanta för att förstå hur systemet är uppbyggt och för en elektriker få kunskap om vad det är hen ersätter.

Det andra är Compare-IT (OurLiving) förslag på ombyggnad av anläggning.
Jag misstänker som sagt att både hemsidan och där med dessa länkar kommer sluta fungera så jag laddar upp dokumenten här så finns de med i tråden.
Mycket bra. Tack!
 
N Neriketompa skrev:
Det är den där ETS programvaran som verkar ha en relativt dyr licens. Möjligt att det går att krångla sig runt på något sätt, men en stunds googling gav inget och då blir man lite tveksam. Om det fanns ett vettigt och bra gratisalternativ till ETS så borde man hitta det direkt vid en snabb googling.
Aha.. det är där de skinnar kunderna.
Tyvärr har Google en vana att censurerara både det ena och det andra. Så att kika annorstädes är ett tips.
Analys av datatrafiken om du har en fysisk KNX enhet att mäta på är annars ett tips.

pdov pdov skrev:
Där finns två för denna tråden intressanta dokument.
Kikade igenom alla tre länkarna du postat. Men hittar ingen information om signaleringsmetod eller innehåll i datapaket. Eller ev källkod.
Om Compare-IT kunderna skall få en vettig chans att driva vidare sina system bör information signaleringsmetod innehåll i datapaket offentliggöras.

Inte ens en lokal klocka där minsann: "Scheman kommer sluta att fungera då systemklockan försvinner." *facepalm*
 
ETS (version 6 i dagsläget, ETS6. ETS1 kom tidigt 90-tal) är programvaran som "alla" (ingen regel utan undantag) KNX-apparater från senaste 30 åren från alla ~500 tillverkare kan konfigureras tillsammans med. Det är ingen enskild tillverkare som säljer denna ut det är KNX Association som ansvarar för KNX-standarden som utvecklar och säljer den.
Programmet finns med några olika engångslicenskostnader.
DEMO - Max 5 apparater - Gratis
LIte - Max 20 apparater - 2 000 kr
HOME EDITION - Max 64 apparater och 1 projekt - 3 500 kr
PRO - Obegränsad - 10 000 kr.

Sen finns det några enstaka tillverkare som har en alternativ programvara och där då endast deras produkter kan programmeras med dessa. Det går dock att lyftas över apparaterna till ETS för att då kunna blandad med andra tillverkare.
Hager och Theben har program som är gratis. Schneider Electric har ett program som heter eConfigure KNX Lite, men det kostar pengar.

//Patrik
 
  • Gilla
Neriketompa
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
ETS (version 6 i dagsläget, ETS6. ETS1 kom tidigt 90-tal) är programvaran som "alla" (ingen regel utan undantag) KNX-apparater från senaste 30 åren från alla ~500 tillverkare kan konfigureras tillsammans med. Det är ingen enskild tillverkare som säljer denna ut det är KNX Association som ansvarar för KNX-standarden som utvecklar och säljer den.
Programmet finns med några olika engångslicenskostnader.
DEMO - Max 5 apparater - Gratis
LIte - Max 20 apparater - 2 000 kr
HOME EDITION - Max 64 apparater och 1 projekt - 3 500 kr
PRO - Obegränsad - 10 000 kr.

Sen finns det några enstaka tillverkare som har en alternativ programvara och där då endast deras produkter kan programmeras med dessa. Det går dock att lyftas över apparaterna till ETS för att då kunna blandad med andra tillverkare.
Hager och Theben har program som är gratis. Schneider Electric har ett program som heter eConfigure KNX Lite, men det kostar pengar.

//Patrik
Tack för den utförliga informationen Patrik!

En fråga: Räknar man en KNX-dimmer modul, med exempelvis fyra utgångar, som EN apparat? I så fall kanske man klarar sig med demo-versionen av ETS, om det är minsta Compare-IT systemet man skall ersätta, och man kan hitta flerkanaliga KNX-moduler för digital in, digital ut och dimmer.

Är det någon i tråden som har ETS? Är licensen knuten till en person eller till en specifik dator? Alltså, kan man flytta över licensen när man byter dator i framtiden?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.