Crap! Jag som var så noggrann när jag valde Ekeby-skottkärra. Inga kvistar eller sprickor. Den skulle bli en släktklenod.

Penslade på ett lager med 50/50 kokt linolja/terpentin och några timmar senare var skalmarna spruckna! Den har stått ute nån vecka innan och det har regnat en del kraftiga skurar, men annars torrt i luften sedan några dagar.

Enl. ChatGPT:
Om träet behandlas i en miljö med hög temperatur och låg luftfuktighet, finns en risk för att ytan torkar för snabbt, vilket kan leda till sprickbildning. Så, trä spricker huvudsakligen på grund av obalans i fukt och spänningar som uppstår när delar av träet krymper eller expanderar olika mycket. Behandling med linolja och terpentin kan förhindra detta, men om de används felaktigt, eller om träet redan är i ett dåligt tillstånd, kan behandlingen i vissa fall förvärra sprickbildningen.
Nån med mer praktisk erfarenhet? Borde jag gjort annorlunda eller var det bara riktig otur?

(Lägger frågan under "byggnadsvård" eftersom det känns vanligast med den här behandlingen i samband med det, och det är själva effekten av behandlingen av träet jag vill förstå.)
 
  • Trähandtaget på en skottkärra med tydliga sprickor längs ytan efter behandling med kokt linolja och terpentin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller i handtaget på en grön skottkärra av trä från märket Ekeby, och visar en tydlig spricka längs träet efter behandling med linolja och terpentin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Ekeby-skottkärra med två spruckna träskalmar, omgivna av träd och växter i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handtag i trä på en skottkärra med sprickor synliga efter behandling med linolja och terpentin. Bakgrund med grönt gräs och en röd byggnad.
Redigerat:
S
Jag förstår inte syftet med att behandla en veckas gammal skottkärra, men oavsett så kan det varit slumpen. Att det skulle vara en släktklenod känns långsökt men det är ju bara att du limmar ihop skaftet igen. Problem solved.
 
  • Gilla
sveaman
  • Laddar…
Behandlade vår när de var ny med olja och trätjära plus lacknafta och våra skalmar sprack inte. Tror inte det beror på behandlingen och bara sprickan inte blir för djup tror jag inte det behöver vara ett problem.
 
T topmount skrev:
Behandlade vår när de var ny med olja och trätjära plus lacknafta och våra skalmar sprack inte. Tror inte det beror på behandlingen och bara sprickan inte blir för djup tror jag inte det behöver vara ett problem.
Tack. Har själv aldrig varit med om att något spruckit på det här viset tidigare. Är ute efter ett "proffsutlåtande" från någon med lång erfarenhet av hur trä beter sig vid behandling 😀
 
T
Jag skulle inte lägga för stor vikt på vad C(g)P:t skriver...

Jag har aldrig varit med om att linolja, med eller utan terpentin, har orsakat sprickor i trä.

I ditt fall skulle jag snarare tro att träet skulle fått sprickor ändå. Det kommer inte påverka hållbarheten och att olja skalmarna hjälper i långa loppet.
 
  • Gilla
sveaman
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag skulle inte lägga för stor vikt på vad C(g)P:t skriver...

Jag har aldrig varit med om att linolja, med eller utan terpentin, har orsakat sprickor i trä.

I ditt fall skulle jag snarare tro att träet skulle fått sprickor ändå. Det kommer inte påverka hållbarheten och att olja skalmarna hjälper i långa loppet.
Insåg att det var sprickor i mitten av träet redan innan. Antagligen bidrog behandlingen till att sprickorna spred sig ända ut. Så, som du skriver hade träet nog fått sprickor ändå med tiden.
Sen vad gäller hållbarheten är det ju så klart sämre med sprickor jämfört med utan, men hur mycket sämre är ju svårt att säga om man inte gör ett "bryt-test", och riktigt så nyfiken är jag inte av mig 😅

Sprucken bit av trä med en metallkonstruktion ovanpå i närbild, tagen från ett byggprojekt som diskuterar hållbarheten hos träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkloss med små sprickor och fästpunkt för metallstång, del av byggprojekt som diskuterar hållbarhet och behandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rullade in den på Bauhaus som vägrade ta tillbaka den. Don't get me started om hur trött personal och dålig service de har... :)
Ringde Hörby Bruk och frågade om jag kunde behandla med linolja+terpentin. Det tyckte hon lät bra även om hon först rekommenderade "vanlig träolja" (vad det exakt var för olja visste hon inte - tips mottages tacksamt). Ringde sen igen dagen efter och berättade att skalmarna var spruckna. Kom fram till samma person som då direkt la en order på nya skalmar åt mig - nästan lite väl bra service!
 
T
"vanlig" träolja är ofta någon form av petroleumprodukter så det avhåller jag mig från.

Linolja med liten inblandning av terpentin (om man inte har en olja som värms in) ger ett mycket bra skydd.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Linolja och terpentin torkar (linolja egentligen oxiderar) inte så snabbt att det kan ha gett sprickor.
 
Görs inte dessa av typ ädelträ (bok?), där har väl linolja kanske inte bäst verkan. Tänker snarare nån form av ädelträolja (kinesisk träolja?), men även där tror jag inte det påverkar formstabiliteten, det ger nog mest ett vattenavvisande skikt. Fast jag spekulerar mest :)

Bra service av Hörby oavsett!
 
T
J jishi skrev:
Görs inte dessa av typ ädelträ (bok?), där har väl linolja kanske inte bäst verkan. Tänker snarare nån form av ädelträolja (kinesisk träolja?), men även där tror jag inte det påverkar formstabiliteten, det ger nog mest ett vattenavvisande skikt. Fast jag spekulerar mest :)

Bra service av Hörby oavsett!
Oftast björk vad jag har sett.
Varför skulle inte linolja funka på det...?
Den sk kinesiska träoljan utvinns ur tung-trädets frukter/nötter och är väl inte bättre än linolja?
 
Dom görs av bok såg jag:
https://www.bauhaus.se/traskalm-horby-bruk-till-ekeby-110-125-150

Min känsla är typ att det var spänningar i trät utanför sprickorna och att behandlingen fick det att "mjukas/lösas upp" lite så att det gav vika för spänningarna och sprickorna som redan fanns i mitten spred sig ut till ytan av skalmarna.
 
Skalmarna är förbrukningsvara. Enligt min erfarenhet håller dom 10-15 år utan behandling. Med olja kanske lite längre.
Att trä ute spricker är helt normalt oavsett ek eller bok.
 
Dfe där sprickorna har inget att göra med oljebehandlingen. De hade uppstått förr eller senare oavsett. Trä rör sig och spricker. Det beror på träets inre spänningar. Trä utomhus är utsatt för stora fuktsvängningar så det rör sig följaktligen mkt.

Oavsett, så är det nog bra att olja in bok då det är ett träslag som inte är ett dugg fukttåligt. Det är däremot ett mkt tungt, kompakt, hårt och starkt trävirke.

Om det är en Ekeby 90-l, dvs deras minsta gröna modell, så är baljan inte varmgalvaniserad utan bara plastlackad. Självklart slits lacken sönder av grus och sten etc så den rostar. Plåten är tämligen tunn. Den lär aldrig bli ngn släktklenod. Kvaliteten är tämligen usel. På min kärra är det nog skalmarna som kommer att leva längst.
Men, för all del, min har nog hängt med ca 15 år gissningsvis. Mkt väggrus, stenbumlingar och hästskit har den kärrat. Än lever den, även om den är rostig.
 
Pensla lite linolja på rosten så skyddar du stålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.