Jag har en gammal byggnad där jag kommer att torrsuga bort en stor volym torv ur golvbjälklag och väggar. Uppskattningsvis 15-20 kubik. Torven är torr, fin och ser "frisk" ut på alla sätt.

Skulle jag kunna använda denna torv igen, genom att blåsa ut den på vinden där jag i alla fall tänkt tilläggsisolera bjälklaget mot våningen under? Idag är det redan torv och sågspån i detta bjälklag och sedan golvplank på. Min tanke är att i så fall bygga upp med luftning mot snedtag osv. och sedan lägga ut torven direkt på plankgolvet över de 40 kvm som vinden är.

Innan denna (förhoppningsvis) lysande idé dök upp var tanken att tilläggsisolera den befintliga vinden med mineralull i skivor eller rulle, men det kanske inte är fel med torv. Vad tror ni? Det går ju alltid att fylla på med extra lösull eller kanske t.o.m. mineralull enligt originalplanen ovanpå om det skulle kännas små kallt.
 
S
Oavsett vad du gör så använd inte mineralull. Du behöver använda ett isoleringsmaterial som är hygroskopisk tex cellolusa- eller träfiberisolering.
 
S sinuslinus skrev:
Oavsett vad du gör så använd inte mineralull. Du behöver använda ett isoleringsmaterial som är hygroskopisk tex cellolusa- eller träfiberisolering.
Fast om jag har diffusionsspärr under mineralullen och på övriga ytor in mot varma sidan, så spelar det väl ingen roll om jag har mineralull eller hygroskopiska varianter. Om jag inte släpper ut nån fukt så är det väl inga problem?! Dessutom är detta ett utrymme utan dusch, avlopp o liknande. Det kommer att varmhålls året runt, minst 18 grader eller så. Det enda fuktavgivande är ett par människor då och då...
 
S sinuslinus skrev:
Oavsett vad du gör så använd inte mineralull. Du behöver använda ett isoleringsmaterial som är hygroskopisk tex cellolusa- eller träfiberisolering.
Frågan var egentligen om det är vettigt att återanvända torven, som kanske sjunkit ihop under 120 år och inte är så isolerande längre. Den är rätt finfördelad, så att säga... Det kommer att räcka till ca 30 cm extra "täcke" om jag räknat rätt. Dvs. totalt ca 40-45 cam torv i taket. Är det vettigt?
 
S
Jag antar att du tänkt lägga ångspärr ovan den befintliga isoleringen? Det är en risk att fukten från boytan inte kan transporteras vidare och fastnar innanför ångspärren och skapar problem. Det är säkrare att lägga ångbroms och hygroskopisk isolering.

Det är skillnad om du sätter ångspärren på undersidan av taket.

Har du plats så är det inget skadligt att lägga ut ett tjockt lager med isolering även om den har lågt isolervärde.
 
S sinuslinus skrev:
Jag antar att du tänkt lägga ångspärr ovan den befintliga isoleringen? Det är en risk att fukten från boytan inte kan transporteras vidare och fastnar innanför ångspärren och skapar problem. Det är säkrare att lägga ångbroms och hygroskopisk isolering.

Det är skillnad om du sätter ångspärren på undersidan av taket.

Har du plats så är det inget skadligt att lägga ut ett tjockt lager med isolering även om den har lågt isolervärde.
Tack för förtydligandet. Bra tankar som jag ska ta med mig. 👍🏽
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.