Jag tänkte sätta in ett runt fönster (ca 40-50 cm) mellan bastun och badrummet, och till det behöver man härdat glas (enl. experterna klarar vanligt glas inte av temperaturskillnaderna). En skiva runt, härdat glas hos glasmästaren kostar dock mycket, rasande mycket...

En granne föreslog att jag i stället tar vanligt bilglas från skroten. Det är ju härdat. Man behöver ju inte skära det till rund form (vilket är nästan omöjligt), utan man sätter in hela glaset i bastuväggen och gör bara själva hålet runt. (Det knepiga blir väl att få fodret att se snyggt ut, men det problemet har väl alla som bygger runda fönster.)

Jag tyckte det lät som en strålande bra idé, så nu har jag köpt ett plant glas från en gammal Peugeot minibuss för 50 kr. Innan jag sätter in det tänkte jag dock först höra om någon annan gjort något liknande, och om det är något speciellt man ska tänka på?
Må gott!
/ulf
 
haha...kul ideè, jo allt är möjligt. Jag tänkte närmast på glaset från en gammal bil, brukar inte dom var lite svängda.. men visst från en minibuss, som Du nämner, är dom släta. Men fodret kan du väl såga ut från en skiva, byggplyfa eller liknande om det skall var i våtutrymme. Med sticksågen blir det enkelt att få ut ett par ringar, i den storlek du önskar.
 
Vilken expert ansåg att det krävs härdat glas? Enligt vår glasmästare gäller bara detta om bastun ska upp över 400 grader... Själv har vi sen flera år en hel glasvägg till bastun i vanligt 6 mm fönsterglas. Orsaken att många bastudetaljer som dörrar etc säljs med härdat glas är att risken för skärsår ellimineras om olyckan skulle vara framme.
 
Vad skulle glasmästaren du frågade ha för det härdade glaset? Kul å jämföra!
 
Härdat glas i bastun är att rekomendera , vanligt glas kan hålla oxå men du har ingen garanti. Jag köpte runt fönster med härdat glas och vet då att det håller min livstid ( betr. värmen). Om jag istället köper vanligt glas så kostar det inte lika mycket men chansen finns då att det spricker och du har ingen garanti från glasmästaren om det sitter i bastun!
Så mitt val var enkelt , ta kostanden för härdat direkt än att köpa ett std. glas först och ev. få byta t det om det spricker.
Det är så att vanlit glas kan hålla 20-30 år men det kan oxå spricka ganska omg.
Min Erfarenhet! På landet satte jag inte in härdat i min vedeldade bastu , där har jag 6 glasrutor ( ett spröjsat fönster) och efter 12 år har jag bytt 2 för dom spruckit!
janne
 
Jag köpte mitt härdade glas hos IKEA. Dom har diverse hyllplan som går att använda. Dom som jag använde heter Anordna, 35 kr för 30x37 cm. Det är hål i kanterna men det är inget bekymmar då man monterar dom så att hålen hamnar i bågen.
Vad gäller fönster i bastudörren har jag en lite sjuk idé om att skära glas, foder och karm med vattenskärning. Titta t.ex. på www.xlit.se.

/m
 
Macce skrev:
Jag köpte mitt härdade glas hos IKEA. Dom har diverse hyllplan som går att använda. Dom som jag använde heter Anordna, 35 kr för 30x37 cm. Det är hål i kanterna men det är inget bekymmar då man monterar dom så att hålen hamnar i bågen.
Vad gäller fönster i bastudörren har jag en lite sjuk idé om att skära glas, foder och karm med vattenskärning. Titta t.ex. på www.xlit.se.

/m
Hej!
Det går inte att skära i ett härdat glas...
Man skär det först och härdar det sen så det måste alltid beställas i rätt mått ifrån glasmästaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.