namnbyte
Det här med tegelkrok var nytt för mig, lyckas inte begripa en sak... Hur ska man då kunna skjuta upp pannorna för att gå på läkten vid de tillfällen detta behövs? Äkta tegel tål ju inte riktigt att kliva på. Eller hur gör man istället?
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Det här med tegelkrok var nytt för mig, lyckas inte begripa en sak... Hur ska man då kunna skjuta upp pannorna för att gå på läkten vid de tillfällen detta behövs? Äkta tegel tål ju inte riktigt att kliva på. Eller hur gör man istället?
Det går inte att skjuta upp dom, oftast går det att skjuta lite på sidorna. Dock så blir risken bara större att dom hamnar i spänn och knäcks. Jag har lagt ganska många ta k med enkupigt och jag som ligger på 80 kg går med ”lätta” fötter centrerat på pannorna. Då brukar det gå bra att knata runt på taket, går man åt sidan så är det krabbgång som gäller 😂
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R
namnbyte namnbyte skrev:
Det här med tegelkrok var nytt för mig, lyckas inte begripa en sak... Hur ska man då kunna skjuta upp pannorna för att gå på läkten vid de tillfällen detta behövs? Äkta tegel tål ju inte riktigt att kliva på. Eller hur gör man istället?
Du kan inte skjuta upp kramlade pannor lika lite som du inte kan skjuta upp spikade pannor på betongtegeltak..
Sedan springer man inte på ett enkupigt vittingetegeltak det ligger rätt så oroligt om man säger så..
 
Här är fler bilder på våra pannor. Vittinge
Säger att det är modell E13, men jag tycker inte de ser riktigt ut så? Är av högsta vikt att det blir rätt så läkten får rätt mått (och rätt fästen för pannorna)
 
  • Hand som mäter en takpanna från Vittinge med ett måttband, bilderna ska hjälpa att identifiera om det är modell E13.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett måttband över en orange takpanna som ligger på en träyta. Text på pannan säger "Vittinge E13".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tegelpanna med en måttstock som visar 34-42 centimeter, för att kontrollera mått och fästen för korrekt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tegelpanna med måttband som visar cirka 35-43 cm på pannan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade spikat några rader med läkt och kollat vilket cc mått som blir bäst för pannorna, brukade sätta 4 läktbitar så man får upp några pannor så kommer du se direkt vilket mått som är det du ska till pannorna. Brukade lämna en läkt lös och bara lägga på pannorna, dvs 2 st i bredd för att kunna justera och se vart det blir bra.

Är inte mycket marginaler med lertegel, och stumma mått som gäller för att det ska bli bra
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Jag hade spikat några rader med läkt och kollat vilket cc mått som blir bäst för pannorna, brukade sätta 4 läktbitar så man får upp några pannor så kommer du se direkt vilket mått som är det du ska till pannorna. Brukade lämna en läkt lös och bara lägga på pannorna, dvs 2 st i bredd för att kunna justera och se vart det blir bra.

Är inte mycket marginaler med lertegel, och stumma mått som gäller för att det ska bli bra
Ja, bra idé! Vittinge har varit snälla och skickat oss en panna av den modell de tror stämmer överens med vår, så kan vi jämföra🙏
 
Det är mycket smidigare att lägga läkt löst på marken, strö och bärläkt. Då kan man lätt justera tills man hittar rätt läktavstånd. Prova med minst 3*3 pannor. När man hittat rätt verifierar man lämpligen på lite större yta än 9 pannor.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är mycket smidigare att lägga läkt löst på marken, strö och bärläkt. Då kan man lätt justera tills man hittar rätt läktavstånd. Prova med minst 3*3 pannor. När man hittat rätt verifierar man lämpligen på lite större yta än 9 pannor.
Bra tips, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.