H Harald Blåtumme skrev:
samt anslutet till köket ovanför. Går ut i en stenkista via en rensbrunn,
Att köket (BDT) går till stenkista är inte tillåtet.
https://lagen.nu/dom/mod/2015:1
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att köket (BDT) går till stenkista är inte tillåtet.
[länk]
Jag tror jag fått avloppsdragningen om bakfoten. Kollade besluten kring trekammarbrunnen som installerades 2011, det är exakt som ni skriver att det bara är spolvatten från vattenreningen som ska gå i stenkistan/dränering. Ansökan gällde trekammarbrunn för tvätt, disk, wc så det är entydigt. En firma fixade detta så inga hemmapul.

Tror att jag lurades av en handritad skiss över hur rören är dragna. Verkar synnerligen vettigt också att diskvatten ska gå till trekammarbrunnen och ingen annan stans.

Hur som helst fick satt dit det där Aqara-systemet idag, pytteliten strömsnål vattensensor och en verkligt lättinstallerad historia. Sensorn säger sig ha bra kontakt med denna hub Aqara M2 nerifrån källaren, och inga problem att ansluta till wifi på övervåningen. Lätt att ange regler för vad som ska hända vid vattenlarm. PS... och inte minst vad som ska hända när detektorn inte längre detekterar läcka... litet trist när larmet aldrig slutar :-D Behövs regler för allt.

Det jag inte fick till idag var att ansluta Aqara smart plug så den kan stänga av pumpen vid vattenlarm. Allt var fast installerat och jag är ärligt talat litet osäker hur det är kopplat. Det ser ut som att pressostaten spänningssätts via enfas genom motorskyddsgrunkan (Telemecanique), finns en separat enfaskabel in i motorskyddet från elnätet och sedan vidare därifrån ner till pressostaten. Men trefaspump som sagt.

Det jag kanske kan göra är att dela på denna elanslutning till motorskyddet och sätta dit ett vägguttag, eller hellre en inbyggd Zigbee-variant för att slippa stickpropp på fel slags kabel om man inte byter den. För det är väl så att om pressostaten blir strömlös så stoppar pumpen oavsett tryck? Kanske bäst att låta en elektriker fixa men det är litet bråttom känns det som.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
...
Om pumpen har ett lite mer kvalificerat motorskydd kan man koppla in sig på hållkretsen där. Man kan också koppla in sig i tryckvaktskretsen.
Exakt vad jag är ute efter, bara det att jag är en smula osäker på bästa strategi. Hur brukar pressostater kopplas in i motorskydd/kontaktorer? Det jag skulle gissa är att pressostaten i sig är ständigt spänningssatt, och att den vid tillslag (mintryck) ger spänning tillbaka till motorskyddet som drar ett relä som i sin tur drar igång trefaspumpen. Vid uppnått maxtryck bryts spänningen till kontaktorn/reläet och pumpen stannar. Utan spänning till presostaten borde det inte hända något annat än att pumpen stannar, oavsett om den var på eller av.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta att jag bumpar detta igen, men @tommib som nämnde en bra lösning även för framtiden när pressostaten är utbytt: har jag rätt i min hypotes ovan om hur pressostater brukar vara kopplade? Vem som helst får givetvis bidra med kunskap men tommib nämnde denna lösning som är mycket bra, att vattenlarmet även kan åtgärda direkt och begränsa vattenutsläppet till hydropressens aktuella innehåll som max dvs 60 liter i detta fall. Vilket inte är en totalkatastrof.

Just skaffat en Aqara Single switch module (with neutral) som jag tänkte koppla in i denna enfasanslutning till pressostaten som går via motorskyddet. Tanken är att koppla in den innan motorskyddet, och idén är att pressostaten därmed inte kan dra motorskyddets kontaktor som sätter igång pumpen om switchen har brutit matningen. Tänker jag rätt?

Givetvis sätts denna zigbee-switch i en ordentligt kapslad kåpa, det blir fast installerat i likhet med hur det redan är installerat, inga stickkontakter osv.
__
PS. Motorskyddet och anslutningarna till pressostaten ser ut så här, om någon undrar.

Närbild på motorskyddet och tryckbrytaren, med anslutande kablar och anslutningspunkter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på motorskydd och anslutningar för en pressostat, visar kablar i olika färger kopplade till terminaler och en svart kapsling med viss smutsansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av ett företags motorskydd kopplat med flera färgade kablar monterade på en träskiva, med synliga terminaler och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Nu är inte jag något proffs på detta och glömmer alltid alla sifferbeteckningar men jag tror, med betoning på tror, att den kretsen som går via NC 95/96 är hållkretsen som måste vara sluten för att kontaktorn i motorskyddet ska kunna dra. Om det är rätt borde du kunna koppla in ditt vattenlarm där så att en kontakt öppnar vid detekterat vatten, då ska den blockera start av pumpen tills vattenlarmet återställs.
 
tommib tommib skrev:
Nu är inte jag något proffs på detta och glömmer alltid alla sifferbeteckningar men jag tror, med betoning på tror, att den kretsen som går via NC 95/96 är hållkretsen som måste vara sluten för att kontaktorn i motorskyddet ska kunna dra. Om det är rätt borde du kunna koppla in ditt vattenlarm där så att en kontakt öppnar vid detekterat vatten, då ska den blockera start av pumpen tills vattenlarmet återställs.
Kan jag få samma effekt om jag kopplar in denna switch redan på inputsidan, dvs den enfas-kabel som kommer in i motorskyddet ovanifrån till vänster? Hade varit smidigt och enkelt.
__
PS. Det jag gissar är att fasen från kabeln uppe till vänster kopplas direkt till pressostatens anslutningskabel nere till vänster, och att pressostaten återmatar denna fas tillbaka till motorskyddet och dess kontaktor när trycket ligger under mintryck (typ 2,5 Bar) och slår ifrån fasen när maxtryck (typ 5 Bar) uppnåtts. Kanske har jag fått detta om bakfoten och tänkte det är bäst att fråga om någon vet.
 
Redigerat:
tommib
Det kan inte jag svara på. Principiellt kopplar man startapparater så att man har en start och en stoppknapp. I ditt fall så är sannolikt bägge dessa funktioner ersatta av tryckbrytaren. Här är en bild jag snodde från fluxio som visar principiell inkoppling. Du kan ignorera hållkretsen 13/14 som används vid just impulsknappar. Principen är att man lägger på en spänning på spolen A1/A2 hos kontaktorn för att släppa på spänning genom den ("slå till strömbrytaren"). Allt annat handlar om att styra detta. I bilden nedan så är kontaktorn benämnd K1. Motorskyddsdelen kallas Q1. Där ser du styrkretsen i rött gå igenom 95/96 som är en NC-kontakt. Den öppnas när motorskyddet löser ut och stänger således av kontaktorn. Bredvid ser du den schematiska bilden på kretsen.

Elkretsschema som visar en kontaktor K1 och ett motorskydd Q1 med styrkrets i rött. Innehåller en start- och stoppfunktion och visar inkoppling av spänning till kontaktorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du har alltså inte detta upplägg utan troligen så har du spänning in från tryckvakten direkt till kontaktorns spole, via 95/96 (vilket inte är en hållkrets som jag felaktigt skrev nyss) utan bara rakt av styrningen. Du måste reda ut exakt hur ditt system är kopplat och sedan lägga in en NC-brytare på samma sätt som motorskyddet i den kretsen som spänningssätter spolen. Tänk på det som en nödstoppsknapp.

Från dina bilder är det för mig svårt att se exakt vad som går vart. Det känns också som att där är en kabel för mycket då det borde vara inkommande matning, en kabel till tryckvakten och en kabel till pumpen. Vad är den fjärde kabeln för något? Vidarematning?

För övrigt ser det väldigt mycket ut som att det är dags att byta delar av installationen när det är lindat eltejp runt ledarna in på kontaktorn sådär.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Kablarna är:
- uppe till vänster: inkommande enfasmatning till pressostaten
- uppe till höger: inkommande trefasmatning till vattenpumpen
- nere till vänster: utgående enfasmatning till pressostaten
- nere till höger: utgående trefasmatning till vattenpumpen.

Eller menade du några andra knepiga kablar? Inte superlätt att reda ut var man ska koppla in sig här för önskad effekt men min hypotes var just där uppe till vänster, blir det strömlöst där borde inte kontaktorn kunna dra. Men som sagt, är litet osäker så måste fråga.
 
tommib
Jaha, ok. Är det alltså två olika grupper i centralen? Varför? Är motorskyddets spole för 230 V och inkommande trefasmatning utan nolla? Det är lite vanskligt att ha två grupper sådär i en kapsling om det nu är så.

Ja, principiellt kan du koppla in dig var som helst på vägen mellan L -> tryckvakt -> motorskydd -> spole -> N. Om blå är nolla på A1 så ser det ut som att man lagt nollan där och då har Inkommande L -> tryckvakt -> motorskydd -> A2. Stämmer det? Som sagt svårt att ge definitiva svar eftersom det är svårt att se hur det är utfört men i princip ska du kunna bryta inkommande matning till pressostaten. Du har också en grön knapp där till höger. Vad gör den? Den ser ut att ligga i serie med startkretsen då den ena ledaren verkar gå till 96. Nödstopp?

Edit: Ja, alltså, om kabeln uppe till vänster matar tryckvakten och pumpen inte går om du gör den kabeln strömlös kan du koppla in dig där och bryta matningen för att uppnå önskad effekt. Jag vet inte hur ditt ZigBee-relä funkar men så länge den har en kontakt som kan konfigureras som NC, dvs att den bryter vid detekterat vatten, så är du hemma. Därefter återstår att detektera vattnet men det löser du säkert med något annat från Aqara.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Den gröna knappen till höger är en manuell brytare till vattenpumpen, när kåpan ligger på är typ on/off på ett vred.

Är inte i stugan just nu men som jag minns det är det tre grupper (en trefasgrupp) till vattenpumpen (3-fas), samt en extra till pressostaten (enfas). Jag måste vara på plats för att ge svar på din fråga men det verkar rimligt som du säger. Ska definitivt kolla upp detta extremt noga innan jag kopplar in.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Som vanligt gäller det att förstå vad man gör och varför. Det kommer gå jättebra för dig tror jag, du har rätt inställning till det hela.

En liten korrigering bara, en trefasgrupp räknas alltså som en grupp, även om det är tre säkringar där.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Stort tack för all hjälp tommib! Tror jag kan fixa detta utan att behöva dra dit en elektriker bara för detta lilla.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Pass på bara på de där eltejpsklädda ledarna. Enklast är nog att gå på innan motorskyddslådan så att du slipper mickla runt i den.

Bara för att klargöra, den manuella brytaren kan inte tvångsköra pumpen, eller hur? Dvs du kan använda den för att stänga av så att tryckvakten inte kan dra kontaktorn men du kan inte tvinga pumpen att starta. Den kretsen har i så fall exakt samma funktionalitet som du vill replikera med ditt vattenlarm.
 
tommib tommib skrev:
... om kabeln uppe till vänster matar tryckvakten och pumpen inte går om du gör den kabeln strömlös kan du koppla in dig där och bryta matningen för att uppnå önskad effekt. Jag vet inte hur ditt ZigBee-relä funkar men så länge den har en kontakt som kan konfigureras som NC, dvs att den bryter vid detekterat vatten, så är du hemma. Därefter återstår att detektera vattnet men det löser du säkert med något annat från Aqara.
Det är så jag hade tänkt. Aktuell Aqara-switch verkar väldigt enkel att koppla in särskilt som jag inte är intresserad av någon extern brytare. Jag anger helt enkelt regler i appen för när denna switch ska släppa på spänning eller inte, riktigt trevligt att ha en anläggning som kan detektera läcka och vidta vettiga åtgärder autonomt. Förutom givetvis att larma.

En grej vi upptäckte är att signalstyrkan mot sensorn där nere i källaren gick från "poor" (45) till "excellent" (126) bara genom att plugga i en Aqara smartplug i samma källarutrymme. Lär bli minst lika bra med denna fast anslutna switch. Är tydligen så att i stort sett alla fast anslutna zigbee-grunkor funkar som routers i zigbee-nätverket. Inklusive alla möjliga grejer som tex lampor typ Ikea Trådfri.
 
tommib
Ja, det är en feature hos Zigbee. Allt som är nätanslutet fungerar som en nod i ett mesh-nätverk. Även lampor funkar som sagt så. Rätt smart upplägg men det kan vara svårt att förstå hur data skickas i de fall man måste felsöka.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.