Skulle byta ID på en av de trådlösa dimmrarna idag och fick plocka ned dimmer + trafo som i normalfallet ligger uppe på undertaket. Egentligen borde man skicka upp en kamera och filma med tanke på hur mycket skrot som antagligen ligger där. Någon som har några tips på hur man får till sådana här installtioner bättre och snyggare?
 
  • 029.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle vara intressant att veta vilket försäkringsbolag du har så jag inte har samma. (idén är att bråte brinner)

Protte
 
Mja. Med bråte menar jag rör, trafos och kablar. I övrigt ska det vara plåtreglar och betong. Inget trä eller isolering.
 
Elektrikern jag anlitade hävdade att man inte får göra så där. Trådarna till dimemrn resp. trafons primärsida skall enligt honom dels ha dragavlastning, man får inte ha lösa kopplingar, det skall sitta dosor, ingen oskyddad FK.

Nu skulle jag inte ha det över taket sådär, så jag argumenterade inte.

Jag hade förberett för mina sådana kopplingar ovanpå ett köksskåp där det var neddraget en takanslutning ca 150mm. Den är i sin tur öppningsbar för att man skall kunna serva dimmer och traf. Hade tänkt att alltihop skulle få ligga lite löst innaför luckan. Men se det var inte OK. Fick sätta upp dosor att gömma dimmrarna i, och ha dosor med dragavlastning ut med lösa sladdar till transformatorerna. Inte en cm FK synlig.
 
Det blir intressant att läsa kommentarerna från yrkesmännen i forumet. Nu ska jag tillägga att FK'n ligger dragen i slang som är klamrad i betongbjälklaget.
 
Det finns ju en anledning varför man använder kopplingsdosor. ;)
 
Kanske en Hila-lucka i taket och dosor proppade i bjälklaget kunde vara något. Att på annat sätta in kopplingsdosor på annat sätt blir nog svårt när taket sitter på plats.
 
Jag har alla trafos monterade på vinden på en träskiva. Enkelt att hålla reda på och gott om plats. Dimmrarna sitter ju i väggen i en apparatdosa...
 
Just de här dimmrarna är radiokontrollerade så de behöver inte placeras i anslutning till "dimmerknappen". Alla dimmrar samlade på samma ställe låter som en strategi jag ska använda i mitt nästa hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.