Hej! Tycker jag har en rimlig synpunkt men får inte ihop det i huvudet. L formad konsol att montera på väggen och sätts ett hyllplan ovanpå. Den långa delen av L formen ska ju enligt allmän konsensus sätyas på väggen för bäst bärighet i konstruktionen. Hålen på denna del av konsolen är 5-6mm stora och ok för en hyfsad träskruv, men går inte att få i en mindre fransk träskruv, häng dock inte upp er på det (pun intended). För den korta änden som ska bära själva hyllplanet är 8mm stora och rymmer alltså rejäla skruvar, men där ska det ju i endast 15-20mm långa skruv, vilka ALDRIG har en så stor skalle!
Mitt hyllplan är 40cm djupt, 18mm tjockt. Konsolen 40cmx50cm. Går jag ner en storlek, 27cmx40cm, och vänder på den och får 27cm på väggen med rejäla 8mm hål så är ju 27cm klen längd för att bra min tunga garagehylla? Ska montera skruven rätt i reglarna i väggen.
Vad ska jag göra???
 
Antagligen har tillverkaren tänkt att konsolerna ska sitta åt andra hållet?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Antagligen har tillverkaren tänkt att konsolerna ska sitta åt andra hållet?
Varför läser jag då på varenda sida att det är mycket viktigt att välja en lång konsol till sidan som är på väggen? Har synat 3 olika fabrikat på konsoler och alla är likadant gjorda. Min 40cm djupa hylla kommer bäras av max 27cm konsol på väggen, känns fel? 50cm på väggen och 40cm mot hyllplanet känns ju rejält stabilare, men omöjligt att montera pga 8mm skruvhål
 
K kurlakarl skrev:
Varför läser jag då på varenda sida att det är mycket viktigt att välja en lång konsol till sidan som är på väggen? Har synat 3 olika fabrikat på konsoler och alla är likadant gjorda. Min 40cm djupa hylla kommer bäras av max 27cm konsol på väggen, känns fel? 50cm på väggen och 40cm mot hyllplanet känns ju rejält stabilare, men omöjligt att montera pga 8mm skruvhål
Inte vet jag. Fråga tillverkaren?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Inte vet jag. Fråga tillverkaren?
Haha vad bra att vi har forumet då!? Vad gör du ens här? Om du inte vet kanske du inte behöver svara? :)
Jag föreställer mig att de flesta som satt upp ett hyllplan avsett för något hyfsat tungt har stått inför samma bryderi, och därmed kanske har ett svar till mig.
 
Ok
 
K kurlakarl skrev:
Min 40cm djupa hylla kommer bäras av max 27cm konsol på väggen,
Det kommer funka.
 
Du har konsolen åt fel håll. Dom stora skruvhålen ska sitta mot väggen. Rätt eller fel men så är det tänkt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har konsolen åt fel håll. Dom stora skruvhålen ska sitta mot väggen. Rätt eller fel men så är det tänkt.
Okej men då får jag den korta delen på väggen. Känns dumt. Men okej jag kör på det.
 
Det är ju inte konstigare än att sidan som vänds mot väggen behöver vara tillräckligt lång, inte den längsta av de två. Alltså kan du med gott samvete vända den rätt och få ett bättre/längre upplag för ditt hyllplan.
 
  • Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
D
Du kan tänka att konsolen är en vippbräda. Därför bra med längre del mot infästningen eftersom det kraft mindre kraft (i skruvarna) för att balansera vad du nu har på konsolen.

Men med en stark infästning så kommer det funka galant, skillnaden mellan korta och långa änden är ju inte jättestor så finns goda möjligheter att motverka momentet.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Du kan tänka att konsolen är en vippbräda. Därför bra med längre del mot infästningen eftersom det kraft mindre kraft (i skruvarna) för att balansera vad du nu har på konsolen.

Men med en stark infästning så kommer det funka galant, skillnaden mellan korta och långa änden är ju inte jättestor så finns goda möjligheter att motverka momentet.
Ja jag sätter ju tre st 8mm fransk träskruv i varje konsoll tänkte jag, så det lär hålla.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.