Hej,

Vi bor i en lägenhet från 40-talet i Stockholm och vill göra en håltagning mellan vardagsrum och kök. Hålet kommer vara ca 70 cm då vi vill sätta in tidstypiska pardörrar. Dvs den befintliga karmen kommer bli dubbelt så stor. Vi är nybörjare när det kommer till renovering men förstår att vi måste ansöka om bygglov då väggen är bärande. Men kan någon berätta för mig i vilken ordning allt ska gå till. Här är hur jag tänkt hittills:

- konstruktör som fixar ritningar (ca 7000 kr)
- Ansöka om bygglov via sthlm stad (Kostar detta något?)
- skicka underlag från sthlms stad till förening
- få godkänt från förening
- Kontakta företag för utförande / be om offert (Vad tror vi detta kan kosta?)
- utförande
- Gör man något efter?
 
BirgitS
Det kan vara lämpligt att börja med att kontakta styrelsen eftersom de kan neka dig att göra ingrepp i bärande vägg även om kommunen har godkänt anmälan. Men annars så verkar ordningen vettig.

Det är ju omöjligt att tro något om kostnaden utan att veta vad som ska göras.

Tillägg:
Bygganmälan kostar ett antal tusen kronor. Brukar stå på kommunernas webbplatser, åtminstone exempel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Då det är föreningen som äger fastigheten så antar jag att det är föreningen som behöver ansöka om bygglovet. Så går det i alla fall till i samband med balkongbygge.
 
J Juliabygga1 skrev:
Hej,

Vi bor i en lägenhet från 40-talet i Stockholm och vill göra en håltagning mellan vardagsrum och kök. Hålet kommer vara ca 70 cm då vi vill sätta in tidstypiska pardörrar. Dvs den befintliga karmen kommer bli dubbelt så stor. Vi är nybörjare när det kommer till renovering men förstår att vi måste ansöka om bygglov då väggen är bärande. Men kan någon berätta för mig i vilken ordning allt ska gå till. Här är hur jag tänkt hittills:

- konstruktör som fixar ritningar (ca 7000 kr)
- Ansöka om bygglov via sthlm stad (Kostar detta något?)
- skicka underlag från sthlms stad till förening
- få godkänt från förening
- Kontakta företag för utförande / be om offert (Vad tror vi detta kan kosta?)
- utförande
- Gör man något efter?
Jag vet inte i vilken ordning förening vs Komunnen ni skall göra, egentligen är det ju Brf som äger fastigheten. Men har dom sagt att detta är gången så låter det rimligt.

Ev behövs ett slutintyg efter utförande, men det bör framgå av bygglovet (det kanske snarare blir en bygganmälan iofs).

Kostnaden är rätt svår att uppskatta, kan nog vara lltifrån något tiotals tusen till flera tiotalstusen, också lite beroende på dörr ni vill sätta in, hur svårt det är att växla av med en balk osv. Ta in flera offerter
 
Låter som en rimlig gång.
Bygglov brukar kosta ett gäng tusenlappar. Kommunen brukar ha prislista på sin hemsida.

Jag skulle nog ha inlett med ett samtal med styrelse/förening och förklarat vad du tänker göra, och få ett preliminärt ok från dem, som förutsätter att konstruktören gör ett bra jobb och föreslår en lösning som inte påverkar byggnaden negativt.
Då får du en god indikation på styrelsens inställning innan du börjar dra på dig massa kostnader.

Annars är risken att du först lägger massa pengar på konstruktör och bygglov som blir penar i sjön och föreningen sätter sig på tvären av någon anledning
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta kräver inte bygglov men det kräver en bygganmälan till kommunen. Sen ges startbesked av kommunen när man får börja med åtgärden. Senast i min förening tog ärendet en vecka för Stockholms stad att hantera. Vem som helst kan göra bygganmälan, t ex TS.

Det krävs också styrelsens tillstånd för att göra ingrepp i en bärande vägg. Förslagsvis ger styrelsen sitt tillstånd med villkoret att TS gör bygganmälan och får startbesked.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.