Hej!
På fritidshuset har jag ett system med SMA-inverters med nödström/ö-drift och ett LG Chem 10 kW-batteri samt Luxor-paneler, driftsatt april 2023.

Har inga problem med solcellerna.

För snart ett år sen kontaktade jag installatören då nödströmmen inte funkade vid strömavbrott. Har därefter hört av mig flera gånger och han har kollat på det någon gång men inte lyckats lösa det.

Sen november 2023 fick jag felmeddelanden för batteriet som var på 0%. Hörde av mig att jag fått massa felmeddelanden och inväntade hans åtgärd. Först i februari ställer han in att batteriet ska ladda på natten men det gör det inte för batteriet har nu för låg spänning att det inte går att ladda upp via solceller eller via elnätet (har jag läst mig till). I maj hör jag av mig igen och undrar hur det går och han säger att han ska ut snart. Men han har inte varit där och fixat och nu har det gått ytterligare tre månader.

Så min fråga är vad jag ska göra nu. Jag börjar rent ut sagt bli jävligt trött på att det händer så lite. Problemet är att jag är rätt beroende av den här installatören då det inte kryllar av dem i Stockholms skärgård samt förstås att systemet är ju nyligen driftsatt så det finns ju garantier kvar från installatören.

Så min fråga är vad jag ska göra nu, trots påminnelser via mail/telefon så händer det ju inget. Ska jag höra av mig och säga att nu har det gått så lång tid att jag snart kommer att kontakta jurist för att få hjälp med att häva avtalet eller är det för drastiskt?
 
Finns det ingen "black start" knapp bredvid power on knappen? Isåfall skall den tryckas in i 6s och en omstart görs och de skall ladda från nätet.
Funkar det inte efter det så får man reklamera batteri till leverantören eller ta hjälp från ko om de krånglar
 
K
Anmäl installatören till ARN. Så blir det kanske fart på dem. Vet inte vilka möjligheter som man har att ta dit en annan installatör och sedan kräva pengar från den som har garantin. Om de gjort tre försök att laga.

Det är inte bra att låta batteriet vara urladdat så länge och det borde installatören veta om. Det kan skadas, speciellt om det är kallt.

Det som hänt med batteriet är troligen att det varit för lite sol och för lite överskott för att ladda batterierna. Det har då slagit ifrån i ett skyddsläge. Det finns dvärgbrytare, om jag googlade fram rätt manual. De sitter nere till höger bakom en kåpa där kablarna går in. När solen lyser och du exporterar så kan du slå till dem. Precis som vanliga säkringar. Då kommer den börja ladda.

Det är då bra att i framtiden höja gränsen för minsta urladdning till 10 eller 15 procent, om den stod på 5 innan för att få bättre marginal för längre perioder med dålig sol.

Om det inte löser sig så hade jag även kontaktat tillverkaren av både växelriktaren och batteriet. Och nämnt installatörens namn. Kanske de kan trycka på och vara stöd. Eller känner de att deras produkter hamnar i dåligt rykte och skickar en tekniker eller annan elektriker.
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Farendag,
är det bilväg till fastigheten där solcellsanläggningen finns? Eller kan endast nås per båt?
 
A Arnodt skrev:
Farendag,
är det bilväg till fastigheten där solcellsanläggningen finns? Eller kan endast nås per båt?
Endast nås med båt (och waxholmsbåt).
 
H Håbbe01 skrev:
Finns det ingen "black start" knapp bredvid power on knappen? Isåfall skall den tryckas in i 6s och en omstart görs och de skall ladda från nätet.
Funkar det inte efter det så får man reklamera batteri till leverantören eller ta hjälp från ko om de krånglar
Vad jag vet så finns ingen power-on-knapp, endast en brytare.
 
Ange gärna exakt vad du har för växelriktare och lagringsbatteri.

Kan din fastighet endast nås per båt drar sig förmodligen installationsfirman att åka dit om de ska tuffa runt i skärgården någon timma på båt för att nå fastigheten, och sedan knata några km på ön. Det är klart ingen ursäkt för att de inte har klarat av att få ordning på grejerna.

Har du automatisk omslag till nödström från lagringsbatteriet? Det är speciella reläer, och omkopplare, finns färdig skåp från fabrikanten tror jag, t.ex. Enwitec. Jag tror det kan ta ca 30 sekunder att slå om efter elnätsbolagetes strömavbrott.

Finns det indragen ström i fastigheten? Kanske det inte finns?
 
Redigerat:
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ange gärna exakt vad du har för växelriktare och lagringsbatteri.

Kan din fastighet endast nås per båt drar sig förmodligen installationsfirman att åka dit om de ska tuffa runt i skärgården någon timma på båt för att nå fastigheten, och sedan knata några km på ön. Det är klart ingen ursäkt för att de inte har klarat av att få ordning på grejerna.

Har du automatisk omslag till nödström från lagringsbatteriet? Det är speciella reläer, och omkopplare, finns färdig skåp från fabrikanten tror jag, t.ex. Enwitec. Jag tror det kan ta ca 30 sekunder att slå om efter elnätsbolagetes strömavbrott.

Finns det indragen ström i fastigheten? Kanske det inte finns?
Tack för svaret!

Solcells-inverter: SMA Tripower 8.0
Batteri-inverter: SMA Sunny Boy Storage 3.7
Batteri: LG RESU 10H PRIME HV 10 kWh
Nödström: Enwitec

Ström finns indragen i fritidshuset. Samma firma bytte innan solcellsinstallationen all el i huset inkl. elskåp.

Bifogar bild på installationen, det grå skåpet är Enwitec (nödström).
 
  • Installationen av solcells- och batteri-inverter i fritidshus, med grå Enwitec-skåp för nödström, blå SMA Tripower och svart/vita SMA Sunny Boy Storage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått elskåp från Enwitec märkt "Automatiksap" med flera varningsklistermärken och elkomponenter, installerat på en träpanel i ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LG RESU 10H PRIME HV 10 kWh batteri installerat på en vägg i ett fritidshus, del av solcellsinstallation med Enwitec för nödström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på installationen av SMA Sunny Boy Storage 3.7 batteri-inverter monterad på en vägg i ett fritidshus, med varningsskylt och anslutande kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
F Farendag skrev:
Vad jag vet så finns ingen power-on-knapp, endast en brytare.
Ta då och slå till den brytaren en dag när solen lyser bra och du exporterar ström. Om det kommer igång så se till att du eller installatören ökar minsta urladdning av batteriet till 10 eller 15% istället för 5, om det är det som var från början. För det är som jag skrev tidigare det jag tror har hänt, 5% är för låg gräns när solen inte låter växelriktaren generera tillräckligt med ström
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Ta då och slå till den brytaren en dag när solen lyser bra och du exporterar ström. Om det kommer igång så se till att du eller installatören ökar minsta urladdning av batteriet till 10 eller 15% istället för 5, om det är det som var från början. För det är som jag skrev tidigare det jag tror har hänt, 5% är för låg gräns när solen inte låter växelriktaren generera tillräckligt med ström
Tack för svaret! Problemet är att spänningen är för låg i batteriet så att det inte ens kan kommunicera med invertern. Får bara felmeddelandet "Battery system communication error" när jag slår på brytaren på batteriet. Jag har provat att ha igång det när solcellsproduktionen är igång men det händer inget.

Vet inte om det är något fel i mjukvaran på batteriet från början. Batteriet har under halvåret det fungerade _alltid_ laddat ur till 0%, t ex under natten, trots att jag tror den enbart ska ladda ur till 5% alternativt 2% enligt standardinställning.
 
Svårt att säga vad som är fel med begränsad tillgång till information. Jag tolkar det som att du har köpt anläggningen av ett företag som har låg kompetens om det dom har sålt. BMS i batteriet har förmodligen en ganska brisfällig programvara om den laddar ur battericellerna för mycket. Att den visar SoC=0% behöver inte betyda att cellerna är helt urladdade. Det beror helt på hur programvaran fungerar. Alltför buggig programvara brukar rättas med uppgraderingar från tillverkaren. Ofta behövs speciell programvara på en PC och kanske en lämplig adapter till det gränssnitt som batteriet kommunicerar med. Detta ska leverantören kunna.

För låg laddning kan det ibland bli av olika skäl, t ex om ett batteri har lagrats väldigt länge. Det måste alltid finnas sätt att gå runt batterets ovilja att laddas. Detta ska leverantören kunna.

Be leverantören att åtgärda eller tvinga dom att ta tillbaka skrotet tills dom har lärt sig hur det fungerar. Kommunicera helst skriftligt via t ex e-mail så har du enklare att bevisa dina krav när det senare blir diskussioner och om dom försöker smita undan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Farendag och 1 till
  • Laddar…
K
F Farendag skrev:
Tack för svaret! Problemet är att spänningen är för låg i batteriet så att det inte ens kan kommunicera med invertern. Får bara felmeddelandet "Battery system communication error" när jag slår på brytaren på batteriet. Jag har provat att ha igång det när solcellsproduktionen är igång men det händer inget.

Vet inte om det är något fel i mjukvaran på batteriet från början. Batteriet har under halvåret det fungerade _alltid_ laddat ur till 0%, t ex under natten, trots att jag tror den enbart ska ladda ur till 5% alternativt 2% enligt standardinställning.
Ja det låter som en buggig mjukvara till batteriet. Eftersom installatören inte tagit tag i problemet kanske det är utom räddning.

Eftersom det är olika fabrikat på batteri och växelriktaren så kan man inte uppdatera batteriet från kontoret. Om det inte har eget nätverk.

Då har du provat allt du kan göra fysiskt. Om inte installatören hjälper så ARN och att kontakta tillverkaren
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Tillverkare och generalagenter brukar sällan vilja ha kontakt med (privata) slutkunder. Det finns undantag men då måste man kunna prata väldigt väl för sig. Man har bara avtalsförhållande med den som man har handlat av. Om avtalspartnern inte löser problemet så står hoppet till ARN och fungerar inte det så ligger man risigt till tyvärr.
 
Kanske det går som med laddare till batteri 12 VDC , en del klarar inte att starta laddningen om spänningen sjunker under en viss nivå på batteriet. Jag tog ett annat batteri 12 VDC och kopplade in paralellt, då startade laddaren. Lika kan det bli i en bil med dålig batterispänning, generatorn som inte vill ladda, den ska magnetiseras, tog ett vanligt platt 4,5 V batteri och laddningen kom igång. Inga garantier ges, men ett försök att få 12 VDC på laddningsystemet är nog inte fel. I övrigt kan jag inget om solel.
 
Större Li-Ion batterier har få likheter med bly-syrabatterier eller små Li-ion batterier i mobiltelefoner, trädgårdsmaskiner m m. Det finns flera batteriteknologier som har väsentligt skilda egenskaper. Olika fabrikat har olika konstruktionslösningar, osv, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.