Hej,

Jag håller på att mura om skorstenen och har en fråga gällande några detaljer. Ovanför kaminen finns det ett så kallat värmehål och en sotarlucka. Trots att vi eldar intensivt under vintern kommer det väldigt lite värme från värmehålet. Sotaren har heller aldrig använt sotarluckan.

Den öppna spisen byggdes ursprungligen utan kamin, och kaminen installerades först några år senare.

Min fråga är om jag kan fylla igen hålen och mura över dem?

Tacksam för ert svar!
 
  • Värmehål och sotarlucka i en vit murad vägg ovanför ett bord med en tejprulle och en pappersnäsduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sotarlucka och värmehål på en murad väggyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en kamin med ett plastskydd, en värmeventil och en sotarlucka synliga precis ovanför. Bakgrunden visar ett rum med inredning och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit putsad skorsten med ett värmehål och en sotarlucka på framsidan, samt en kaminöppning täckt med plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Det absolut säkraste sättet att få rätt svar i ditt fall är att fråga sotaren. De har (oftast) stenkoll, och är de enda som kommer komma på besök och ha synpunkter om du gjort fel.

Jag ångrar att jag inte pratade med min sotare innan jag bytte vedspis mot kamin. Jag gjorde en anmälan till kommunen om väsentlig ändring av eldstad, vilket försäljaren rådde mig. Sotarn sa: du har väl inte anmält detta till kommunen?
Hade sparat 2000 spänn på att ringa sotarn först, dessutom hade jag inte behövt åtgärda alla småbrister förrän nästa sotning. Nu var jag tvungen att göra det för att få ett helt godkänt protokoll och därmed slutbesked.
Alltså: det finns yrkesmänniskor som är resonabla och står på din sida. Förhoppningsvis är din sotare också en sån. I annat fall har du fått klara besked.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tusen tack för ett bra svar!
Efter ett samtal med muraren kan jag nu fortsätta utan större problem.
Allt gott,
 
N
Sotare och murare är 2 helt olika personer.
En sotare kan ge dig eldningsförbud om din murare gett dig fel råd.
 
  • Gilla
Otto bladhhhh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.