Vi ska till att måla inne och har tänkt oss vitt. Fönster och dörrar är nya och således i 0502Y och vi har inte för avsikt att måla om dom. Vi gillar ett fräscht intryck och gillar egentligen skarpt en fräsch (sval) grå mot vitt, alltså konstraten däremellan blir ren och fräsch.
Har därför varit inne på 0500 men nu när vi målade upp den mot fönstret så går den bort, alldeles för stor kontrast och fönstret såg gult ut. Samtidigt är det lätt att låta sig luras för 0502Y blev ju däremot gul uppmålade men det är kanske mest för att 0500 var målad i närheten.

En kompis har målat hela huset inne med Mio mandel och det har jag ju inte upplevt som gult utan behagligt.
Tyvärr så vill vi köpa färgen på från Flygger (bra pris) och undrar nu om någon kan säga konkret hur dom (Mio mandel och 0502Y) skiljer sig åt är någon gulare än den andra. Kan tillägga att vi har varit inne på högblankt kök om det påverkar något. Har tex en tavelram som drar mer åt 0500 och på en vägg med 0502 så blir ju väggen inrökt medans någon byrå och något skåp från IKEA är 0502 så då passar ju den färgen bäst.

Jag har läst alla inlägg med 0502Y men har ändå inte blivit klokare.
Läste om att blanda dom två och då blev det väl 0501Y hur skulle det kunna se ut?? och då framförallt mot dörrar och fönster??

Åhh, behöver hjälp och åsikter!!!
 
Hör med Flugger färg om dom inte har receptet till Mio mandel om du verkligen vill ha den kulören. Vet att Flugger bryter Alcro Designs(AD) kulörer så dom har nog tillgång till Mio/nordsjö kulörer oxå.
Värt att höra efter med dom iaf.

Lycka till!
 
Jag ska nog höra efter faktiskt, tack!

Men jag undrar fortfarande hur dom skiljer sig från varandra, ser någon gulare ut än den andra tex.
Försöker bilda mig en bild av 0502Y. Mio mandel har jag som sagt en bild utav då jag sett den uppmålad i nästan ett helt hus.
Nu har vi redan köpt 0502Y (hade bestämt oss men blev osäkra ändå) så frågan är om det är någon vits att byta och låta dom bryta en ny eller om vi faktiskt ska behålla den vi har...
 
har också färdigmålade fönster och dörrar 0502-y. Tycker att den är lite gul då jag målade den i vårt förrahus på väggarna, så nu när vi skulle måla i vårt nya hus valde jag halvt recept på 0502-y. (Till en 10l gjordes recept för fem) Jag är jättenöjd. syns ingen direkt skillnad mot fönsterna, men ändå en renare vit på väggen.
 
Öland: Men åhh, det hade vi lite planer på också... blir receptet möjligtvis 0501Y då??? Du har ingen bild? Å andra sidan så syns det ju inte så bra på bild ändå. Vilket fall så är det precis det som vi är ute efter. En vit som inte skiljer sig nämnvärt från fönstret men ändå inte ser så gul ut som vi faktiskt upplever våran provruta;) Ska höra efter med målarbutiken så får vi se om även dom har något alternativ.
 
Angående gulhet etc så tittade jag på receptet på mina 0.5L provfärgburkar. Så här var recepten:

Mio mandel: P: 1, BN: 0.75
NCS 0502-Y (inte NCS S 0502-Y): P: 0.5, BN: 0.5.
Nordsjövit: P:1.5, BN: 0.25.

Där "P" är svart, och "BN" är oxidgult. Om ni vill ha mindre gult kanske Nordsjövit kan vara ett alternativ?
 
Och till sist:

NCS 0500-N: P: 1
 
Vet faktiskt inte vad den heter, men nordsjöfärg kan ialla fall blanda till den. Lycka till
 
NyfikenVit: Stort tack för ditt engagemang :) men jag är så pass okunnig inom detta att jag nog måste ta mig en stund för att klura på det där med recepten;) det faller sig liksom inte naturligt för mig att jag ser framför mig hur färgerna ser ut;).

Pratade nu iallafall med butiken. Och han hävdar att S 0502Y och 0502Y faktiskt är samma bara olika upplagor. Annars så verkar det som att Nordsjö får till bättre färger men vi vill tyvärr köpa färgen genom Flygger då vi får färgen till så bra pris där.
Han påstod ändå att upplever man 0502Y som gul så bör Mio Mandel upplevas ännu gulare utifrån recepten och då känns det som att vi törs prova 0502Y iallafall.

Usch, måste nog forska lite till. Visst det är inte hela värden om det blir fel men iom att det är en hel övervåning så är det skönt om det känns rätt direkt mest för att slippa jobbet att göra om allt...
 
"Pratade nu iallafall med butiken. Och han hävdar att S 0502Y och 0502Y faktiskt är samma bara olika upplagor."

Det där stämmer inte. Jag var inne i en Flüggerbutik och bad dem kolla recepten för NCS 0502-Y respektive NCS S 0502-Y. Det senare receptet var detsamma som det föregående, men man hade dessutom lagt till ytterligare ett gult pigment. Om jag minns rätt så var recepten för 0.7L burkar något i stil med:

NCS 0502-Y: 2 enheter Umbra, 1 enhet Oxidgult.
NCS S 0502-Y: 2 enheter Umbra, 1 enhet Oxidgult, 1 enhet Klargult (eller liknande, kommer ej ihåg exakt namn).
 
Ja det låter ju rimligt då det är så många som säger att den tidigare var bättre däribland även målare.
 
NyfikenVit: Har nu köpt en provburk av en annan Flyggerbutik och lät dom bryta den i den gamla 0502Y och skillnaden var ENORM. Så som det ser ut nu så är det den som känns bäst. Provmålade även upp en Nordsjövit och i det ljuset som vi såg färgerna i (mörkt ute och enbart bygglampor) kändes Nordsjövit och den gamla 0502Y ganska lika men att då den sistnämnde kändes lite mjukare (läs närmare fönsterfärgen;)).

Så, tack för tipset nu har vi nog hittat rätt:)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.