Hej!
Det står i bruksanvisningen att handkraft ska användas för att skruva av locket till partikelfiltret. När jag försöker rör det sig inte ur fläcken. Är det bara att försöka hårdare eller har jag missuppfattat något?

Hälsningar Anders
 
  • Rörsystem med rött reglage märkt "Impel".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler i ett trångt utrymme med en röd handtag och en tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar partikelfilter för radiatorvatten?
Ringa gärna in på dina bilder, vilket du tror är partikelfiltret.
Gärna ett foto på litet avstånd(säg 2 m) för att se helheten.

Med "handkraft" kan möjligen menas att det ska lossas med fast nyckel med handkraft(tänk inte lossas eller dras fast med maskin typ tryckluftsmutterdragare eller elektriska maskiner).

Står det att man ska lossa partikelfiltret utan några verktyg och endast med handkraft?
 
Redigerat:

Bästa svaret

U
Närbild på ett installerat filter med ett rör med röd spak och ett tryckmätarur i bakgrunden, omringat med röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här sitter filtret. Och ja den ska bara dras åt för hand, med handen och inga verktyg. Sitter en oring som tätar så behövs inte dras hårt.
Första gången man lossar kan den sitta lite så då kan man behöva en polygrip eller annat för att få loss den.
 
  • Gilla
Anders Mäkitalo och 1 till
  • Laddar…
På luftvattenvärmepump, innedel Bosch Compress AWM 9 är väl exakt samma som innedelen IVT AirModul E9? Tillverkas ju på samma fabrik i Tranås. De får bara en annan fabrikats-etikett på fabriken vid slutmonteringen.
 
Redigerat:
ullberg
Jag har deras frånluftsvärmepump (compress 3800), som har instruktion om att inte använda verktyg, fick dock inte loss den utan att ta (försiktigt) med skiftnyckel - eller om jag använde tångnyckel, minns inte riktigt.

Skruvade tillbaka med enbart handkraft och vi får väl se om det räcker med handkraft nästa gång jag rensar - vilket det nog är hög tid för så tack för påminnelsen :)

/U
 
  • Gilla
Anders Mäkitalo
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
[bild]
Här sitter filtret. Och ja den ska bara dras åt för hand, med handen och inga verktyg. Sitter en oring som tätar så behövs inte dras hårt.
Första gången man lossar kan den sitta lite så då kan man behöva en polygrip eller annat för att få loss den.
Tack😀
 
Första gången jag behövde lossa behövdes ett verktyg. Den satt hårt. Men efter den första gången och efter jag skruvat fast den för hand så går det enkelt att lossa.
Brukar kolla två gånger om året.
 
  • Gilla
Anders Mäkitalo
  • Laddar…
Rörmokaren visste väl inte att den ska bara dras om med handen, utan något verktyg. Han drog den ordentligt med skiftnyckeln, han är ju yrkesman, och lämnar inga löst åtdragna skruvar efter sig.
 
U
A Arnodt skrev:
Rörmokaren visste väl inte att den ska bara dras om med handen, utan något verktyg. Han drog den ordentligt med skiftnyckeln, han är ju yrkesman, och lämnar inga löst åtdragna skruvar efter sig.
Finns ingen anledning för en rörkrökare att röra locket för filtret vid nyinstallation. Tror snarare att den sitter lite för hårt första gången från fabrik.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.