Hej,
Söker lite råd, som ni kan se på bilderna så har våra plintar gett vika och måste bytas ut. Frågan är vilken lösning som är den bästa. Stugan är byggd i början på 60-talet, och ligger i Västerbottens inland. Huset är ca 12x6 meter.

Huset står på ena kortsidan på plitar och den andra kortsidan på betongstenar, både plintar och betonstenarna har börjat luta. På betongstenssidan är det dock endast 20 cm utrymme, så det är svårt att komma under, rummen här är redan renoverade och jag vill helst inte riva upp golven.

Förslaget från byggfirman är att hissa upp huset, ta upp golven i de rummen som är helt färdig renoverade för att komma åt att gräva ur, lägga kross och packa för att sedan placera nya plintar på det. Tanken är även att montera 5-6 tvärgående limträbalkar som kommer att vila på de nya plintarna. Liten oväntad utgift då vi redan satt ny panel på huset och börjat renovera inne.

MVH
Tina Bild på en lutande betongplint under hus med synlig isolering och rörledningar, med grus och löv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade plintar under en stuga med lutande stöd och isolering som hänger löst, omgiven av höstlöv och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutande plint under hus med ny panel, isolering synlig, bredvid grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongplint med synliga armeringsstänger under byggnad, behöver ersättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med lutande plintar och betongstenar som stöd, indikation på grundläggningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni fått ordning på er plintgrund?
Behöver ta tag i min plintgrund i sommar, letar alternativ.
 
S susandersson65 skrev:
Har ni fått ordning på er plintgrund?
Behöver ta tag i min plintgrund i sommar, letar alternativ.
Fick anlita en firma...blev rätt dyrt men stabilt. De grävde runt en meter djupt, lade grus, plintar med armering. Fick plocka ut fönster då de lyfte huset.
 
I insolence skrev:
Fick anlita en firma...blev rätt dyrt men stabilt. De grävde runt en meter djupt, lade grus, plintar med armering. Fick plocka ut fönster då de lyfte huset.
Tack för svar 🙂
Jag fick offert på jobbet.
Då skulle de byta ut plintar mot balkar, samt gräva ur och lägga nytt material under hela stugan. 250 000 kr skulle det gå på.
Jag har inte tagit in någon mer offert ännu, utan lagt det på is.
 
S susandersson65 skrev:
Tack för svar 🙂
Jag fick offert på jobbet.
Då skulle de byta ut plintar mot balkar, samt gräva ur och lägga nytt material under hela stugan. 250 000 kr skulle det gå på.
Jag har inte tagit in någon mer offert ännu, utan lagt det på is.
Hej!
Här blev det blev 67.000 kr för 16 plintar efter rotavdrag.
Lycka till!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.