Hej!

Ska bygga en liten trappa enlig bild 60cm bred, de övre 3 stegen är redan byggda av de som byggde huset.
Nu ska jag bygga resten ( röd markerat) och undrar vilken dimension det ska va på virket? och själva trappsteget 22mm? eller funkar mindre?
Jag tänkte även att de 2 stegen längst ner ska stängas på sidan och öppnas via trappteget som ett lock?
Finns de någon smart lösning på detta, tänkte dolda gångjärn här.
De övre 3 hållen kanske också ska va låda i trappsteget? Eller en lucka man öppnar för att komma åt.

Jag tänkte göra det lätt för mig och bygga hela i 45 virke på sidor som står på golv och sitter i vägg och sen skivor mellan trappsteg, under och själva trappsteget?
Men jag har sett många bygga hela i enbart skivor? vilken dimension behövs då? räcker det med 21mm plyfa? Blir de stabilt?

Det är betonggolv under, räcker det men att jag lägger plastduken som ska va till golvet under trappan också?
Och bara lägger dit reglarna på, allt kommer ju sitta ihop med trapp och vägg.

Hoppas ni förstår va jag menar :) Tack!
 
  • Illustration av en köksinteriör med planerad trappa markerad i rött där några steg redan är byggda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Gör trappan bekväm att gå i. Varje steg ca 18 cm högt.
Leta upp trappformeln så kan du räkna ut hur djupa steg du bör ha.
 
Utifrån bilden och att det verkar vara ett loft tror jag inte stegformeln är applicerbar här utan du får helt enkelt mäta och rita. Du kommer gissar jag gå för höga steg för att det ska vara inom formeln men utifrån loftfunktionen är det kanske så det är tänkt.

Edit: denna kan ge dig en början. Välj med vang undertill eller på sidan och testa lite
http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
 
Åsa Lund
18 +-1 cm är bekvämaste höjden
Upp till 23 funkar har jag för mig men då måste djupet anpassas
 
Stegen blir tyvärr 25 cm höga då det inte går att få mer nu i efterhand. 19cm djupa men man kanske kan låta trappsteget sticka ut 2 cm? Så blir de 21cm iaf? Men trappan går till ett loft så det kanske inte gör så mycket som någon skrev innan.

Jag funderar på att bygga allt i 18mm plyfa i samma design som bilden, borde räcka?
 
Hej! Jag ska bygga en liknande trappa, brant och just 60 cm bred, också till ett loft. Äntligen hittar jag referens som jag gillar och kan utgå ifrån, har letat väldigt mycket. Hur gick det med detta bygge? Finns det några bilder? //Lisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.