Hej!
Första inlägget här så hoppas inlägget hamnat rätt.

Håller på att rusta upp köket rejält och har en fråga kring ventilationen. Vill gärna byta ut kåpan mot något modernare som kommer passa in med det nya köket.
Byggnaden är en bostadsrätt från cirka 1960.
Har sökt runt lite men hittar inget som hindrar mig att byta ut kåpan, varken på internet eller på BRF:ens stadgar.

Så har följande frågor:
- Om jag byter ut kåpan mot något i stil med bilden nedanför - hur kommer det påverka ventelationen?
- Har ni några andra tips ni vill dela med er utav?


Mvh
 
  • Moderniserat kök med ljusblå skåp, vit spis, rostfri köksfläkt och vit kakelvägg. En ventilationsöppning är markerad med en blå cirkel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rund ventilationskåpa med ett diagonalt rutmönster och tillhörande röranslutning, avsedd för montering i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
S Stockholm1 skrev:
Hej!
Första inlägget här så hoppas inlägget hamnat rätt.

Håller på att rusta upp köket rejält och har en fråga kring ventilationen. Vill gärna byta ut kåpan mot något modernare som kommer passa in med det nya köket.
Byggnaden är en bostadsrätt från cirka 1960.
Har sökt runt lite men hittar inget som hindrar mig att byta ut kåpan, varken på internet eller på BRF:ens stadgar.

Så har följande frågor:
- Om jag byter ut kåpan mot något i stil med bilden nedanför - hur kommer det påverka ventelationen?
- Har ni några andra tips ni vill dela med er utav?


Mvh
Jag tolkar det som att du idag har en kolfilterfläkt samt separat utsug i köket. Installerar du en kåpa likt bilden kommer det då inte göra någon skillnad så länge den nya kåpan också är kolfilterfläkt.

Däremot, är det så att din fläkt idag är kopplad mot centralventilationen så är det annorlunda. Då behöver du en annan typ av fläkt.

Edit: fast nu slog det mig att det du menar är kanske ventilationsdonet? Det kan vara värre att byta då din ventilation egentligen ska vara injusterad och då krävs det att det nya donet också är justerbart så nästa gång det görs en ovk så kan man justera rätt det.
 
  • Gilla
Stockholm1
  • Laddar…
Hej
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tolkar det som att du idag har en kolfilterfläkt samt separat utsug i köket. Installerar du en kåpa likt bilden kommer det då inte göra någon skillnad så länge den nya kåpan också är kolfilterfläkt.

Däremot, är det så att din fläkt idag är kopplad mot centralventilationen så är det annorlunda. Då behöver du en annan typ av fläkt.
Hej,
Det stämmer att den gråa köksfläkten är en kolfilterfält med separat uttag!
Men är det så att den blåamarkerade ventilationen också har ett kolfilter?

Ska kolla om bostaden är kopplad mot centralventilationen.

Edit* Yes, menade ventilationsdonet :)
 
O
S Stockholm1 skrev:
Hej

Hej,
Det stämmer att den gråa köksfläkten är en kolfilterfält med separat uttag!
Men är det så att den blåamarkerade ventilationen också har ett kolfilter?

Ska kolla om bostaden är kopplad mot centralventilationen.
Se min Edit! Det var jag som missuppfattade frågan. Din fläkt är ej kopplad till centralventilationen utan du har ett separat don. Det du vill byta är ventilationsdon eller också kallat frånluftsdon.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Uppskattar dina snabba svar Ossian, så det är bara att hitta ett passande ventilationsdon med korrekt mått och byta ut antar jag?
 
O
S Stockholm1 skrev:
Uppskattar dina snabba svar Ossian, så det är bara att hitta ett passande ventilationsdon med korrekt mått och byta ut antar jag?
Är bilden från köket ditt kök? Jag uppfattar det då.

Är det det så är den stora funderingen vad som är bakdom donet idag. Det finns en risk att det är ett fyrkantigt ventilationsrör i eternit och det gör att du måste ha en plan hur du fäster donet och att det ska bli snyggt.
 
  • Gilla
Stockholm1
  • Laddar…
Yes, köket är mitt. Ska kolla upp vad som finns bakom donet när jag är tillbaka från semestern.
Tack!
 
O
S Stockholm1 skrev:
Yes, köket är mitt. Ska kolla upp vad som finns bakom donet när jag är tillbaka från semestern.
Tack!
Gör så!

En gammal ventilationstrumma med flagnande färg monterad i en sliten och omålad vägg i en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar friskt på att det suttit en sån här ventil där (eller liknande) från början. Denna är från min tidigare lägenhet som byggdes 68. De satt överallt i hela lägenheten förutom där de då var bytta till modernare don.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Gör så!

[bild]

Jag gissar friskt på att det suttit en sån här ventil där (eller liknande) från början. Denna är från min tidigare lägenhet som byggdes 68. De satt överallt i hela lägenheten förutom där de då var bytta till modernare don.
Alright, får man fråga hur det ser ut nu och vilket ventilationsdon du körde på?
 
O
S Stockholm1 skrev:
Alright, får man fråga hur det ser ut nu och vilket ventilationsdon du körde på?
Den här satt i sovrummet och var intapetserad. Så den togs bort helt.

Nedriven gipsvägg i sovrum med trasiga gipsskivor på golvet mitt i en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålat rum under renovering med nytt frånluftsdon installerat i köket, kablar och verktyg synliga på golvet, gipsskiva monterad på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I köket satte jag in ett nytt frånluftsdon och det blev bra. Det jag gjorde där dock var att sätta gipsskiva framför så jag fick bort fyrkanten som var bakom det tidigare runda donet.
 
  • Gilla
Stockholm1
  • Laddar…
Det don som sitter där idag är ju ett modernt don dvs relativt nyligen bytt. Normalt är det så att ventilationssystemet ägs av föreningen och du måste kolla med dem först om du inte är säker på att stadgarna säger något annat.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Stockholm1 skrev:
Uppskattar dina snabba svar Ossian, så det är bara att hitta ett passande ventilationsdon med korrekt mått och byta ut antar jag?
Det måste antagligen vara justerbart och det du visar i bild 2 i inlägg 1 är inte justerbart utan är bara ett galler. Om du byter donet så måste du också själv justera in luftflödet till rätt nivå för att passa ventilationssystemet.
 
  • Gilla
Stockholm1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.