Hej!

Ska just till att påbörja renoveringen av ett mycket gammalt IKEA-kök, känns som det är renoverat någon gång på 80-talet med extremt tråkiga materialval. Hursomhelst då planeringen är hyfsad har jag planer på att behålla stommarna (som enligt måtten stämmer överens med dagens IKEA-stommar) och endast byta luckor, bänkskivor och kakel. Då jag aldrig gjort något liknande tidigare har jag därför följande frågor:

1. Går det att sätta in nya IKEA-luckor på gamla IKEA-stommar? (Jag har mätt noggrant och måtten ser ut att stämma bra)
2. Går dämpning av luckorna att montera även på gamla stommar?
3. I vilket skede brukar man sätta kaklet på väggen när man renoverar köket? Är det i slutet när allt är klart eller är det något som görs först?

Är det någon med erfarenhet av en sådan renovering som skulle kunna ge mig tips/råd på hur man gör detta skulle jag vara mycket tacksam!

Tack på förhand!
Gus
 
Det går bra att bara byta luckorna. Du kan även sätta lådor i stommar som har luckor idag.
Luckdämparna sätts i gångjärnen, byt även gångjärn så går det bra.
Kaklet sätter du efter du satt dit bänkskivan, sist är en bra idé.
 
2) Ja om du även sätter in nya lådor med de nya beslagen.
 
Vi är själva på väg att göra samma sak. Ska behålla stommarna som är helt okej men byta ut luckorna och göra om 60 bänkskåp till lådor med dämpning. Har även fundera på att göra två 40 bänkskåp till ett 80 med lådor måtten borde ju stämma ändå.
Var och fick en offert på Ikeas "Lidingö"
* 9 st skåpsluckor 92 höga med intregrerad dämpning
* 3 bänkskåpsluckor
* 1 st lådsats om 5 låder 40 bredd med dämpning
* 4 st lådsatser med 3 lådor 60 bredd med dämp.
*1 st lådsats m 3lådor 80 bredd med dämp.
* 1 st tvådelat högskåpslucka med dämp
* Handtag tillsamtliga lådor och luckor
SUMMA: 18 500 kr :)

Har beställt bänkskivor med underlimmad ho och snygg morablandare. Laminat med eklist i framkant
1 st 3.20 m , 1 st 2,20 m med rundade hörn som ska bli köksö/barbänk och 1 st 1,20m
SUMMA: 9000 kr
Nytt kakel: 2000 kr
slipning av golv 3500 kr
Tapeter och färg 3000kr
Inbyggnadsugn och häll från elektrolux 10000kr
Totalt: 46 000 kr
Vi har en budget på 50 tkr så vi har lite kvar till lite spots och dyl
Helt okej pris för ett så gott som nytt kök tycker jag.
Vet någon om man kan få fram färgnumret på ikeas luckor?
 
  • Gilla
matsrosen83
  • Laddar…
Ang färgnummer så kan du ta med en lucka till färghandeln, de har ett instrument som de kan läsa av färgen med. Nu har kanske inte alla färghandlare detta instrument, men ring runt först kanske!

/FlitigaLisa
 
Tackar för tipset!
En handlare i närheten hade en "scanner" man kan som sagt få fram vilken färg som helst bara du har med dig själva önskemålet dit:)
 
Är det någon som har bra tips på hur man monterar in tre-lådesystem i ett bef. bänkskåp? Kan tänka mig att det kan bli lite knöligt då stommen sitter på plats.
Då det är jag som står för önskemålen ang. köket men det är min älskade sambo som ska uppfylla dom kan det vara bra med lite tips att ge honom under vägens gång ;)
 
Det är inge problem alls att montera på plats, det är väll så man brukar göra.
Bara att skruva bort dörrbeslag å dit men rullskenorna för lådorna.
 
Ja men jag antar om man köper stommar också så skruvar man dit skenor och dyl. innan man monterar ihop själva skåpet.
 
Javisst, de är nog enklast så ;)
Dock så vågar ja gissa att man kommer åt alla skruvar som behövs i en redan 'monterad stomme'.
 
FredrikR skrev:
Javisst, de är nog enklast så ;)
Dock så vågar ja gissa att man kommer åt alla skruvar som behövs i en redan 'monterad stomme'.
Ja, det kan jag bekräfta - jag satte i en del av mina skenor i redan monterad stomme. Mindre bekvämt än innan montering, men funkar.
 
Är du säker på att det är gamla Ikea-stommar, eller har de bara samma mått? Vi hade problemet när vi satte dit nya luckor på gamla stommar (ej Ikea) att de gamla stommarna är i tjockare material än nya, så alla stora självstängande gångjärn var tvungna att försänkas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.