G
Förhoppningsvis. Eller så tänker de "Vi gör som du vill, även om du är korkad..."
 
🙂
Man kan kanske rådfråga dem om vad de tror och tycker om storlekarna på respektive muffar när man beställer.
 
G
Ja, det är mitt mål för imorgon. Bortsett från första svaret på offerten så svarar de inte längre på mail, så jag ska ringa dem.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
G
Lite har hänt sen senast.
Tankar och panna är levererade. Blev två mindre färdiga, istället för en specialbeställd, tack vare leveranstiderna.
Förhoppningen är att det ska vara klart till månadsskiftet då semestern tar slut, men det kommer nog inte ske om jag ska vara ärlig.

Så lite förändringar har skett i planeringen och jag sitter för närvarande med detta:
Schema över värmesystem med två tankar (2000L och 800L med VV- och solslingsfunktion), panna (40kW), Laddomat MR50 och 21, ventiler och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En mindre tank intill pannan för uttag av värme till huset, med slingor för varmvatten och kommande solfångare, samt en större volymtank en våning upp som kommer styras av en Laddomat MR50 (eller motsvarande).
Inte riktigt de planer jag hade från start, men det kan inte bli sämre än vad vi hade innan och detta får jag jobba med nu.

Det jag inte kan besluta mig för är bland annat expansionen. Då det är runda tankar som tål tryck finns ju möjligheten till ett slutet kärl som jag kan ställa (nästan) vart jag vill om jag inte förstått det fel och slipper oroa mig för frysning mm. Går framförallt att flytta på om det visar sig hamna på fel ställe.
Prismässigt skiljer det inte allt för mycket mellan öppet i rostfritt och slutet i ej rostfritt på de kärl jag sett. Tillkommer ju lite säkerhetsventiler mm, men jag slipper kravla upp i taket på ladugården och byta det befintliga öppna kärlet till ett större. Räknar med ett 400 liters slutet kärl (ev 325L) eller 200 liter öppet. (2900L i tankar och panna + kulvert, hus mm).

Avluftning. Automatisk avluftare rostar säger många, men kanske kan vara bra att ha i början om man kan stänga manuellt innan avluftaren när systemet är tömt på luft?

Sedan är det ventiler. Vanlig fråga vart de ska sitta, samt SYR-ventil eller ej (enskilt vatten). Dör elen så dör både panna och pumpar så...
Vart ska jag inte glömma att sätta en ventil? Var bör/får jag inte sätta ventil (såvida jag inte tar bort handtaget)?

Ska läsa igenom lite gamla trådar på nytt om hur det ska/bör sitta, men uppskattar ändå den hjälp som ges.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.