Hej,

Vi skulle önska lite hjälp med tips och idéer på hur vi skulle kunna pigga upp detta hus. Renoveringen invändigt är i full gång men nu börjar vi fundera på fasaden. Det blåa ska bort så fort som möjligt. Garaget ska målas om samt byta till liggande och bredare panel både på fönster och gavlar. Det är ett 1 plans hus i L formad vinkel.

Vilken kulör hade ni valt där det är blått idag?

Färgen ska gärna funka till ev putsat 🙌🏼

Tacksam för alla idéer och förslag ni vill dela.🤩
 
  • En enplansvilla i L-form med brun tegelvägg, blåa fönsterlister och en blomstrande trädgård i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enplanshus i L-form med tegelväggar, blå fönsterkarmar och dörrkarmar, svart tak och omgärdat av frodig grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enplanshus i vinkel med blåmålad fasad och ett garage med blå panel. Huset har delvis tegelväggar och en svart bil är parkerad vid huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vitt kring fönstren.

Du har väl tänkt på att byte av kulör ofta kräver bygglov.
 
Personligen skulle jag absolut inte valt vitt, men det är ju subjektivt. Enligt mig gör det vita att fönster sticker ut som ögon på fasaden och inte smälter ihop med resten.
Jag skulle också behålla teglet istället för putsa =) Istället för det blå skulle jag välja något som går ihop med teglet, såsom mörkbrun (kanske svart). Grunden kan målas i samma nyans som fogen.

Lägger in random bilder från nätet för exempel:
En brun tegelvilla med svart dörr, svarta markiser och en målad grund, omgiven av träd och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåvåningshus med fasad i mörkbrunt tegel och svart övervåning, med trädetaljer och omgiven av buskar och blommor längre ned på mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Och jag väljer vitt därför att det lättar upp en väldigt mörkt och dystert hus. :)
 
Jag håller med om att inte måla vitt och inte putsa. Det är en fin tegelfasad. Måla om det blå enligt @henche s förslag ovan.
Sätt några spaljéer längs väggen, sätt dem med lite distans och plantera rosor, klematis och eller andra klängväxter som inte växer med sugfötter och inte har aggressiva rötter. Det kommer att dela upp fasaden och tillföra grönska och ett mjukare, trevligare intryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.