Hallå!
Ska sätta ett element här. Sitter inget idag men har suttit ett eller flera längs denna vägg och var därför och mätte lite i dosan.

Jag blir lite förvirrad när jag mäter. Är det någon styrning till annat element/nattsänkning eller varför får jag resultatet nedan mellan 2 och 3?

1 och 2: 230v
1 och 3: 230v
1 och 4: 230v
2 och 3: 15v?
2 och 4: 400v
3 och 4: 400v
VIll helst ha ett 400v element för att sprida ut effekten över 2 faser. Är det bara hänga på ett sånt mellan 2 och 4 (blå/turkos och svart) eller 3 och 4 (grå och svart)?

Det som förvirrar ännu mer är att elementet ser ut att behöva nolla oxå. Se bilder.

HUR TUSAN GÖR JAG? 😂
 
  • Elektrisk dosa med flera anslutna kablar (svart, grå, blå, turkos) och en voltmätare till vänster. Kabeln dras in i dosan från nedre sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema och kopplingsinstruktioner för 400V-element med olika anslutningsmetoder, inklusive kabelfärger för faser (svart, brun) och jordningsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När försvann de gamla radiatorerna? Ett vanligt misstag är att koppla bort något utan att notera hur det var kopplat.

Du kan inte mäta dig fram till vad du har för trådar där i dosan. Du behöver kontrollera hur det är kopplat i elcentralen och andra dosor, om du inte kan göra antaganden utifrån vad du vet om huset. Golvsockeln och den grön/gula ledaren till vänster antyder att det är ett gammalt hus från 70-talet och då är det nästan garanterat en 400 V-matning, dvs tre faser och skyddsjord, ingen nolla.

Att du mäter 15 V mellan två faser beror troligen på en trasig säkring. Titta i centralen. Mätningen kan också luras av bakmatning från andra faser via elradiatorer iett annat rum.

Man kan behöva beakta ifall någon av trådarna är en nattsänkningstråd. Det bör synas spår i elcentralen av det form av ett tidur i någon form.

Din nya radiator är 400 V att döma av beskrivningen. Någon nolla använder den inte. Jag ser på den suddiga bilden att det står nattsänkning där. Har ni nattsänkning i huset?

Vilka två faser som radiatorn ska kopplas in mellan beror hur övriga radiatorer är inkopplade. Man vill fördela belastningen jämnt mellan de tre faserna. Så du kan behöva titta bakom alla övriga radiatorer för att lista ut hur denna radiator ska inkopplas. Det är som sagt väldigt dumt att koppla loss saker utan att notera hur det var inkopplat.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När försvann de gamla radiatorerna? Ett vanligt misstag är att koppla bort något utan att notera hur det var kopplat.

Du kan inte mäta dig fram till vad du har för trådar där i dosan. Du behöver kontrollera hur det är kopplat i elcentralen och andra dosor, om du inte kan göra antaganden utifrån vad du vet om huset. Golvsockeln och den grön/gula ledaren till vänster antyder att det är ett gammalt hus från 70-talet och då är det nästan garanterat en 400 V-matning, dvs tre faser och skyddsjord, ingen nolla.

Att du mäter 15 V mellan två faser beror troligen på en trasig säkring. Titta i centralen. Mätningen kan också luras av bakmatning från andra faser via elradiatorer iett annat rum.

Man kan behöva beakta ifall någon av trådarna är en nattsänkningstråd. Det bör synas spår i elcentralen av det form av ett tidur i någon form.

Din nya radiator är 400 V att döma av beskrivningen. Någon nolla använder den inte. Jag ser på den suddiga bilden att det står nattsänkning där. Har ni nattsänkning i huset?

Vilka två faser som radiatorn ska kopplas in mellan beror hur övriga radiatorer är inkopplade. Man vill fördela belastningen jämnt mellan de tre faserna. Så du kan behöva titta bakom alla övriga radiatorer för att lista ut hur denna radiator ska inkopplas. Det är som sagt väldigt dumt att koppla loss saker utan att notera hur det var inkopplat.
Tack för bra svar!
De gamla elementen (jag tror det suttit fler än 1st) var bortkopplade innan vi flyttade in för 7 år sedan.

Vi har braskamin i detta rum och luftvärmepump i rummet bredvid så har inte riktigt tyckt att behov funnits att installera element.

Men riktigt kalla dagar blir det rätt kyligt här och för att slippa känna att man alltid behöver elda i kaminen vill vi nu sätta ett element här.

Huset är som du såg från 70 talet. Elcentralen är bytt och där sitter inget tidur

Jord kan jag väl rätt enkelt mäta upp via ett jordstiften i ett uttag bredvid. Kan jag ta reda på hur jag ska koppla in elementet utan att riva runt i centralen? 🤔😊
 
Nej, jag kan inte råda dig till att koppla in något blint här eftersom ingenting har varit anslutet på minst 7 år.

Förr brukade man lägga elvärmen i en separat centralkapsling med sin egen huvudbrytare. Du säger att centralen är bytt och då undrar man ju hur det ligger till nu. Har du en uppdaterad gruppförteckning så kan du eventuellt finna lite ledtrådar där. Men du kommer inte undan att lista ut vilka två faser som är minst belastade.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Ja du kan kontrollera den gröngula mot jordblecket i ett uttag i närheten eller ännu bättre om du har sann jord via ett vattenrör eller liknande.

Övriga ledare behöver man undersöka noggrant och ta reda på vad dessa är.
 
Nej man kan inte mäta sig fram till ifall en tråd är skyddsjord eller inte. Det går inte att mäta ifall skyddsledaren är intakt hela vägen till elcentralen. Det kräver inspektion först.

Det är också en fråga om vad man vet om sin anläggning, hur mycket man kan lita på den.

Med en JFB som skyddar dessa anslutningspunkter kan man vanligen med tillräcklig säkerhet kontrollera att den grön/gula ledaren uppför sig som en skyddsledare. Det kan räcka. Man försöker helt enkelt lösa ut JFBn med en spänningsprovare.
 
A
Du är noggrann Bo. Men det är väl så. Provning föregås alltid av inspektion om man ska följa del 6 i elinstallationsreglerna.
 
Redigerat:
Hur gammal är LVPn? Det kan vara 20 år sedan radiatorerna kopplades bort. Efter det kanske elcentralen byttes? Vi vet ingenting om dessa trådar och vad som har hänt i anläggningen efter det. Men med bara lite kunskap om sin anläggning och ett tränat öga på plats så kan man nog åtminstone lita på att den grön/gula är en skyddsledare. Då kan man ju kontrollera den nöjaktigt mot ett annat uttag för att se om den är inkopplad. Det är inte säkert att den var inkopplad på 70-talet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.