Hej,
Har ett par funderingar;

Renoverars sovrum på ovanvåningen i en del av huset som är tillbyggt i slutet av 70-talet.

Bjälklaget är 8,5 x 5 meter. Bjälkarna är 220x70, cc45. Vardagsrum utan innerväggar på undervåningen.

Lyhört, så enligt ett förslag från forumet överväger jag att fälla in två lager gipsskivor mellan bjälkarna.
Det adderar ca 20kg/kvm i vikt. Vad jag förstår brukar bjälklag dimensioneras för 200kg/kvm, 20kg/kvm känns helt ok; håller ni med?

Tänker att jag fäster enkla vinkeljärn mellan bjälkarna och lägger gipsskivorna på, tätar med latexfog runt. Rimligt?

Spännvidden 5 meter är på gränsen enligt träguidens tabeller. Helst hade jag velat ha golvvärme mellan bjälkarna för att spara takhöjd. Dock verkar skruvlimmat golvspån vara nödvändigt för att 5meter spännvidd ska vara ok. så att jacka ur bjälkarna 2cm i vardera ände för att tillåta att slangen tar sig mellan facken verkar onödigt riskabelt, eller vad tror ni? Bättre då att lägga golvvärme ovanpå skruvlimmat golvspån och offra 2cm i takhöjd?

Mvh
Fredrik
 
T
Vikten borde inte vara några problem, två centimeter lägre takhöjd kommer inte att spela någon roll om det inte är extremt lågt i tak (så att du slår i huvudet)
 
Offra 2 cm för hållfastheten. Men en annan väg är att sätta dit en I-balk?

För ljudisolering finns denna tråd: Ljudisolera för sex
Men för detta fall kanske man kan låta ett vindskydd och golv av plank eller spånskivor vila på gummiduk ovanpå bjälklag. (ovanpå detta golvvärme?)
Om man har minst två skivor kan man lägga in "green glue noiseproofing sealant" mellan eller kanske silikon om man inte hittar det. Om dessa material säcker ihop får man lägga gummiduk där också.

Kan tänka mig att gips gärna spricker? men det kan man kanske dölja med plank eller skiva. Spill dock inte vatten.. Annars finns cementskiva.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Offra 2 cm för hållfastheten. Men en annan väg är att sätta dit en I-balk?

För ljudisolering finns denna tråd: Ljudisolera för sex
Men för detta fall kanske man kan låta ett vindskydd och golv av plank eller spånskivor vila på gummiduk ovanpå bjälklag. (ovanpå detta golvvärme?)
Om man har minst två skivor kan man lägga in "green glue noiseproofing sealant" mellan eller kanske silikon om man inte hittar det. Om dessa material säcker ihop får man lägga gummiduk där också.

Kan tänka mig att gips gärna spricker? men det kan man kanske dölja med plank eller skiva. Spill dock inte vatten.. Annars finns cementskiva.
Du har rätt om hållfastheten såklart. Ville bara har det bekräftat att spånskivan är mycket viktig under rådande förutsättningar. Har läst för mycket trådar om spännvidd där den fantastiska "justusandersson" skrivit; så nu är jag inne på konstruktionsplywood istället för golvspån för att optimera bjälklaget.

Med tanke på att gips har lätt för att spricka måste det var mycket bättre att skruva fast läkt mellan bjälkarna istället för vinkeljärn att lägga gipsen på, vid närmare eftertanke.

Har stött på green glue tidigare, vet inte om det är lika bra när gipsskivorna ligger på varanndra istället för sitter på väggen.
"eller kanske silikon om man inte hittar det" - Har funderat mycket på detta, det borde finnas en generisk variant som är nästan lika bra. Akrylfog? Silikon? Flexibelt montagelim?
 
Fäster du reglar I golvreglarna kan du skruva spånskivor där och sedan golvvärmen. Du kan också lägga dubbla spån eller en trave gips bara du anpassar höjden på utrymmet.

Största skälet för att fälla in en del/allt är golvnivån i förhållande till trappan.
 
F FellanD skrev:
Du har rätt om hållfastheten såklart. Ville bara har det bekräftat att spånskivan är mycket viktig under rådande förutsättningar.
Tänker mest på att bjälken får sin fulla styrka. Om en spånskiva går sönder är jobbigt, men inte farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.