namnbyte
Köpte hus med ganska snålt antal (enligt mig) pannor i reserv. Taket ska vara bytt 2013.

På pannorna står det Vittinge Tegelbruk P2 11-52, har googlat lite på detta utan att hitta något exakt resultat. Vad i namnet är betydelsefullt att googla på? Finns dessa pannor kanske inte ens längre?
 
  • Närbild på takpanna med texten "Vittinge Tegelbruk P2 11-52", använt i ett diskussionsforum om byggprojekt relaterat till reservpannor för tak från 2013.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
namnbyte namnbyte skrev:
Köpte hus med ganska snålt antal (enligt mig) pannor i reserv. Taket ska vara bytt 2013.

På pannorna står det Vittinge Tegelbruk P2 11-52, har googlat lite på detta utan att hitta något exakt resultat. Vad i namnet är betydelsefullt att googla på? Finns dessa pannor kanske inte ens längre?
Varför inte maila tillverkaren direkt🤔
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
namnbyte
R Rejäl skrev:
Varför inte maila tillverkaren direkt🤔
Tanken slog mig, men tänkte samtidigt att det fanns en chans någon hade ett enkelt svar typ "produkten heter T11 numera och finns på typ Hornbach". Brukar gå snabbare än vänta svar från tillverkare, är min erfarenhet
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
namnbyte namnbyte skrev:
Tanken slog mig, men tänkte samtidigt att det fanns en chans någon hade ett enkelt svar typ "produkten heter T11 numera och finns på typ Hornbach". Brukar gå snabbare än vänta svar från tillverkare, är min erfarenhet
Då får du visa hur pannan ser ut😊
 
RoTe
Baserat på högen av kasserade pannor i Vittinge så tillverkar dom inget annat än naturligt rödfärgade pannor och har så inte gjort på rätt länge. Men jag kan ha fel i hur produktionen fungerar... Kör dock förbi den högen flera ggr i månaden. Minns dock förr hur dom hade alla möjliga färger på utställning mot riksvägen och en villa i byn fick den gröna varianten lagd.
 
namnbyte
R Rejäl skrev:
Då får du visa hur pannan ser ut😊
Får be om ursäkt för sämsta återkopplingen, semestern tog slut och vardagsröran satte igång igen... Så här ser ovan och undersida ut, ihop med beteckningen jag lämnade i första inlägget.

Nu har det snart gått så lång tid att jag likväl borde försökt få svar av tillverkaren redan från start 😅
 
  • En orange takpanna liggandes på en kartong, med slitage och damm synligt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en röd takpanna som ligger på en kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Ursäkta är pannan nu inte längre gul?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

R
Det finns inga andra vad jag har sett med det utseendet så det bör vara en Vittinge T11..
 
  • Bild av Vittinge T11 Normaltegel, ett klassiskt svenskt tvåkupigt taktegel i rödbrun färg. Text beskriver dess hållbarhet och svenska tillverkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
RoTe RoTe skrev:
Ursäkta är pannan nu inte längre gul?
Den har aldrig varit gul, hoppas jag, är nämligen samma panna jag lyfte fram.. kan hända att det var mer dagsljus där inne idag, som gav den ett annat sken
 
namnbyte
R Rejäl skrev:
Det finns inga andra vad jag har sett med det utseendet så det bör vara en Vittinge T11..
Då är det nog den, fick upp samma när jag googlade men var tveksam då det inte står T11 någonstans på mina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.