Sambon o jag har lite funderingar på fönstren i vårt hus. Det är sådana kopplade(?) föster man vecklar isär när man ska putsa... väldigt ledsamt...:mad: de är insatta på 40-talet tror vi o färgen har börjat spricka så de måste målas... sambon vill byta fönster så det blir moderna underhållsfria fönster man slipper putsa på massa sidor o jag tycker vi ska renovera de fönster vi har... går det att göra dem riktigt rena o kanske energiglas o sen limma ihop dem eller nåt så man slipper ha 4 sidor att putsa på varje föster o får bara 2 som på nya moderna fönster? Är det onödig tid o energi att renovera gamla fönster?:confused:
 
Du är inne på rätt linje, firman jag jobbar på har just detta som en av de största sysselsättningar att bygga om gamla fönster med bra kärnvirke till modernt U-värde och ändå behålla husets originalutseende.. Vi har gjort detta i snart 13 år och har bara goda erfarenheter av det och massor av nöjda kunder.. Jag vill inte göra reklam här men det är bra om folk ser denna möjligheten istället för att byta till nya fönster om det inte är nödvändigt..
 
Vad kostar det i runda slängar att låta bygga om till mer energisnålt alternativ som du talar om?

//Johannes
 
Vansinne säger jag.
Gamla fönster har tunna bågar och tunna glas. Det är riskabelt att bygga om dem. Virket är fantastiskt bra i gamla fönster. Glasen är svåra att få tag på. Dessutom är de oftast vågiga och ger huset ett helt annat liv än nya floatglas.

Lämna in fönstren för renovering hos en duktig fönsterrenoverare så får du fönster som är nog så bra! Visst - det blir inga superdupermaximumenergifönster, men å andra sidan är merkostnaden för nya fönster omotiverad i många fall.

Vi lämnade in 11 bågar till Fönsterhantverkarna i Färila. De kom och hämtade bågarna och returnerade dem nån månad senare. Då bytte de alla innerrutor mot floatglas. De ytterglas som var repiga/spruckna ersattes med fräscha, gamla glas. Båda bågarna kittades om och målades. Priset har jag förträngt, men vi är otroligt nöjda!

För att förenkla fönstertvättningen sätter du in en list mellan ytter- och innerbåge som släpper igenom luft, men bromsar smutsen. I karmen sätter du en omegalist av silikon (silikonar fast den också). Har du råd så sätt en tjockare energisglasruta i innerbågen (4 mm floatglas som både ljuddämpar och har ett reflekterande skikt som förbättrar U-värdet). Låt ytterrutan vara kvar, för den ger fönstret liv!

Sen köper du tjänsten fönstertvätt och drar av kostnaden! Vi pröjsade 900 kr före skatteavdrag för att låta tvätta alla våra fönster. Prisvärt!
 
Ja Fasting65 du pratar såklart om fönster som är riktigt gamla, klart man ska behålla dom original.. Om man har gamla blåsta eller valsade glas med tunna bågar i fina smäckra konstruktioner.. Det finns absolut inget finare än riktigt gamla fönster med linoljefärg och linoljekitt..

PS! Det tillverkas 3mm hårdbelagt energiglas i England av Pilkington men det tas inte hit till Sverige pga att vi inte efterfrågar det, men det hade varit bra i gamla innerbågar!

Men kopplade fönster från 1930 och framåt har cirka 65 mm tjocka bågar som går utmärkt att bygga om till 3-glas, det är väl självklart bättre än att kasta ut dom gamla fönstren och byta till aluminium eller nya veka träfönster och än värre pvc skräp..
Dessutom är inte U-värdet det enda man vinner på utan även att kallraset försvinner helt..
 
Mina bågar från 1937 har inga 65 mm båge - snarare 34-35 mm bred - därav min fasa för kassetter.

Hur definieras kallras? Är det lite svalare luft vid fönstret? Isåfall har jag kallras och har aldrig, aldrig upplevt det som något obehagligt.

Innan fönstren renoverades hade vi fritt blås genom fönstren. Tända ljus kunde vi inte ha vid fönstren...

amazonsport: Om man byter ut ena bågen i ett kopplat fönster till kassett - byter man innerbågen eller ytterbågen? Är det ytterbågen hävdar jag fortfarande att gamla vågiga glas gör stor skillnad på ett gammalt hus jämfört döda floatglas.

När jag bodde i bostadsrätt byttes ytterbågen mot en aluminiumytterbåge. Där funkade bytet estetiskt eftersom huset byggdes 1967 och ytterbågen var rutten pga usel trävkalitet. Bågen var säkert runt 50-60 mm och klarade tydligen vikten.
 
renovera och behåll era egna fönster! satsa ev. på energi glas i innerbågen.. Anlita sedan fönsterputsare så slipper ni putsa några sidor överhuvudtaget! (Ni kan säkert ha "fri" fönster puts i 50år jämnfört med att köpa helt nya fönster)
 
Tobbefonsterfixare skrev:
renovera och behåll era egna fönster! satsa ev. på energi glas i innerbågen.. Anlita sedan fönsterputsare så slipper ni putsa några sidor överhuvudtaget! (Ni kan säkert ha "fri" fönster puts i 50år jämnfört med att köpa helt nya fönster)
Hehe underbart svar!! Detta ska jag minsann citera för sambon!:)
 
Fasting65, det är innerbågen i så fall man monterar i en 2-glas kassett i, men då får du fortfarande putsa 4 sidor.. Det är ett bra alternativ om man har gamla valsade glas men om man har floatglas i ytterbågen så är det en klar fördel att bygga om till 3-glas..

Kallras: När temperaturen på innerglaset är så låg att luften som är kall sjunker mot golvet, resultat kalla golv framför fönstret samt känslan av att man fryser när man sitter nära fönstret..

Själv har jag ett gammalt hus med 1+1 fönster och kallras, men det står jag ut med pga. charmen med fönster från 1800-talets mitt..
 
  • Gilla
de.son
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.