Jag drar slutsatsen att detta är utanför dertaljplanerat område?

I princip får du inte bygga plank närmare gränsen än 4,5 m oavsett vad grannen tycker, utan bygglov.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...de-atgarder/mur-och-plank-utanfor-detaljplan/

Men söker du bygglov så kommer kommunen att göra ett s.k grannehörande. Då får grannen lämna synpunkter. Men kommunen kan neka bygglov även om grannen inte har några synpunkter, och kommunen kan bevilja bygglov även om grannen säger nej.
 
  • Gilla
sheds och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag drar slutsatsen att detta är utanför dertaljplanerat område?
Hur kollar man det? Men att det är ute i ingenstans kanske redan besvarar frågan.

H hempularen skrev:
Men söker du bygglov så kommer kommunen att göra ett s.k grannehörande. Då får grannen lämna synpunkter. Men kommunen kan neka bygglov även om grannen inte har några synpunkter, och kommunen kan bevilja bygglov även om grannen säger nej.
Det visste jag inte. Trodde man var tvingen att samla in underskrifter på egen hand.
 
U
S sheds skrev:
Hur kollar man det? Men att det är ute i ingenstans kanske redan besvarar frågan.


Det visste jag inte. Trodde man var tvingen att samla in underskrifter på egen hand.
Nej du behöver inte fixa några grannmedgivanden på egen hand när du söker bygglov eller liknande. Endast om du skall bygga bygglosbefriade byggnader som kräver medgivande inom 4.5m från tomtgräns som du behöver lösa det.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jag drar slutsatsen att detta är utanför dertaljplanerat område?

I princip får du inte bygga plank närmare gränsen än 4,5 m oavsett vad grannen tycker, utan bygglov.

[länk]

Men söker du bygglov så kommer kommunen att göra ett s.k grannehörande. Då får grannen lämna synpunkter. Men kommunen kan neka bygglov även om grannen inte har några synpunkter, och kommunen kan bevilja bygglov även om grannen säger nej.
Det finns ett krav på bygglovsbefriade plank utanför detaljplanerat område inte får ligga närmare gränsen än 4,5 m utan grannes medgivande.

Från Boverkets sida som länkas ovan:

Muren och planket ska placeras minst 4,5 meter från gräns" följt av instruktioner om avstånd och undantag med grannes medgivande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.