tommib tommib skrev:
Pass på bara på de där eltejpsklädda ledarna. Enklast är nog att gå på innan motorskyddslådan så att du slipper mickla runt i den.

Bara för att klargöra, den manuella brytaren kan inte tvångsköra pumpen, eller hur? Dvs du kan använda den för att stänga av så att tryckvakten inte kan dra kontaktorn men du kan inte tvinga pumpen att starta. Den kretsen har i så fall exakt samma funktionalitet som du vill replikera med ditt vattenlarm.
Nej den manuella brytaren kan inte tvångsköra pumpen, och den ska gå eller ej styrs av pressostaten. Brytaren är bara en generell avstängare för hela pumpen, oavsett om pressostaten vill dra kontaktorn till pumpen eller ej. Avstängd "grön" brytare = ingen pump, oavsett status pressostat.

De eltejpsklädda ledarna in i motorskyddet är inte så vackra, håller med.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Nu tror jag till slut att jag fattar hela kretsen. Om jag har tolkat kopplingen rätt borde brun ledare från kabeln nere till vänster gå till en plint märkt A2 på kontaktorn. Där borde det också sitta en röd ledare från den där kontrollampan till vänster, då jag gissar att lampan tänds när pumpen går.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Japp, lampan tänds när pumpen är på. Tror detta kommer att funka! Tack tommib för att ha gett mig litet mer självförtroende i denna operation!

Som du säger, inte så skoj att in och pilla i dessa eltejpsklädda ledare osv i den 20 år gamla installationen. Det jag kan drista mig till i den delen är i första hand att känna efter så alla kontakter är dragna litet rimligt hårt, en bra början på en tillförlitlig installation.

Den där lilla zigbee-Aqara-grunkan bygger jag in i en kapsling jag hittade på Biltema, IP 55 och till det facila priset av 30 kr inkl muffar till kablarna som ska gå in och ut:

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-ip55-2000017380
 
tommib
Det slår mig när jag tittar på detta igen att det kanske ändå är dumt att bygga in sig i den lite udda lösningen med två separata matningar till pumpen. Iofs är det enkelt att fixa senare om man drar om den där halvruttna matningen men jag tänker att det ändå vore snyggare att göra inkopplingen i motorskyddet så att det är tydligt vad den extra brytaren gör. Det eller göra inkopplingen på tryckgivarens kabel mellan motorskydd och tryckgivare, för det fall där man tar matningen direkt från trefasgruppen i framtiden.

Detta är dock bara petitesser och som sagt enkelt att ändra senare om man vill så det är väl skit samma egentligen.
 
Ja framtidslösningar, mera optimala, absolut intressant. I dagsläget eftersöks dock endast pragmatiska lösningar som är elsäkerhetsmässigt ok.

Åker ut till stugan imorrn och försöker trycka dit den där zigbee-switchen på inkommande matning till pressostaten. Så att vattenpumpen kan stängas av i feltillståndet vattenläcka i den sensorn.

Detta som en nödåtgärd nu i väntan på att en rörmokare kan installera en ny hydropress inkl ny pressostat, men även en åtgärd för ev kommande oväntade läckage. Vad man är ute efter är att vattenpumpen ska stängas av vid läckage, för att begränsa skada.

PS. Det är inte helt lätt att få tag på rörmokare som kan göra dessa jobb på kort varsel. Särskilt svårt att anlita de rörmokare man helst vill ha. Det har tagit längre tid än jag trodde med detta, men efter att ha kollat runt litet på lämpliga grunkor jag vill att det sätts dit: vad tror ni om den här typen:
https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...spaket-inkl-rordelssats-i-glasfiber-60-liter/

Är det rimligt att tro att jag skulle kunna installera detta på egen hand, vad krävs egentligen?
 
Redigerat:
Måste bara tillägga: helt crazy hur pass små användarmanualer man skickar med numera, en riktig liten bok är det på världens alla viktiga språk som matchar det fysiska formatet på den lilla switchen.

Fontstorlek är ca 0,5 mm dvs man behöver ett mikroskop eller kirurg-glasögon för att läsa. Jovisst man kan ladda ner manualen via deras site men hallå...

Löjligt helt enkelt. Varför ens skicka med denna i stort sett oläsliga "quick start guide"?

PS. jag lade den lilla switchen på en vanlig standard installationsdosa som jämförelse.

Liten switch och en installationsdosa bredvid en mycket liten manual och en linjal som visar storleken på manualen, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Hur ser resten av installationen ut och hur mycket orkar du?

Det är inte svårt att göra rörinstallationer om de inte behöver vara prydliga. Hydropressen kan du som sagt sätta var som helst i systemet efter en backventil och du kan ansluta med flexslang så du behöver inte heller krångla med klämringskopplingar eller lödning/pressning.

Det krävs verktyg i rätt storlek, styrka att dra (ffa isär) kopplingarna och att bära grejerna.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur ser resten av installationen ut och hur mycket orkar du?

Det är inte svårt att göra rörinstallationer om de inte behöver vara prydliga. Hydropressen kan du som sagt sätta var som helst i systemet efter en backventil och du kan ansluta med flexslang så du behöver inte heller krångla med klämringskopplingar eller lödning/pressning.

Det krävs verktyg i rätt storlek, styrka att dra (ffa isär) kopplingarna och att bära grejerna.
Mycket bra fråga. Jag har ett par superstarka kvinnor i min närhet som gärna bistår om jag inte kommer åt, mycket smidigare än vad jag är. En tanke med den grunkan jag länkade är att den dels är lätt att rodda med, dels ganska flexibel i sina anslutningar.

Verktyg kan inhandlas i den mån det inte finns i arsenalen redan, men antar det är superbra med fasta nycklar i aktuella dimensioner. Finns på biltema tex.

Jag börjar uppenbarligen fundera på plan C nu, rörmokaren jag tänkte mig tycks indisponibel och det behövs åtgärd nu. Plan B var att fixa så det inte kan bli totalkatastrof och det görs imorrn via denna avstängning till pumpen. Plan A är genomförd, täta läckan och verkar funka fortsatt (ta i trä). Hur fan detta blev tätt är en gåta men tydligen funkade det.

__

Men vad tror ni? är grejen jag länkade rimligt enkel för en nybörjare att skruva dit? I så fall beställer jag helt enkelt en dylik sats inkl allt.


https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...spaket-inkl-rordelssats-i-glasfiber-60-liter/
 
Redigerat:
Nej, kan inte sitta här och vänta på besked om rörmokaren kan dyka upp eller ej. Beställde paketet jag länkade ovan. Måste få en lösning nu det känns som att hydropressen i källaren är en bomb som väntar på att brisera, alla lösningar hittills är bara "band aids".

Ingen lust heller att sitta och ringa runt till random VVS-firmor, har för dåliga erfarenheter av tidigare kassa VVS-are tyvärr.

Skulle jag få kontakt med min betrodda VVS:are så hoppas jag att han kan installera vad jag beställde nyss. Annars får vi göra det.
 
Redigerat:
Ok det utvecklas positivt. Fick besked av min betrodde rörmokare att han tyvärr är indisponibel kommande veckor. Hittade en annan firma i närheten som kan fixa installationen av hydropresspaketet jag beställt, början nästa vecka så fort detta anländer med posten.

Tills dess funkar denna zigbee Aqara vattenlarmpuck bra som en sensor, ger akustiskt larm man kan höra i boytorna och nu även kan stänga av vattenpumpen autonomt via en zigbee-switch (istf att vi som tidigare behövde stänga manuellt).

Bra säkerhetsinstallation för framtiden också som sagt. "Larm med åtgärd".
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Dvs max vad som kan släppas ut detta källarutrymme utan golvbrunn blir ca 60 liter om hydroressen är fullt laddad vid läckagetillfället och det är ett massivt läckage vi inte kan hindra genom att tex spola fullt på alla kranar.

Dvs, sannolikt kan det inte bli värre än sist, svabba upp ca 30 liter vatten i spannar.

Redan sagt det men jag tycker det är märkligt att den här hydropressen inte läcker *någonting alls*, efter att den läckte ut ca 30 liter vid backspolningstillfället. Verifierat att läckaget var vid rosthålet i flänsen, som tätades med epoxy, stelnade/härdade kakor av byggsiilikon och smältlim, tryck på detta via spännband som ni ser på bilderna. Knappast ens en droppe läcker det i dagslägen med 5 Bars maxtryck, jag är helt förbluffad.
 
Skamligt nog är det fortfarande inte bytt... men prylarna från billigtvvs.se anlände måndag morgon, snabb leverans verkligen. Till dörren. Bra prylar tror jag, Pentair hydropresstank i glasfiber så förhoppningsvis inget mer viktigt som kan rosta. Nytt paket med rörkopplingar, pressostat, manometer det känns bra.

Varit alltför tveksam till min egen förmåga att byta detta så det blir 100% tätt, och svårt få tag i rörmokare pga skador och hög sjukfrånvaro från mina förstahandsval. Men nu är det bokat 08:00 på torsdag så blir det ordnat.

Jag tänker göra en noggrann obduktion och dokumentation över hur det kan komma sig att min provisoriska lagning med epoxy, silikon, smältlim och spännband visade sig bli 100% tät sedan måndag förra veckan. Inte en droppe har läckt efter förra helgens lilla missöde så kanske man kan dra några intressanta slutsatser för framtida läcktätningsförsök?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Skamligt nog är det fortfarande inte bytt... men prylarna från billigtvvs.se anlände måndag morgon, snabb leverans verkligen. Till dörren. Bra prylar tror jag, Pentair hydropresstank i glasfiber så förhoppningsvis inget mer viktigt som kan rosta. Nytt paket med rörkopplingar, pressostat, manometer det känns bra.

Varit alltför tveksam till min egen förmåga att byta detta så det blir 100% tätt, och svårt få tag i rörmokare pga skador och hög sjukfrånvaro från mina förstahandsval. Men nu är det bokat 08:00 på torsdag så blir det ordnat.

Jag tänker göra en noggrann obduktion och dokumentation över hur det kan komma sig att min provisoriska lagning med epoxy, silikon, smältlim och spännband visade sig bli 100% tät sedan måndag förra veckan. Inte en droppe har läckt efter förra helgens lilla missöde så kanske man kan dra några intressanta slutsatser för framtida läcktätningsförsök?
Blev litet av en blogg här på slutet, sorry.

Men slutet gott, allting gott. Som jag tycker blev den en snygg och prydlig installation med nya prylar från pumpens PEM-slang och framåt mot filtret i nya röret uppåt. Bort med all gammal junk, går inte att lita på gamla tryckströmbrytare som utsatts för relativt surt järn och manganhaltigt råvatten under ett kvarts sekel. Så nya kopplingar, RF-omspunnen slang, tryckströmbrytare, manometer plus en kulventil som ingick i slangpaketet till nya 66 (eg. 55)-liters hydropressen i icke-korrosivt material:
Ny installation av hydropress med kopparrör, tryckströmbrytare, manometer och kulventil, monterad mot en betongvägg i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan utlovades en obduktion av den gamla läckande Zilmet-hydropressen som läckte i flänsen, reparerades provisoriskt. Började läcka rätt ordentligt sedan magiskt tätade sig själv så det inte läckt något alls senaste vecka - hur kan detta komma sig?

Först och främst hade jag ett absolut stenhårt spänt spännband, med en gammal lampsockel till en taklampa som distans för att få rätt pressvinkel/moment:
Bild på rostiga bultar, en slangkoppling och ett spännband som håller ihop en hydropress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha lossat detta med mycket om och men (spärrmekanismen behövde bändas litet på pga det kraftiga trycket) så kommer man till de intressanta delarna. Först en tjock 4mm lapp av tjock PVC, direkt under detta en kaka av stelnat smältlim. Detta blottar en kaka av stelnat byggsilikon under:
Närbild på rostiga delar av en hydropress med olika lager av tätning såsom silikon och epoxylim, som en del av en provisorisk lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kommer vi till det innersta tätningsskiktet av Loctite "stålepoxy", här ser man tydligt att detta inte riktigt fått fäste i det rostiga stålet i och kring själva hålet. Detta skikt kunde petas bort mycket enkelt så det var nog orsaken till läckaget natten efter jag gjorde denna provisoriska lagning.
Rostig hydropress med flera lager av tätningsmaterial inklusive silikon och epoxy, visar en provisorisk lagning vid flänsens läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en rostig hydropress där olika tätningsmaterial, inklusive silikon och epoxylim, har använts för att reparera en läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


___
Så slutsatsen blir att det inte är lönt att försöka med epoxylim på fuktiga rostiga ytor. När vatten läckte igenom - i rätt stor mängd, ca 3 hinkar - så gjorde vattnet att silikon- och limskikten svällde en smula vilket stod för det som blev en bra tätning. Jag rörde inte spännband, spänning på detta utan bara konstaterade att det blev tätt "av sig självt". Sedan är det givetvis bara ren tur att jag kunde centrera dessa tätningsskikt någorlunda där bakom hydropressen med hjälp av en rakspegel...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tänkte det kunde vara bra att avrunda denna tråd med vad det kostade att åtgärda, litet som referens till andra liknande projekt.

Jag köpte en Pentair Wellmate 60-l hydropress inklusive rörkopplingssats (tryckströmbrytare, kopplingar, manometer, stålomspunnen tryckslang se bild ovan) från billigtvvs.se: 5589 inkl moms och frakt.

Idag fick jag fakturan från lokala VVS-firman för bytet av hydropressen:
- 3h jobb à 560kr/h
- resa 2 mil à 79 kr/mil
- diverse rör, kopplingar utöver vad som ingick i rörkopplingspaketet jag redan köpt: 790 kr (exl moms)

Skattereduktion på arbetskostnaden: 630 kr.

Summa inkl moms och skattereduktion för utbytesoperationen: 2.681 kr

Så totalt gick hela kalaset på 8.270 kr.

Spontant tycker jag inte det var särskilt dyrt, och glad att VVS-firmans faktura kändes klart rimlig.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på vad man tar för en verkstadstimme på en bilverkstad runt stockholm så var din rörmokare väldigt modest i sin timpenning.

Jag hade inte höjt ögonbrynen en mm om denne hade begärt 700:-/h


Så jag håller med dig att du fick valuta för pengarna och av bilderna att döma också väl och snyggt utförd installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.