Hus från 1893. Med äldre fönster, ni vet sådana där med ytterbåge och innerbåge.
Som man la vadd emellan och klistrade pappersremsor kring den inre bågen när man satte tillbaka dessa inför vintern.

Vad jag förstått bör det finnas ventilation mellan bågarna så att ev fuktig luft från inomhusmiljön kan ta sig ut och inte riskera stanna mellan bågarna och därmed orsaka rimfrost och/eller fukt, svartmögel.

Mina ytterbågar är för täta. Vissa fönster går knappt att stänga. Jag måste alltså låta någon renovera fönstren genom all slipa alternativt hyvla kanterna på fönstren så att det skapas ett mellanrum där luften kan ta sig ut, mellan fönster och fönsterkarm.

Några frågor:

- Hur gör man lämpligast detta? Med vilken typ av maskin/verktyg?

- Bör det vara en springa vid alla kanter, där luft kan komma ut, eller räcker det med vid underkanten på ytterbågen?

- Hur stora springor bör det vara?
Någon sa till mig ungefär som en tumstocks bredd, stämmer det?

- Räcker det med att olja in sidorna på fönstren sen eller bör de även målas?

- Vad tror ni om sannolikheten att det är asbest i den gamla färgen på fönstren?
De har säkerligen målats om även på 50-70talet, när asbest användes som mest.
Hade ingen aning om att det kunde finnas i gammal snickerifärg och spackel, men det har kommit till min kännedom nu. Någon som vet?

Tack på förhand!
 
C
Tänk på att fönster som är svåra att öppna/stänga kan vara en indikation på sättning som kan ha diverse olika orsaker. Så beroende på ambitionsnivå kan det vara läge att se över karmens infästning i stommen innan man börjar modifiera fönsterbågarna.

Asbest kan finnas i fönsterkitt. Vad gäller färgen behöver du inte oroa dig för asbest, däremot kan det vara bly i gammal färg.
 
C cpalm skrev:
Tänk på att fönster som är svåra att öppna/stänga kan vara en indikation på sättning som kan ha diverse olika orsaker. Så beroende på ambitionsnivå kan det vara läge att se över karmens infästning i stommen innan man börjar modifiera fönsterbågarna.

Asbest kan finnas i fönsterkitt. Vad gäller färgen behöver du inte oroa dig för asbest, däremot kan det vara bly i gammal färg.
Tack för tips!

Om man ändå behöver ge sig på att modifiera bågen. Hur? Var? Hur mycket? Vilket verktyg/maskin?

Tror mina problem beror en hel del på att målare smaskat på alltför många lager färg. Behövs ens färg på kanterna? Räcker det inte att man oljar in dessa istället?

Är det någon fara vad gäller ev bly i färgen om kanterna ska åtgärdas? Med hyvel, slipmaskin eller vad som lämpar sig bäst. Uppstår ju damm då. Eller är det så små mängder att det inte är någon fara?
Har inte du hört att det kan finnas asbest i både färg och spackel? Det har jag sett en del information om, till och med snickerifärg omnämns. Jag trodde främst det gällde strukturfärg eller färg med branskyddande egenskaper, men tydligen inte.
 
C
S Slottsfrun skrev:
Tror mina problem beror en hel del på att målare smaskat på alltför många lager färg. Behövs ens färg på kanterna? Räcker det inte att man oljar in dessa istället?
Är det så enkelt är det ju bara att slipa/skrapa. Ofta är bågarnas över/underkant omålade.
S Slottsfrun skrev:
Är det någon fara vad gäller ev bly i färgen
Själv tänker jag att som gör-det-självare som inte står i det hela dagarna är en fullt tillräcklig skyddsåtgärd att hålla till utomhus med arbetet. Men det är kontroversiellt det där, med starka känslor inblandade, så var och en får väl bilda sig sin egen uppfattning.

Tänker också att man inte skall tro på allt man hör, men visst, erkänner gärna att jag har fel om någon kan påvisa att det förekommer asbest i typ snickerifärg.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det så enkelt är det ju bara att slipa/skrapa. Ofta är bågarnas över/underkant omålade.

Själv tänker jag att som gör-det-självare som inte står i det hela dagarna är en fullt tillräcklig skyddsåtgärd att hålla till utomhus med arbetet. Men det är kontroversiellt det där, med starka känslor inblandade, så var och en får väl bilda sig sin egen uppfattning.

Tänker också att man inte skall tro på allt man hör, men visst, erkänner gärna att jag har fel om någon kan påvisa att det förekommer asbest i typ snickerifärg.
Ja, jag vet inte ännu. Vi får se vilken åtgärd som kan komma att krävas.

Förstår att det kan vara kontroversiellt. Man för väl helt enkelt försöka tänka lite rationellt och utomhus känns ju som mycket klokare än inomhus. Det mesta borde ”blåsa bort” därute.

Sant. Man ska inte tro på allt man ser och läser. Men, när jag tidigare frågade om ev asbest i fönsterkitt så verkade de flesta mena att nej det har de aldrig varit med om och det är extremt sällsynt.
Men, när jag skickade fönsterkitt på analys inför ev renovering av en annan typ av fönster som finns i mitt hus (70-tal) så visst var det så, innehöll asbest. Hade konsulterat målare innan, som jag tog in offerter från, men alla jag tog upp det med verkade tycka jag var överdriven och ute och cyklade.
Men, det var jag inte. I detta fall är jag inte särskilt orolig, tror det är ovanligt i snickerifärg. Men, vad vet man.
 
Jag gissar att om du tar bort färgen (det behöver inte vara trärent) och sedan målar om med en tunn färg så kommer fönstren passa bättre av det.
Så många års färg som bara läggs på i nya laget blir ganska så tjockt. "Moderna" färger går också att lägga på i tjockare lager ön t ex linoljefärg (OBS! Jag ör nybörjare på linoljefärg men den skillnaden går inte att undvika att märka)

Vad gäller ventilation så ser du om det blir fukt och hur mycket första vintrarna. Sen kan du åtgärda de fönster som du tycker ör alldeles för täta. I föräldrahemmet har vi då och då fukt på insidan men det skadar inget utan man ser bara lite sämre genom rutan. Om man sedan tar ur innanfönstren så torkar allt upp över sommaren och fukten kommer eventuellt i andra fönster.
 
Om det blir fukt mellan bågarna så beror det primärt på att fuktig inomhusluft tar sig ut. Det ska/får den inte göra. Därför är första åtgärd att se till att det finns fräscha, korrekt dimensionerade, och inte minst korrekt monterade tätningslister runt innerbågen.

Om det ändå av ngn anledning inte går att få det tätt så kan man öka luftningen mellan ytterbåge och karm.

Jag håller på och fixar med en del av mina fönster. De är från ngn ggn 60-/70-/80-talet. Kopplade traditionella fönster, om än utan spröjs. Har samma problem med att det kärvar när de ska öppnas och stängas. Det är ju bara att titta på dem så ser man att springorna runt om är fyllda med färg. Så, håller på nu som bäst med att ta bort all färg på ytterkanterna av de yttre fönsterbågarna då färgen samlats där och byggt vallar.

Det blir blandade metoder för att ta bort färgen. Skrapning, sickling, slipning samt även hyvling. Vilken/vilka metoder som används beror på vad som bedöms vara lämpligast och mest funktionellt beroende på var på fönstret och/eller karmen det är och hur färgen sitter.

Oljning är bra, men måste göras om vartenda år då den inte sitter kvar och skyddar som färg gör. Om man använder kokt linolja istf rå så är det ju linoljefärg, fast utan pigment, dvs klarlack. Bättre att se till att springorna är tillräckligt stora för att kunna målas med några lager linoljefärg.
 
Man har ingen tätningslist på lösa innanfönster utan klistrar dit en pappremsa när fönstret satts på plats.
 
Helt riktigt, men de har samma funktion som en tätningslist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.