Lägger upp bilder på stenplattor vi har. Vi köpte huset några år sedan och funderade på att få i ordning framsidan. Tänkte att vi kanske behöver byta plattor men har sett många video där folk och företag rengör plattor och de blir nästan nya. Nu tänkte jag prova det själv men det verkar råda många olika metoder att göra det.

Kan ni vägleda här, gärna om ni har haft samma sorts plattor och har förstahands erfarenhet.

Jag har försökte med en sån där enkel platrensareborste men är sjukt jobbigt och det gör ingen skillnad på plattytorna. Jag tänkte börja med att hyra högtryckstvätt på Hygglo.

Ska jag passa på använda ngt tvättmedel också?
Behöver jag använda ngt Algrent eller Grön fri eller Mögel tvätt?
Oftast finns det högtryckstvätt från Kärcher att hyra. Spelar det någon roll vilken modell ... K4 eller K5 eller K7 ?
Vissa följer med terasstvätt eller borste m.m.?

Som ni märker så är det många frågor att tänka på och jag vet inte var jag ska börja.
 
  • Stenplattor med alg- och mögelbeväxtning samt smuts på en uteplats eller gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsmutsade stenplattor på en uteplats med mossa och alger växande på ytan samt ogräs växande i fogarna och kring kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotborste på skaft och såpa till att börja med. Börja med ganska hög koncentration och blötlägg ytan ett bra tag innan du börjar borsta. Skaftet är för det är ett elände att knäskura betongplattor. Spola av med varmvatten efteråt.
Ytligt smuts och lavarna brukar försvinna med den varianten.

Om det inte räcker så fundera på att plocka upp en 9latta och se hur andra sidan ser ut, ibland ser den nästan ny ut.

Senare insåg familjen att det var snyggare att bara hålla efter växtligheten i fogarna och nu har den trädgården lika snygga plattor som ni har. Förutom de "nylagda" som bara är på väg åt rätt håll.
 
Z z_bumbi skrev:
Rotborste på skaft och såpa till att börja med. Börja med ganska hög koncentration och blötlägg ytan ett bra tag innan du börjar borsta. Skaftet är för det är ett elände att knäskura betongplattor. Spola av med varmvatten efteråt.
Ytligt smuts och lavarna brukar försvinna med den varianten.

Om det inte räcker så fundera på att plocka upp en 9latta och se hur andra sidan ser ut, ibland ser den nästan ny ut.

Senare insåg familjen att det var snyggare att bara hålla efter växtligheten i fogarna och nu har den trädgården lika snygga plattor som ni har. Förutom de "nylagda" som bara är på väg åt rätt håll.
Har provat med rotborste dock utan såpa eller varmt vatten. Fick ingen effekt eller så ansträngde jag inte tillräckligt mycket.

Högtryckstvätt borde väl uppnå samma effekt så man slipper skura för hand varje platta?
 
Jag skulle rekommendera att köpa en högtryckstvätt om ni bor i hus. Kommer säkert komma fler situationer ni vill ha en. Jag tror det kommer fungera bra på plattorna.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Även om dom kallas marksten är det inte stenplattor du har, det är betong 😉

Jag har lyckats få ren betongplattor som såg ut ungefär sådär med enbart enklare högtryckstvätt med en sån roterande terasstvätt. Och turbomunstycke för enskilda envisare fläckar.

Kollegan som pysslade med utemiljö tidigare tipsar om att efter högtryckstvätt påföra Tercol på markstenen med en borste (typ piasava eller styvare) låta verka en stund (15-30 min, ska inte torka) och sen skölja rent utan högtryck. Vid envis/hårt sittande fläckar kan behandlingen behöva upprepas alt. en starkare koncentration behövas. EDIT: det var inte Tercol, han mindes fel. Något annat potent medel som han glömt namnet på.

Förövrigt håller jag med föregående inlägg om att en högtryckstvätt är en av dom vettigare maskinerna att äga om man har kåk. Den har många användningsområden, förutom dom uppenbara är den mycket bra att ha för att spola avlopp, stuprör etc. Om du vill ha mycket för pengarna rekommenderar jag en Annovi Reverberi eller Lavor från indors.eu
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och förresten ..... om du hyr maskin spelar det i princip ingen roll vilken Kärcher, Nilfisk etc. det är. Dom flesta konsumentmaskinerna (förutom det allra billigaste böset) bör klara denna uppgift utan problem. Hyr den som är bäst utrustad typ.
 
Uppdatering ifall det hjälper ngn annan med samma frågor.

Hyrde Kärcher K5. Det följde med en vanlig munstycke, en rotojet munstycke och en terasstvätt. Fick med en sten/betong rengöringsmedel också.

Det enda som funkade var rotojet munstycke. Fick aldrig rengöringsmedlet att koppla rätt till maskinen så körde utan det. Men det räcker. Terass tvätt funkade också men inte på de plattor med hårdaste fläckar.

Lägger upp bilder också före och efter tvätt. Och en detaljbild som visa tydligare resultatet på en tvättad platta.

Ett till tips. Ta på sig ordentligt med vattentäta kläder och gärna keps. Det kommer skit/smuts överallt. Fick tvätta hus fasaden ordentlig efteråt. Mitt ansikte var täckt också på slutet. Hade därför föredragit att får en kombination av bra tvättmedel och terasstvätt att funka för då skulle det inte bli skvättas lika mycket.
 
  • Förorenade markplattor utomhus före rengöring med högtryckstvätt, synliga lav- och mossfläckar, omgivna av röda träbyggnader och en cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengjorda stenplattor i en trädgård som gränsar till röda träväggar och en trägrind, med en grön soptunna och en orange hink i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rengjord stenplatta omgiven av smutsiga plattor med alger och ogräs, efter användning av en högtryckstvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
naikon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.