Vi har en ny granne här på Saltarö som börjat trava ved exakt på tomtgränsen. Vi har anledning att tro att det kommer att bli en hel del ved framöver längs tomtgränsen. Höjden på det som är travat så här långt är ca 170cm högt x ca 300cm brett och djupt. Jag är medveten om att man inte får bygga närmare än 4.5 meter om man inte har grannens godkännande. Men i detta fall handlar det ju inte om ett bygge, utan om en förvaring, som för all del ju kan bli rätt långvarig. Jag vet ju också att ett staket understigande 110cm får uppföras. Men vilka regler gäller om vår nya granne travar sin ved (ca 170cm högt) längs hela vår tomtgräns?

mvh
Putte
 
Knepigt. Grannen verkar i alla fall vara övertygad att det inte är ett problem rent juridiskt. Frågan är hur mycket bättre det blir om han staplar den 4 meter från tomtgränsen? Är det en byggnad eller förvaring. Det lär ju inte ligga där permanent. Det är ju kapitalförstöring.
 
Hej,

Det verkar som om det inte är ett allt för stort problem så här för en utomstående.

Kan du inte prata med din granne och fråga hur han har tänkt?
Det är ju inte bra om man börja o bygga in sig o bli sura på varandra.

Det kanske kan lösa sig genom att du bara påpekar att du inte vill ha en 1,7m hög vedstapel att stirra in i?
Grannen kan kanske göra den lägre, längre eller någon annanstans?
Skulle du störa dig mindre om han staplade ved 4,5 m från tomtgränsen?

/Detta är absolut inte något ironiskt svar. Jag är dålig på rak kommunikation själv men har precis suttit o tittat på desperata husfruar och det är precis så de har det. Brist på rak och tydlig kommuniktation.

Om grannen surnar till och du också för den delen så kan man kanske börja dra i lagboken och kommunala förodningar. Det brukar ändå vara bäst om man är någorlunda överens med närmsta grannen har jag märkt.

Lycka till
Anders.
 
Som ovanstående säger - prata först med grannen och försök komma fram till en lösning gemensamt. Om han/hon inte vill lyssna på det kan du fundera på hur du skall gå vidare. Reglerna för vedstapling är kanske inte helt tydliga, men enligt följande får det inte staplas inom 4,5 m från en grannfastighet. Men detta kanske kan variera mellan olika kommuner?
http://www.hoor.se/asp/tplWebPage1.asp?Key=visintra@2896
 
  • Gilla
Anton Svensk
  • Laddar…
Tja, skulle inte förvåna mig ifall bygglov behövs för enorm vedtrave som ska stå där "för alltid". En del kommuner kräver bygglov för husvagnsuppställning (på långtid) vid tomtgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.