Givet att huset vi flyttat in i är 60+ år så tog jag in ett par offerter för relining. Stammarna såg relativt bra ut och säljarna vill ju såklart sälja, men det framkom att det definitivt inte är panik att byta dom. Dock är ju avlopp typiskt en sådan sak som man vill åtgärda före det har blivit ett problem snarare än efter.

Relining var betydligt dyrare än vad jag hade förväntat mig och frågan är om det inte är mer kostnadseffektivt/bättre att göra ett regelrätt stambyte i samband med den planerade ytskiktsrenoveringen i källaren som är inplanerad om något år. Hur hade ni tänkt?
 
Tänk på att relining kommer att avge giftiga molekyler till vad än som passerar i röret. Så om det gäller avlopp är det inget problem men för färskvatten är det inget vidare. Vart på tapeten för ett par år sedan.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Tänk på att relining kommer att avge giftiga molekyler till vad än som passerar i röret. Så om det gäller avlopp är det inget problem men för färskvatten är det inget vidare. Vart på tapeten för ett par år sedan.
Det är endast avlopp det handlar om
 
Nytt är alltid nytt, relining kan hålla 10år, 50år, svårt att veta enligt mig.
Jag hade gjort en plan på hur bytet skall gå till, ska ni göra om ett badrum, byt så långt det går då. Ska ni renovera ett rum där avloppet går under, byt i samband med renoveringen, nytt kök, ja byt de so går dit. Så kommer ni till slut ha bytt hela avloppet.
Då vet ni att det är nytt, fräscht och håller i minst 50år till.
 
Krilleman
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Även läsk och flaskvatten har liknande problematik:

uclahealth.org: The truth about nanoplastics in bottled water (2024-04-11)
"A study(Link is external) (Link opens in new window) published in January 2024 used new methods to analyze just how many nanoplastic particles really are floating around in the average plastic bottle of water. They found that a liter of bottled water can contain as many as 240,000 tiny plastic fragments."

nih.gov: Plastic particles in bottled water (2024-01-23)
"a liter of bottled water included about 240,000 tiny pieces of plastic. About 90% of these plastic fragments were nanoplastics."
"seven types of plastic. The most common was polyamide, a type of nylon that’s often used to help filter and purify water. An abundance of polyethylene terephthalate (PET) was also detected. This might be expected, since PET is used to make bottles for water, soda, and many other drinks and foods. Other identified plastics included polyvinyl chloride, polymethyl methacrylate, and polystyrene, which is also used in water purification."

Sedan har branschen svängt till att använda hydrofor med plastmembran..
Och borrade brunnar där pumpen med diverse kemikalier är i brunnen. Vad som sker vid haveri kan bli en cocktail.

Bon Apetit!
 
Är det endast källaren som är aktuell och byta i?
Hur som, gör en skiss hur avloppet går, vart det går ut och kolla så det verkligen stämmer.

Fundera sen om ni vill ändra planlösningen i källaren, bastu dusch tvättstuga osv

Sen är det enklaste men dyraste att hyra en golvsåg och såga upp nya rännor där avloppet ska gå, där det går ut så såga upp lite extra, samma där avloppet går ner i golvet.

Sen är det "bara" att lägga i rör med brunnar osv.
Där det går ut ur huset så kanske det går att stoppa i 50-100cm 110mm rör extra så ni kan koppla på nytt den dagen ni ev ska dränera.

Sen gjuter man igen allt
Lätt som en plätt 😄
 
nino nino skrev:
Är det endast källaren som är aktuell och byta i?
Hur som, gör en skiss hur avloppet går, vart det går ut och kolla så det verkligen stämmer.

Fundera sen om ni vill ändra planlösningen i källaren, bastu dusch tvättstuga osv

Sen är det enklaste men dyraste att hyra en golvsåg och såga upp nya rännor där avloppet ska gå, där det går ut så såga upp lite extra, samma där avloppet går ner i golvet.

Sen är det "bara" att lägga i rör med brunnar osv.
Där det går ut ur huset så kanske det går att stoppa i 50-100cm 110mm rör extra så ni kan koppla på nytt den dagen ni ev ska dränera.

Sen gjuter man igen allt
Lätt som en plätt 😄
Allt uppifrån är bytt i samband med andra renoveringar. Sen är det även bytt i tvättstugan (med dusch) på källarvåningen. Det som återstår är en WC och huvudledningen på avloppet som går rätt genom huset via garaget och sen svänger det ut till gatan. Där ingår 2 brunnar också, en i pannrummet och en i garaget.

Det är cementplatta så golvsåg blir nog lite klent 😉
 
D Daru skrev:
Allt uppifrån är bytt i samband med andra renoveringar. Sen är det även bytt i tvättstugan (med dusch) på källarvåningen. Det som återstår är en WC och huvudledningen på avloppet som går rätt genom huset via garaget och sen svänger det ut till gatan. Där ingår 2 brunnar också, en i pannrummet och en i garaget.

Det är cementplatta så golvsåg blir nog lite klent 😉
Alltså golvsåg för betong, det kan du såga 50cm tjockt med armering
 
nino nino skrev:
Alltså golvsåg för betong, det kan du såga 50cm tjockt med armering
Åh fan, en sån ska jag kolla upp

<- Nybörjare på sånt här
 
D Daru skrev:
Åh fan, en sån ska jag kolla upp

<- Nybörjare på sånt här
Kostar inte så mycket att hyra, det är slitaget på klingan som är dyrt.
Kan löna sig att köpa en egen klinga, antingen genom uthyrningsfirman eller på annat ställe.

Jag sa till om en ny klinga när jag hyrde och sa att jag nog köper den. Slitaget var 2000 och klingan kostade 4000, kan såga lika mycket x2 eller 3

Eller så bilar man upp skiten men det dammar och det blir mycket smått...
Sågar man i lagom bitar så kan man lyfta ur dom och pirra ut dom.
 
nino nino skrev:
Jag sa till om en ny klinga när jag hyrde och sa att jag nog köper den. Slitaget var 2000 och klingan kostade 4000,
Fungerar klingan till många maskiner eller är man "inlåst" på ett märke?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Fungerar klingan till många maskiner eller är man "inlåst" på ett märke?
Tror det är centrum som styr, större klinga större hål.
Jag köpte en 500mm klinga sen en maskin för 7-800mm klingor och där är axeln bra mycket grövre så jag kan inte använda min lilla klinga ☹️
Sen kanske det är nåt mer det har jag ingen koll på
 
Krilleman
Jag är av åsikten att ska man byta samtliga ytskikt så är det avsevärt mycket billigare att bila/såga fram rören kontra relining...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Frågan är om det är så bra att rören går i betong mm som är svårt att hantera om det blir fel på rören. Kanske det finns ett bättre sätt att göra det på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.