Vildebill Vildebill skrev:
Ja absolut!
Men trycket ska inte sjunka från tillslag och frånslag på ca 30sekunder endast
Är tiden när all avtapp är stängt eller vid vattentapp??? - om trycket sjunker fast du har all avtapp stängd så är problemet oftast backventilen i slutet av sugslangen som läcker

hydropressen i en pumpautomat är inte stor så det räcker med enstaka liter vattentapp för att trycket skall gå från frånslag till tillslag och pumpen startar.

Skall du tappa ur 10 liter vatten innan påslag med en förtryckt hydropress till strax under påslagstrycket så behöver hydropressen vara typ 20-25 liter stor om avslagstrycket är dubbla påslagstrycket (tex trycket satt mellan 2 bar i starttryck och 4 bar i stopp-tryck och förtrycket i hydropressen satt till 1.9 bar när hydropressen är helt tom på vatten)
 
X xxargs skrev:
Är tiden när all avtapp är stängt eller vid vattentapp??? - om trycket sjunker fast du har all avtapp stängd så är problemet oftast backventilen i slutet av sugslangen som läcker

hydropressen i en pumpautomat är inte stor så det räcker med enstaka liter vattentapp för att trycket skall gå från frånslag till tillslag och pumpen startar.

Skall du tappa ur 10 liter vatten innan påslag med en förtryckt hydropress till strax under påslagstrycket så behöver hydropressen vara typ 20-25 liter stor om avslagstrycket är dubbla påslagstrycket (tex trycket satt mellan 2 bar i starttryck och 4 bar i stopp-tryck och förtrycket i hydropressen satt till 1.9 bar när hydropressen är helt tom på vatten)
Hej!
Vid vattentapp är det start varje halvminut

Samma modell har jag tidigare haft minst 5-6min mellan start och dessutom var det mer ”rappa” starter där trycket snabbt gick upp o den slog av
 
Vildebill Vildebill skrev:
Hej!
Vid vattentapp är det start varje halvminut

Samma modell har jag tidigare haft minst 5-6min mellan start och dessutom var det mer ”rappa” starter där trycket snabbt gick upp o den slog av
Då gissar jag att bottenventilen har fastnat i ett "nästan stängt" läge så att sugarean blivit liten och att det blir backläckage.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Då gissar jag att bottenventilen har fastnat i ett "nästan stängt" läge så att sugarean blivit liten och att det blir backläckage.
Hmm det låter vettigt, det förklarar ev att den får jobba längre än nödvändigt för att bygga upp trycket?

När det fungerade minns jag att det inte tog mer än max några sekunder för att bygga upp!
 
Hej!
Fick bytt vattenpumpen på biltema den var tydligen kass. Den nya låter klart bättre! Men verkar suga luft fortfarande
 
Detta var intressant! Efter en timme låter det såhär och slangen har fått fnatt 😅
 
Cheesen
Vildebill Vildebill skrev:
Detta var intressant! Efter en timme låter det såhär och slangen har fått fnatt 😅
Du har luft i till ledningen. Kolla bottenventilen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Du har luft i till ledningen. Kolla bottenventilen.
Bottenventilen är ok! Otillräckligt åtskruvad sugledning?
 
Cheesen
Vildebill Vildebill skrev:
Bottenventilen är ok! Otillräckligt åtskruvad sugledning?
Ja eller så har nivån sjunkit så ventilen hamnar i ytan. Du kan ju ha hål i slangen också. Du bör inte köra pumpen nå länge utan vatten i pumphuset. Du bränner tätningarna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja eller så har nivån sjunkit så ventilen hamnar i ytan. Du kan ju ha hål i slangen också.
Nä det är inga problem heller! Men jag tror att jag kan dra åt pem slangen från brunnen i pumpen något varv till ev!
 
Cheesen
Vildebill Vildebill skrev:
Nä det är inga problem heller! Men jag tror att jag kan dra åt pem slangen från brunnen i pumpen något varv till ev!
Har du fyllt sugledningen? Om inte, gör det.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Har du fyllt sugledningen? Om inte, gör det.
Ja det är gjort med!

Poängen jag undrar är - varför fungerar det fint i drygt en timme för att sen bli sådär? Det är inte ett problem som börjar från start
 
Cheesen
Vildebill Vildebill skrev:
Ja det är gjort med!

Poängen jag undrar är - varför fungerar det fint i drygt en timme för att sen bli sådär? Det är inte ett problem som börjar från start
Utan att ha besökt dig. Jag är faktiskt 100 % iä säker på att du har kört en timme och nivån i brunnen har sjunkit under den timmen så att du har dragit in luft i bottenventilen. Tillrinningen i brunnen inte tillräckligt för pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.