N naikon skrev:
Ja beställa färdiga kan ju vara gött oavsett ifall man lyfter upp dom själv eller med kran
Beställer man färdiga med leverans är det bara dumt att inte få dem upplyfta.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Kan vara värt att skjuta in det nya taket under befintliga husets tak. Så du inte behöver göra nån åverkan på det senare.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Så här då..?

[bild]
Exakt! Den bilden kanske jag kan använda till bygglov... 😀 Inte tätbebyggt område så vet inte om jag behöver bygglov. Men kommer kolla med kommunen.
 
N naikon skrev:
Ska du gjuta och göra grunden själv känns det ju inte så avlägset att göra resten själv också? Om nu gissningen ovanför stämmer på 150k hade jag definitivt försökt göra det själv. Men det klart att man behöver hjälp med takstolarna, men är man några polare borde det gå utan kran

I slutänden är det ju "bara" ett utomhustak som ska upp. Alltså ingen stress som det kan bli på huset
Det jag är mest orolig för är beräkning av snölasten och dimensioneringen av stålbalk. Och en riktigt snickare jobbar mycket fortare och med rot-avdrag så borde det löna sig. Hoppas jag.
 
F fribygg skrev:
Har man inte ett gäng arbetsvilliga polare som gillar att lyfta tungt beställer man lämpligen färdiga takstolar från fabrik, det ju lätt att få dem levererade/upplyfta.
Ja, jag har pratat med en snickare/byggbolag men inte fått nåt pris än. Han sa att de beställer takstolar, ja. Jag har själv aldrig byggt tak, inte ens varit med och byggt tak, så lämnar det till firman.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Beijer bygg ordnade fram prefab takstolar åt mig. Leverans med kranbil från deras brädgård (dom byggdes 20mil längre bort)

Stål fram och limträ bak?
Stålbalk. Limträ blir för hög profil, då höjden till vänster (bild) är aningen låg. Vill absolut inte ha en pelare i mitten på balken... Bara balken kommer kosta skjortan är jag rädd. Tror inte det behövs någon balk på baksidan. Där blir det en vägg (2 väggar, en på sidan och bakom).
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Är det inte enklast att ta in ett pris från en firma? Istället för gissningslekar här?
Har jag gjort och väntar på svar. Borde väl be om flera offerter men känner inga andra byggare i närheten.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Kan vara värt att skjuta in det nya taket under befintliga husets tak. Så du inte behöver göra nån åverkan på det senare.
Just såna frågor som jag inte kan och en snickare inte ens behöver tänka på. Jag vill att taket fortsätter som det gamla, bara för att det ska se snyggt ut.
 
  • Gilla
Kilwa
  • Laddar…
T TomHammar skrev:
Jag vill att taket fortsätter som det gamla,
Mer i linje med hur garagebygget är tänkt?

Byggt garage med rött tegeltak och en katt som sitter på grusplanen framför, omgivet av träd och gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Mer i linje med hur garagebygget är tänkt?

[bild]
Ja, fast det blir en låg mur till vänster och en vägg.
Och ingen katt!!! 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Kattfritt kommer nog kosta skjortan, bäst du intecknar garaget och förbereder dig på det värsta.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Hittade just denna. Tycker inte min carport behöver bli dyrare.. 🤔 Tillkommer pris för snickaren men bör ju får rot på hen.
Två carportmodeller, en för två bilar och en för en bil, med priser på 58 390 kr respektive 45 375 kr, anges med kampanjpris på den senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att vända taket 90⁰ på byggsatserna för att få det i linje med existerande tro?

Annars om man kör lösvirke borde det gå att räkna ut hur många brädor som behövs och dess pris.
 
T TomHammar skrev:
Hittade just denna. Tycker inte min carport behöver bli dyrare.. 🤔 Tillkommer pris för snickaren men bör ju får rot på hen.
[bild]
Jag skulle tro att din carport utan pelare blir dyrare än "Bosse" då du behöver ha en ordentlig balk över öppningen.
 
  • Gilla
TomHammar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.