Hej till alla kunniga,
Jag har lärt mig att 3mm Fog är helt korrekt på kakel och klinker som är inte storformat t.ex. (10x10)cm, (15x15)cm eller (20x20)cm.
Jag planerar lägga (30x30)cm kakel och klinker i mitt badrum.
Jag undrar vilken storlek på Fog är det korrekt att välja (fogbredd)?
 
A Anton Arvanitis skrev:
Hej till alla kunniga,
Jag har lärt mig att 3mm Fog är helt korrekt på kakel och klinker som är inte storformat t.ex. (10x10)cm, (15x15)cm eller (20x20)cm.
Jag planerar lägga (30x30)cm kakel och klinker i mitt badrum.
Jag undrar vilken storlek på Fog är det korrekt att välja
Kan man bakstryka ELLER dubbelimma (30x30)cm plattor?
Vad föreslår ni?
Tack på förhand!
 
Egentligen handlar fogarnas bredd mer om vad det är för plattor och vilken kvalitet de håller. ;)


Vanlig kakel gjort av keramik håller sällan måtten exakt och därför behöver man något större fogar för att kunna jämka så det ska se ok ut.
Jag la nyligen 20x20 kakel på ett golv men de skiljde så pass i storlek så jag fick tvinga upp fogarna till nästan 4-5mm för att trolla bort detta så mycket det gick.

Framförallt större plattor är oftast av granitkeramik och håller måtten bättre då de oftast sågas till sina mått.
Då kan man också lättare gå ner i fogbredd.

Dubbellimma gör man också just med granitkeramik då de i princip inte suger åt sig någonting så då hjälper man dem att få fäste genom att dubbellimma dem.
Bakstryka brukar räcka men det handlar även om att få full täckning så ibland kan det behöva kammas också så man får mer fix "att jobba med", framförallt om underlaget är lite ojämnt.


Det handla alltså väldigt mycket o vad det är för plattor och material.

Här kan du bl.a läsa en del om olika varianter.

https://www.bkr.se/teknik/byggkeramikhandboken
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Egentligen handlar fogarnas bredd mer om vad det är för plattor och vilken kvalitet de håller. ;)


Vanlig kakel gjort av keramik håller sällan måtten exakt och därför behöver man något större fogar för att kunna jämka så det ska se ok ut.
Jag la nyligen 20x20 kakel på ett golv men de skiljde så pass i storlek så jag fick tvinga upp fogarna till nästan 4-5mm för att trolla bort detta så mycket det gick.

Framförallt större plattor är oftast av granitkeramik och håller måtten bättre då de oftast sågas till sina mått.
Då kan man också lättare gå ner i fogbredd.

Dubbellimma gör man också just med granitkeramik då de i princip inte suger åt sig någonting så då hjälper man dem att få fäste genom att dubbellimma dem.
Bakstryka brukar räcka men det handlar även om att få full täckning så ibland kan det behöva kammas också så man får mer fix "att jobba med", framförallt om underlaget är lite ojämnt.


Det handla alltså väldigt mycket o vad det är för plattor och material.

Här kan du bl.a läsa en del om olika varianter.

[länk]
Uppskattar din tid och dina råd som är alltid proffsiga och exakta !!!
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Egentligen handlar fogarnas bredd mer om vad det är för plattor och vilken kvalitet de håller. ;)


Vanlig kakel gjort av keramik håller sällan måtten exakt och därför behöver man något större fogar för att kunna jämka så det ska se ok ut.
Jag la nyligen 20x20 kakel på ett golv men de skiljde så pass i storlek så jag fick tvinga upp fogarna till nästan 4-5mm för att trolla bort detta så mycket det gick.

Framförallt större plattor är oftast av granitkeramik och håller måtten bättre då de oftast sågas till sina mått.
Då kan man också lättare gå ner i fogbredd.

Dubbellimma gör man också just med granitkeramik då de i princip inte suger åt sig någonting så då hjälper man dem att få fäste genom att dubbellimma dem.
Bakstryka brukar räcka men det handlar även om att få full täckning så ibland kan det behöva kammas också så man får mer fix "att jobba med", framförallt om underlaget är lite ojämnt.


Det handla alltså väldigt mycket o vad det är för plattor och material.

Här kan du bl.a läsa en del om olika varianter.

[länk]
En fråga till Paul:
När man kör med storformat (granitkeramik) kam man ha då "1mm" fog.
Men i golvvinkel(golv/vägg) och i väggvinkel (vägg/vägg) kan man ha 1mm mellanrum?
Och eftersom det är "Granitkeramik" man jobbar med, kan man SILIKONA i golv- och väggvinkel som gör man med vanliga kakel och klinker ELLER man måste FOGA med fogmassa??,
Tack så mycket på förhand!!!
 
Man kan ha men jag själv sätter aldrig mindre än 2mm för jag vet vem som åker på att göra jobbet om kunden vill byta fogen en dag och med 1mm är det absolut inte kul och försöka få bort den gamla fogen. ;)

Jag undviker silikon så långt det bara går och lägger hellre tid att skära plattorna snyggt så jag inte behöver dölja dåligt skurna plattor med silikon.
Fogar med vanligt bruk och märker man med tiden att eventuella rörelser gör att fogbruket spruckit så det är fult så får man lägga silikon då, men än så länge har jag aldrig behövt det.

Nedersta vägg plattan ställer jag i princip dikt an golvplattan och lägger då alltså alltid golvet först när det är storformat så man har lättare att få med sig fogföljd då det oftast är duschzonen som styr hur plattorna ska läggas.

Hoppas du blev klokare. :)
 
  • Gilla
Anton Arvanitis och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man kan ha men jag själv sätter aldrig mindre än 2mm för jag vet vem som åker på att göra jobbet om kunden vill byta fogen en dag och med 1mm är det absolut inte kul och försöka få bort den gamla fogen. ;)

Jag undviker silikon så långt det bara går och lägger hellre tid att skära plattorna snyggt så jag inte behöver dölja dåligt skurna plattor med silikon.
Fogar med vanligt bruk och märker man med tiden att eventuella rörelser gör att fogbruket spruckit så det är fult så får man lägga silikon då, men än så länge har jag aldrig behövt det.

Nedersta vägg plattan ställer jag i princip dikt an golvplattan och lägger då alltså alltid golvet först när det är storformat så man har lättare att få med sig fogföljd då det oftast är duschzonen som styr hur plattorna ska läggas.

Hoppas du blev klokare. :)
Tack så hemskt mycket,

Jag förstår vad du menar med att man kan ha vanlig fogbruk i vinklarna och vrår (2mm fog) men jag är orolig när BKR rekommenderar alltid "silikon" i vinklarna!

Du säger att ... du ställer nedersta vägg plattan tätt till golvplattan, men om du gör så hur fastnar du fogbruket (eller t.ex. silikon), det skulle inte finnas då 2mm fog?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "dikt an" eftersom svenska språket är inte mitt modersmål!

Tack så hemskt mycket på förhand!
 
I reglerna står det "bör" gällande silikon och det är inget krav. ;)

Jag personligen låter bli att skapa en fog mot golvet och har aldrig märkt av några problem med detta men du kan ju kila upp nedersta väggplattan 2mm också om du vill göra likadant som i vägg/vägg vinklarna.

Mycket är en smaksak och efter eget tycke men jag vill inte ha silikon i mina egna badrum.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I reglerna står det "bör" gällande silikon och det är inget krav. ;)

Jag personligen låter bli att skapa en fog mot golvet och har aldrig märkt av några problem med detta men du kan ju kila upp nedersta väggplattan 2mm också om du vill göra likadant som i vägg/vägg vinklarna.

Mycket är en smaksak och efter eget tycke men jag vill inte ha silikon i mina egna badrum.
Tack så mycket Paul,
Jag uppskattar ditt svar!!!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.