hade en kille som flytspackla badrummet med tm-rot ..och nu men det blir inte hårt ,blir lite ljusbrunt och skrapar man i det är det lite typ poröst. jag prima väggarna och ut ca 15 cm på golvet .har stått i två veckor
har nu gjort klart väggarna med kakel mm. och när jag tog bort lite fix pill på golvet så lossade primern på golvet den satt liksom inte fast typ som om det lossade ett tunnt lager från spacklet...
jag gjorde en liten sats med samma spackel för att fixa lite mer fall vid ett ställe där är det stenhårt och primern sitter hårt. vad e det för fel på det andra. killen skulle komma imorrn och kolla. vill bara ha lite kött på benen om man kan fräsa av eller vad gör man.
 
Hur djupt är det poröst? Har du inte kört ut tätskiktet en bit på golvet också, det är väl inte bara primer?
 
jo det e lip´s ångspärr sen duk sedan gummiguckan. så det går ca 15 cm ut.
jag karvade ur en bit med mursleven ca 5-8 mm där var det poröst men vid brunnen där han skrapade fallet är det hårt
 
Låter märkligt, jag har aldrig varit med om något liknande. Förslagsvis ringer du och hör med leverantören om de stött på problemet tidigare.
 
poröst kanske är att ta i men det går utan problem att karva ur med en murslev (gipsliknande med armering) men där jag spackla lite och vid brunnen är det stenhårt. primern var liksom dammig på baksidan, typ att spacklet inte är fast nog. eller kan det vara så att den primern som är på golvet skulle varit utspädd körde med samma som väggen.
kan det vara så att dom blanda för tunnt för det blev en klibbig hinna överst när det hade torkat
 
Har du betong under? Kan det inte vara så att det slarvades med primern och allt vatten från spacklet försvann ner i betongen?

"Gissar vilt"

:)
 
jakim skrev:
Har du betong under? Kan det inte vara så att det slarvades med primern och allt vatten från spacklet försvann ner i betongen?

"Gissar vilt"

:)
träbjälklag, det var primat två ggr. jag vet inte hur det skall vara men känns inte bra..
 
Förmodligen har det varit så att spacklet blivit blandat med för mkt vatten! När man flytspacklar med TM-rot så sker en kemisk process där vattnet avdunstas. I regel så försvinner vattnet, en del ner i underlaget, men mestadels upp(avdunstas). Har man blandat för mkt vatten i så kan det bildas en gråvit hinna som man med bara nageln kan skrapa bort.
Sen vet jag att man alltid skall prima på flytspacklat golv INNAN man påför tätskikt. Viktigt att veta är också att Primer och fuktskydd inte är samma produkt!! Många tar fel på det
 
prima var ju lite fel men med ångspärren så stog det att på starkt sugande så skulle den spädas å det gjorde jag inte ioch med att jag körde på väggen samtidigt..men skall spacklet vara typ gipsaktigt
 
Hemmakaklaren, i det system som Lmob använder så fungerar ångspärren VS20 även som primer.
 
Hade ett liknande problem med Maxit 4130. Enligt Maxit så kunde det bero öpå att man vispat för kort tid.
 
jag pratade med säljaren på TM och han sade att exakt så blir det med för mkt vatten, jag såg när han blandade så pytsa han i lite extra för konsistensen.. altså för mkt vatten men då går det att dammsuga å sedan köra med tm´s primer utspädd, sedan vs20 så skall det inte vara några problem, det är ju hårt om man ställer sig med tex hälen men inte med en kniv och vem karvar en kniv genom klinker å fix..
 
Nu tror jag i och för sig inte att det ska vara några problem att köra på i ditt fall, men generellt sett så kan man få vidhäftningsproblem om man lägger keramik på en för svag yta. Ytan kan då inte hantera de enorma krympspänningar som kan uppstå vid temperatur- och fuktvariationer och man får ett kohesionsbrott precis i ytan. Därför föreskrivs att underlag för plattsättning ska klara en draglast på 0,5 MPa, vilket är otroligt mycket. Ungefär motsvarande två tons dragkraft på samma yta som en 20x20-platta. Alltså, det är inte så enkelt som att om ytan klarar tryck med hälen så är det lugnt. Vill du vara helt säker så får du fräsa av ytskiktet lite snabbt innan du jobbar vidare. Eller snarare, kräva att killen som blandade för mycket vatten i spacklet gör det.
 
dom kommer och fräser av golvet och spacklar på lite nytt...han som spackla och han som blanda är inte samma kille så han sa att nu skall han blanda själv..han skämdes för att det inte blivit bra, men nu skall det ju fixa sig.
 
  • Gilla
kultingen
  • Laddar…
Kul med firmor som kan stå för att de gjort fel och löser problemen. Alla kan göra fel, men få kan rätta till sina misstag på ett smidigt sätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.