Halloj! Jag och sambon ska snart riva ut köket för att sätta in ett nytt och fräscht. Bakom spis, fläktkåpa och diskbänk vill vi ha röd mosaik. Det ska inte vara något åt det orangea eller tomteröda hållet - det ska vara blodrött på gränsen till vinrött, gärna lite "levande", alltså inte precis samma nyans på alla rutorna. Och gärna inte glasmosaik..

Finns det att få tag på? Vi har letat och letat men inte hittat det rätta, och på internet är det inte så lätt att se hur det egentligen ser ut. Hjälp, hjälp, tack!


//Maria
 
O vad det låter fint!!
Tur att det inte bara är jag i hela världen som gillar rött kakel, ibland på forumet kan man tro att det bara finns vitt att tillgå....

Har tyvärr inget tips till er mer än att jag håller helt på er linje!!

/Elin
 
Det låter som den mosaik som svägerskan har satt upp i sitt kök. Det är en glasmosaik, dock inte kristallmosaik. Kan det vara något?
 
  • Rödmosaik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria&Mathias skrev:
... det ska vara blodrött på gränsen till vinrött, gärna lite "levande", alltså inte precis samma nyans på alla rutorna.
Det där känns igen! Ska finnas bild på ngns kök här på forumet med just sån mosaik runt fläkten. Har för mig att det va en rätt stor yta och ända upp till taket. Såg rätt maffigt ut! Men vilket tråd...? Ngn som kommer ihåg?
 
T
¤ akila ¤ skrev:
Det där känns igen! Ska finnas bild på ngns kök här på forumet med just sån mosaik runt fläkten. Har för mig att det va en rätt stor yta och ända upp till taket. Såg rätt maffigt ut! Men vilket tråd...? Ngn som kommer ihåg?
Japp, har också sett ett kök här på forumet med blodröd mosaik men jag kan icke finna dessa bilder.

Jag hittade i alla fall ett annat kök:





Ett till:

258481.jpg

image
 
A
¤ akila ¤ skrev:
Det där känns igen! Ska finnas bild på ngns kök här på forumet med just sån mosaik runt fläkten. Har för mig att det va en rätt stor yta och ända upp till taket. Såg rätt maffigt ut! Men vilket tråd...? Ngn som kommer ihåg?
Va inte det med svarta köksluckor och köksö?
 
En lite mer ljusröd men snygg glasmosaik uppblandad med lite frostat mm finns på Bauhaus till ett trevligt pris. Jag har gjort en vägg i hallen (bakom klädhängarna för att det inte skulle bli för tråkigt). Rekommenderas.
 
Tack för alla svar! Vi har hittat mosaiken "redgold" som det länkas till ovan - den var verkligen helt fantastisk "i verkligheten"! Så den blir det, med en mörkare grå fog bakom. Bildbevis kommer senare i vår... :)
 
öhhh, kanske lite senare än sent.

Men är det mitt kök det undras över....

Blodrött glasmosaik med mörkgrå fog, svarta Kvik luckor och ek skivor.
Och jag ångrar mig inte än över ett svart kök!

Köpt på Lhådös kakel i Enköping.
 
  • P9090005 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.