Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hej!

Jag letar efter en "kedjegrävare" alltså en maskin för att gräva diken till t.ex. kablar etc i jord.

Hittar denna i Sandviken [länk]

Har Cramo/Ramirent den här typen av maskiner även fast de inte listar de på deras hemsidor tror ni?
Hittade du någon kedjegrävare?
Är själv ut efter att hyra en.
 
M Mange1976 skrev:
Hittade du någon kedjegrävare?
Är själv ut efter att hyra en.
Nä men det har inte blivit skarpt läge än så att säga men jag är också fortfarande intresserad av tips på detta...🙄
 
L Linus Eriksson skrev:
En Ditch witch skulle nog passa. Har ingen koll på Stockholms området men google gav mig iaf en träff.
Kanske något att kika på?
[länk]
Jo det är precis en sån men det vi behöver är liksom en adress i Stockholm där man som privatperson kan hämta upp en över en helg...
 
Sök på kabelläggare på hygglo.se så får ni lite träffar även om det mesta verkar vara för begränsningskabel för robotklippare, dvs inte så djupgående.
 
D Dublin skrev:
Sök på kabelläggare på hygglo.se så får ni lite träffar även om det mesta verkar vara för begränsningskabel för robotklippare, dvs inte så djupgående.
Jag behöver i alla fall 50cm djup och 20cm bredd....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag behöver i alla fall 50cm djup och 20cm bredd....
Men är det en kedjegrävare du behöver med bredd 20 cm, de brukar vara smalare men fungerar väl att köra två vändor.
Det låtet mera som någon form av minigrävare skulle passa. Fungerar även för att lägga igen med den bredden.
Åtminstone för de jobb jag sett kedjegrävare användas för vid kabelläggning.
 
A AndersS skrev:
Men är det en kedjegrävare du behöver med bredd 20 cm, de brukar vara smalare men fungerar väl att köra två vändor.
Det låtet mera som någon form av minigrävare skulle passa. Fungerar även för att lägga igen med den bredden.
Åtminstone för de jobb jag sett kedjegrävare användas för vid kabelläggning.
Tyckte jag såg 20 cm, men går nog med 15 också.... Blir det 10 och nedåt blir det så smalt att jobba tänker jag om man ska lägga ner saker 50 cm eller djupare ner....
 
A AndersS skrev:
Men är det en kedjegrävare du behöver med bredd 20 cm, de brukar vara smalare men fungerar väl att köra två vändor.
Det låtet mera som någon form av minigrävare skulle passa. Fungerar även för att lägga igen med den bredden.
Åtminstone för de jobb jag sett kedjegrävare användas för vid kabelläggning.
Jo nu såg jag då en kedjegrävare i action i Juni med våran fiberservis i stugan och jag tror inte hyresmarknaden är mogen för en kedjegrävare. Det krävs nog en mer erfaren samt utbildad förare för att undvika dyrbara skador.

En minigrävare är enklare att klara för en amatör men fortfarande en utmaning för många, men klart skoj är det när man kommer underfund med grävaren.
 
P paralun skrev:
Jo nu såg jag då en kedjegrävare i action i Juni med våran fiberservis i stugan och jag tror inte hyresmarknaden är mogen för en kedjegrävare. Det krävs nog en mer erfaren samt utbildad förare för att undvika dyrbara skador.

En minigrävare är enklare att klara för en amatör men fortfarande en utmaning för många, men klart skoj är det när man kommer underfund med grävaren.
Min erfarenhet är från fiberleveranser och det finns firmor som fått avsluta uppdrag i förtid pga vissa problem 😉
 
C
A AndersS skrev:
fungerar väl att köra två vändor.
Är rätt säker på att det inte funkar något vidare att köra två vändor "på bredden". Materialet kommer inte att transporteras upp till ytan om diket är bredare än kedjan.

Sen misstänker jag att kedjegrävare generellt sett inte är någon kioskvältare här pga våra markförhållanden (mycket sten).
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Jo nu såg jag då en kedjegrävare i action i Juni med våran fiberservis i stugan och jag tror inte hyresmarknaden är mogen för en kedjegrävare. Det krävs nog en mer erfaren samt utbildad förare för att undvika dyrbara skador.

En minigrävare är enklare att klara för en amatör men fortfarande en utmaning för många, men klart skoj är det när man kommer underfund med grävaren.
Bara ge mig maskinen så ska det bli dike.........😅
 
Jag har lera med massa sten och när de grävde in fiber första försöket använde de ditch witch. Funkade bra och verkligen ball maskin.
Tror dock som många andra att minigrävare är lättare att hantera själv och att få tag på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.