Hej!
Har nyligen köpt hus från 40-talet och upptäckte att en frånluftskanal i eternit (kvadrat 150x150) bommats igen i en innervägg. Då huset känns lite instängt har jag tagit bort gammal intryckt isolering i kanalen och märker att kanalen gör nytta.

Nu till problemet. Allt är väldigt trångt i väggen och vet ej om jag kommer lyckas koppla på någon skarvkanal till ett don, se foto/film.

Kan jag låta kanalen vara öppen i innerväggen och bara sätta på en utanpåliggande tallriksventil på väggen? Eller finns det risk att det bildas kondens i kanalen som skulle ge fuktproblem i innerväggen på sikt? Dock är kanalen isolerad på vinden, så risken borde väl vara minimal?

Eller har någon här tips på annan smart lösning? Tex försöka fästa någon sådan här övergångsböj i kanalen och täta med fogskum? Kan göra hålet i innerväggen lite större men undviker helst att riva halva innerväggen.

Tack på förhand för kloka råd.

Vit plastkanalövergång med en cirkulär och en rektangulär öppning från ett ventilationssystem i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i innervägg med synlig frånluftskanal, hand placerad bredvid för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rektangulärt hål i en innervägg som avslöjar en gammal ventilationskanal med lite kvarvarande isolering runt kanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en frånluftskanal i en innervägg i ett äldre hus, delvis fylld med bråte och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Kanalen är väl igentäppt därför att man numera, när det inte finns någon varm murstock, väljer ett annat sorts ventilationssystem. Numera vill man bara ha tilluft i sov-, vardagsrum och andra rum där man vistas under lång tid och frånluft bara i badrum, kök, tvättstuga och andra rum som "smutsar ner" luften.

Om det alltså är dålig ventilation i huset så är det frånluften i badrum, kök, tvättstuga etc. som ska ökas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kanalen är väl igentäppt därför att man numera, när det inte finns någon varm murstock, väljer ett annat sorts ventilationssystem. Numera vill man bara ha tilluft i sov-, vardagsrum och andra rum där man vistas under lång tid och frånluft bara i badrum, kök, tvättstuga och andra rum som "smutsar ner" luften.

Om det alltså är dålig ventilation i huset så är det frånluften i badrum, kök, tvättstuga etc. som ska ökas.
Tack för svar. Okej då har jag kanske gått lite fort fram. Alltså tillräckligt att sätta en paxfläkt i badrummet och plugga igen frånluftskanalen igen?
 
BirgitS
Pax Calima brukar rekommenderas för badrum eller motsv. från andra tillverkare. Sen för att få tillräcklig luftombyte brukar man dessutom ha ständig frånluft i kök, tvättstuga, gästtoalett och andra utrymmen som "smutsar ner" luften. Det finns normer för hur stora flöden som brukar behövas för att människor och hus ska må bra i längden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Pax Calima brukar rekommenderas för badrum eller motsv. från andra tillverkare. Sen för att få tillräcklig luftombyte brukar man dessutom ha ständig frånluft i kök, tvättstuga, gästtoalett och andra utrymmen som "smutsar ner" luften. Det finns normer för hur stora flöden som brukar behövas för att människor och hus ska må bra i längden.
Tack så mycket för svaret.
 
Det är säkert bra att öka frånluften i bad o kök. Men jag hade försökt behålla den extra frånluften om det går. I gamla hus känns det som om ventilationen är underdimensionerad jfrt nya krav/rekommendationer.

Se till att det finns tilltäckligt med tilluft i sov/vardagsrum oxå.

///
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.