Håller på att bygga badrum och sovrum som ansluter till varandra. Ett nytt betonggolv med isolering har gjutits.

Nu börjar det bli dags för kakling (badrum) och läggning av klinker (sovrum). Det kommer alltså att bli keramiska plattor i både sovrum och badrum.

Jag tänker lägga ut jobbet och firman som skall utföra arbetet vill att jag monterar karm + tröskel innan han börjar.

Jag har köpt karm + badumströskel. Badrumströskeln är ca 25 mm mot badrum och ca 9 mm mot sovrum. Klinkern + fix i sovrummet kommer att bli högre än 9 mm och det kommer att se konstigt ut. Klinker över tröskelhöjd i sovrummet

Brukar man lägga en planka under karmen så att tröskeln kommer ovanför klinkern i sovrummet och hur hög i så fall? Eller skall jag montera tröskeln efter att klinker har lagts i hallen?

Sista funderingen, skall det vara någon åldersbeständig plast under tröskeln?
 
Måste ju vara enklare för dom att lägga sina plattor innan du sätter karm och tröskel då det blir snyggare då, men iaf du kan sätta karmen sedan när dom lagt plattorna så får du lägga dit tröskeln och kapa innerdörren i botten så mkt som klinker+fix byggt.
 
Fast tätskiktet ska gå upp på tröskeln inte sant?
 
Plattsättarna kan lämna sin remsa dom lägger vid dörren uppvikt så får man själv skära till den sedan limma den mot tröskeln alt om man skär den jäms med tröskeln och drar silikon mot tröskel och remsan så den inte syns vilket är snyggare enligt mig.
 
SnickareEk skrev:
Plattsättarna kan lämna sin remsa dom lägger vid dörren uppvikt så får man själv skära till den sedan limma den mot tröskeln alt om man skär den jäms med tröskeln och drar silikon mot tröskel och remsan så den inte syns vilket är snyggare enligt mig.
Möjligen snyggare men följer detta verkligen BBV??
 
snuttjulle skrev:
Möjligen snyggare men följer detta verkligen BBV??
Du har ju fortf uppviket så varför skulle det inte göra det? siliconen går ju lika högt som remsan hade gjort och siliconen sluter ju tätt mot remsan och tröskeln så jag ser inga konstigheter med det?
 
Frågan är dock kvar hur karmen skall ansluta mot kaklet i badrummet. Skall jag montera karmen i samma nivå som kaklet på väggen och därefter montera foder. I GVR:s anvisning under rubrik 4 http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=190 skall karmen ligga i nivå med Lux Elements byggskivor, och kaklet skall monteras efter dörrfodret. Känns mera rätt att montera fodret sist och täta mellan vägg och foder med silikon, eller är jag helt fel ute?
 
Endera lösningen går bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.