B
Har en del prickar i färgen på en källarvägg. (Ser värre ut på bilden än vad det är då den är tagen med blixt)
Ingen kosntig lukt eller något som tyder på fukt. Fläcken där färgen saknas gjorde jag för att känna på putsen torrt och fint, och den lossnade inte lätt. Är det något ni skulle bekymra er om? Kan tilläggas att färgen säkert har suttit där 20 år (minst) Har planerat att måla om då ju inte kulören är den snyggaste som ni ser, passar på att fråga detta innan jag sätter igång.
 
  • vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är ett våtrum kan du ha en för dålig ventilation. Prickarna är med största sannorlighet svamtsporer som bildas i fuktig miljö.
Tvätta väggarna med någon form av mögelrent. Därefter rekommenderar jag att du målar med måleribranchens våtrumsfärger, sk VA- system. Välg färg från någon av de stora drakarna

Leo M
 
B
Nej det är inget våtrum. Men det är ytterväggar och bakom lagerhyllor. Dålig cirkulation antagligen?
 
Ursäkta mig TS, men jag blir bara så trött! Det blir mögel i källare om man har täta väggfärger och plastmatta! Dettta är ingen nyhet, det borde väl någon ha berättat för dig, om inte annat så besiktningsmannen!

Problemet med källare och fukt är framför allt 2:
1: Relativ luftfuktighet blir i allmänhet mycket hög på sommar/höst pga högt fuktinnehåll i uteluften som sedan ventileras in i en kallare källare
2: Ångtrycket på utsidan av källaren är så högt att det är omöjligt att tänka sig att inte fukt kommer in i konstruktionen. Om man då hindrar fuktvandringen på insidan av väggen så får man skador inuti väggen istället, bla med färg som flagnar.

Nödlösning: Installera en avfuktare.

Grundlig lösning: Dränera om med utvändig isolering, ta på insidan bort alla täta skikt och måla bara med färg som har kemi som liknar betong.
 
B
Ledsen om mina frågor har för uppenbara svar, inte min mening att göra någon upprörd :( Men är man novis så är man, jag tycker jag det är skönt att kunna ventilera sina tankar och undringar över dessa ämnen med folk som kan detta bättre. Minst lika viktigt som att ventilera källaren :) Jag kommer att riva ut plastmattan, ta bort färgen på väggarna och måla enligt dina rekommendationer.

Ny fråga:
Finns det något sätt att kolla om färgen som redan sitter på väggen är en färg som kan sitta kvar? Hade ju varit bra mycket lättare att tvätta av och måla. (men det kanske inte är rätt ämne att ta detta i)
 
Hej igen!

Jag har inte provat det själv, men plastbaserade färger lär gå att lösa med t-röd. Eftersom du har mögel på färgen så kan du utgå från att det inte är rätt sort, tyvärr.

Jag hade liknande färg som du på mina källarväggar, plastmatta på golven (lyckligtvis ej limmad utan bara tejpad), båda två med liknande mögelprickar som i din källare, längst ner på väggarna och på undersidan av mattan. Mattan var ju inte svår att bära ut, men färgen fick jag slita hårt för att få bort. Tyvärr följde det med endel puts på köpet, så jag har även putsat om och nu slutligen strukit med kalkfärg (ska gå bra med silikatfärg, obs se till så att den bara innehåller vattenglas som bindemedel!!!). Jag hyrde en betong-giraff för att slipa väggarna. Blästring ger nog ett skonsammare resultat.
 
B
Tack för svaret! Trodde jag skulle känna mig alldeles trött av allt arbete som väntar, men känner energi att ta itu med detta. Är nog bra att ta itu med detta så fort som möjligt. Ska bli skönt att se resultatet så småningom.
 
Tills du kommer igång kan du tvätta bort möglet enkelt.
Köp ättikssprit och tvätta med en svamp. Kom ihåg handskar, det är ganska starkt.
Det fungerar även bra på kakelfogar som av någon anledning kan stå fuktigt allt för länge.
 
B
Jag provar ättikssprit, många pratar om "Boracol" men det är mest avsett för trä eller?
 
Ursäkta om jag stjäl tråden för en egen, närliggande, fråga. Jag har nämligen ett suteränghus och tre väggar ligger helt ovanför jord. Dessa består av puts, isolering (frigolit), lättbetong, puts. Det borde väl inte vara några problem med fukt på insidan av dessa väggar, eller hur? Själv funderar jag på att slänga på (=limma, skruva) en gipsskiva utan att skapa utrymme för luftspalt. Nån som har några erfarenheter av detta?
 
B
ylven skrev:
Jag har inte provat det själv, men plastbaserade färger lär gå att lösa med t-röd. Eftersom du har mögel på färgen så kan du utgå från att det inte är rätt sort, tyvärr.
Ättikssprit gjorde susen, rensade lungorna ordentligt och tog bort skiten under naglarna dessutom. Skämt åsido, det blev helt rent. Färgen löstes dessutom upp ganska lätt av ättikan, så då är det väl bevisat att det är en plastfär som löses upp?
 
Radbandet skrev:
Ursäkta om jag stjäl tråden för en egen, närliggande, fråga. Jag har nämligen ett suteränghus och tre väggar ligger helt ovanför jord. Dessa består av puts, isolering (frigolit), lättbetong, puts. Det borde väl inte vara några problem med fukt på insidan av dessa väggar, eller hur? Själv funderar jag på att slänga på (=limma, skruva) en gipsskiva utan att skapa utrymme för luftspalt. Nån som har några erfarenheter av detta?
Inga problem med att limma gips på väggar ovan mark om de är torra!
Kolla längst ner om det är fuktigt, det brukar vara lätt att se.

Du limmar enklast med gipsbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.