Det är svårt att vara lustig/seriös/lite ironisk på en gång. 😕

Det finns ju en poäng med Cox Orange och Ingrid Marie i och med att det kan lagras väldigt länge. Lagra frostfritt och så kallt det går och plocka bort ruttnande äpplen direkt så håller de fram till sommaren. Lite som motsatsen till Transparent Blanche kan man säga. Att ha både och är knappast fel.

Cox Orange och Ingrid Marie på ett familjeträd kanske är en idé.

Värt oxo att tänka på att det finns sorter som även allergiker kan äta. Ingen dålig aspekt när befolkningen blir mer och mer allergisk.
 
Och James Grieve blir ett mindre träd😉
Har familjeträd men tycker det är svårt att klippa då de växer olika.
 
Fairlane
O O skrev:
Det är svårt att vara lustig/seriös/lite ironisk på en gång. 😕
🙂
O O skrev:
Det finns ju en poäng med Cox Orange och Ingrid Marie i och med att det kan lagras väldigt länge. Lagra frostfritt och så kallt det går och plocka bort ruttnande äpplen direkt så håller de fram till sommaren. Lite som motsatsen till Transparent Blanche kan man säga. Att ha både och är knappast fel.
Trevliga äpplen förvisso, men mognar lite för sent för mig. Mitt huvudändamål är mustning, medan vi inte äter så mycket äpplen rakt av. Så höstäpple istället för vinteräpple är tanken.
O O skrev:
Cox Orange och Ingrid Marie på ett familjeträd kanske är en idé.

Värt oxo att tänka på att det finns sorter som även allergiker kan äta. Ingen dålig aspekt när befolkningen blir mer och mer allergisk.
Ja, men de får plantera egna träd. 🫣
 
Jag har beställt eldrött duväpple (sen frukt) på A2-stam eftersom jag har relativt liten trädgård och vill kunna utnyttja marken under.

(Att trädet är felplacerat pga alltför många stenbumlingar är en annan femma.)

Jag fattar inte varför man med mindre trädgård menar att trädet ska vara litet och ta mer plats ...
 
T
Spaljera så får du plats med 10 äpple träd på samma yta.

I Sverige är vi så trångsynta, man köper träd efter specifikation och ser inte möjligheterna.
Spelar ingen roll vilken sort eller grundstam du köper det finns inga begränsningar.

Jag har en vanlig villa tomt men har massor med träd.
Men man får beskära/spaljera så det passar.

I år planterade jag ett Discovery äpple med A2 stam, ger väldigt goda äpplen för mustning men tar ingen plats då det är spaljerat mot tomtgränsen.
Jag har även spaljerat 6 st träd i växthuset, persika, aprikos, nektarin utan problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.