T
Robert63 Robert63 skrev:
Har en Tapo som går utmärkt att vinkla så den begränsar sig till tomtgräns. Riktigt nöjd med kameran. [länk]
Jag har 4 st Tapo C320 och dom är så jäkla bra kameror.
Måste vara dom mest prisvärda idag.

Går att ställa in så bara personer eller bilar detekteras och det fungerar till 100%.
Bortser från allt annat men så fort någon går förbi så plingar det i klockan.

Väldigt bra App och man kan maska bort en del av bilden som inte ska filmas.
 
Ainz
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är ett 48V ”midspan” du behöver. En injektor i princip.
Tror jag uppar min EdgeMax Switch till PoE+ (802.3at) vilket kostar lite extra men behövs inte bara till detta. Färre sladdar.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Ainz Ainz skrev:
Vissa, men vilka i så fall... ?
Eufy
 
Ainz
Verkar vara knepigt att hitta kameror som har 100 grader eller mer i vinkel, men inte 360.

Jag pular med en lista som bygger på Reolinks sortiment.Kanske inte det bästa, men inte svindyrt.

Har följande önskemål, en del behandlat tidigare.
  • PoE+ (802.3at) , inte wifi. Jag kan dra sladd CAT6 STP Armoured.
  • Infrarött eller belyst nattsyn...
  • Mikrofon
  • Minst en kamera skall vara typ 360, eller i varje fall runt 300 grader snurrbar
  • Textavläsning (tex reg skyltar)
  • Rörelseaktivering med begränsningar så de inte filmar sparvar, men går igång med hundar/katter (och den jefla fulla grannnen som pissar på garageväggen givetvis)
  • HD eller kanske 4K, jag vet inte hur avgörande det är på max 15 meters avstånd (?)
  • Planering av hur de bör sitta (exempel har en jefla buske som skymmer ett annars skitbra ställe, så eftersom jag inte vill såga i busken behöver jag tänka om placeringen och ta en kamera till)

Så tror jag behöver
- en roterande kamera, 360, typ Reolink RLC 823A ( https://reolink.com/product/rlc-823a/ )
- en Dome Kamera typ RLC 840A (https://reolink.com/product/rlc-840a/ ) med lite extra skydd...
- samt ytterligare 2-3 lite mer vanliga raka kameror, typ RLC 820A ( https://reolink.com/product/rlc-820a/ ).

Någon däremot?

Sedan kan alltså troligen rigga alltihopa till min hemmaserver och köra allt från den, men hur mycket lagringsyta skall man räkna med över tid? Säg 90 dagar...
Är det bättre att, som till exempel Reolink och Hikvision, köpa deras egen box för anslutning och lagring?
Jag vet att man kan köra upp alltihopa i molnet, men gillar inte den tanken, det blir en massa filmer över tid, men det hänger ju ihop med kryptering, MFA samt lagringsyta och lagringstid... vilka begränsningar kan det finnas och hur mycket kan det kosta?

Sedan, en annan sak, ju mer jag kikar på Reolink, desto mer findersam blir jag på temperatur krave. Minus 10 grader, är inte det högt för våra förhållanden? Borde det inte vara minus 20 eller så?
 
Redigerat:
Jag hade inte köpt kameror som inte visar färgbilder på natten. Det är enda "emot" jag har i det hela, men det beror ju på ditt användningsområde och önskemål (samt budget antar jag).
 
Ainz
G Grra skrev:
Jag hade inte köpt kameror som inte visar färgbilder på natten. Det är enda "emot" jag har i det hela, men det beror ju på ditt användningsområde och önskemål (samt budget antar jag).
Den enda som behöver klara det är den jag tänkte sätta mot gatan och det blir Dome kameran, 840A, som har belysning och sånt för nattbilder i färg.
 
Ainz
Gick på Reolinks produkter.
 
Varför textavläsning regskyltar? Trodde du skulle begränsa så att kameran inte filmade gatan utanför?
 
Ainz Ainz skrev:
Gick på Reolinks produkter.
Vilken blev det?
 
Ainz
A adron skrev:
Varför textavläsning regskyltar? Trodde du skulle begränsa så att kameran inte filmade gatan utanför?
Jag tror det är lite jobbigare att hitta bra kameror som inte har denna funktion. Sedan tyder ju en lång rad inlägg i denna tråd på att det är inte så många som bryr sig om det, kanske jag är lite naiv, men det är i varje fall mitt intryck.

@Marcus04 Jag har beställt 2 stycken Dome https://reolink.com/product/rlc-843a/ samt 2 stycken https://reolink.com/se/product/rlc-820a/ lite mer vanlig.

Varför dessa?
- Dome kamerorna har 30 meters nattsikt, vilket givetvis blir långt utanför min tomt, men de kan också snurra och zooma så det är oavsett relevant för framsidan av huset. Avståndet mellan fasad och tomtgräns är 5 meter som kortast så jag tror att stor rörlighet och zoom på kameran kan vara bra. Sedan sätter jag den andra Dome kamera på andra sidan huset som täcker huvudingång och en stor del av baksidan på tomten.
- De två andra kamerorna får täcka terrass och tvättstuga, där det också finns dörrar.

Jag tror många fristående hus - i synnerhet med garage eller annan byggnad - har en eller annan knasig vinkel som man kanske inte kan täcka upp 100% och så är det även för mig, men fokus är uppfart, garage, samt de tre dörrarna. Det blir säkert en del pyssel innan jag får dem rätt, och troligen en kamera till som täcker resten av tomten bak. Dessutom har jag begränsningar i ett par häckar och annan hög växtlighet, därför bör man knata runt på sommaren och kika när allt är uppväxt. Till exempel har jag en häck som insynskydd på framsidan, för att de kamerorna jag sätter på framsidan skall täcka tomten, måste den häcken kapas en halv meter på höjden, och hållas kort. Visst ,jag hade kunnat sätta kameran högre upp, men då blir det en snävare vinkel och längre avstånd, tror inte man skall sätta dem högre än tre meter, däromkring.

Något man bör tänka på, kanske någon redan skrev det, är att även om du sätter en kamera som täcker runt om, alltså typ 360 grader, så kan den inte fokusera på mer än en sak i taget, så överlappande fält och kompletterande mindre avancerade kameror kan definitivt vara värt att fundera på.

Men vi får se. Får grejorna nästa vecka.
 
Redigerat:
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
B
En dome-kamera, känner den av om det rör sig ex bakom och vrider om sig dit för att filma?
 
Ainz
Har inte direkt erfarenhet, men det skall den ju göra om den har rörelse detektorer och en motor som gör att den kan snurra runt. Den jag beställde skall klara det hoppas jag...
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Ainz
B breakman skrev:
En dome-kamera, känner den av om det rör sig ex bakom och vrider om sig dit för att filma?
Men förresten, det finns även andra som klarar det, tex https://reolink.com/se/product/rlc-823s2/ men de har en annan funktion och ser annorlunda ut. Anledningen till att man väljer Dome kameror är ofta, i mitt fall, att man får ett skydd runt linsen, vilket den jag länkade till i detta inlägg inte har. Det är det som åsyftas med IK märkningen, dvs att de är skyddade mot extern åverkan. Vilket tyvärr är relevant för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.