Tips sökes för fortsatt felsökning.
Närbild av displayen på en Husqvarna Automower 310 från 2019, som visar batteristatus och andra driftsparametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husqvarna laddningskabelsats, artikelnummer 534 15 66-03, i en plastpåse märkt "Genuine Parts", placerad i en grön verktygslåda med skruvar och hårdvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husqvarna automover 310, 2019.

Problem:
Den laddar extrem långsamt eller inte alls. Inga felmeddelanden. Växlar mellan 0-7mA .Den tar ett dygn på sig att ladda för att sedan åka ut på en klippning.

Har provat
- bytt batteri till ett nytt original ( har provat att byta tillbaka med.
-multimeter på laddbleck laddstation och bleck på klippare visar 28V (även bleck på laddstation när klippan laddar.
-trafo ger 28V, lågspänningskabel ger 28V
-kontakt mot laddbleck ser bra ut. Borstat lite med stålborste.
-Bytt laddkabel från kretskort till övre chassi.
-Ser inga missfärgningar eller liknande på kretskort.

Vad kan vara nästa steg i felsökningen?
Tacksam för tips.
 
Om du har 28V över blecken när du "laddar" så skulle jag säga att nätadaptern inte är boven.
Utan då är det snarare att klipparen i sig inte slår igång laddning, dessvärre har jag inte dykt djupare i konstruktionen än så, men den funktionen lär väl sitta på kortet mellan laddbleck och batteri.
 
Har haft liknande problem med min 430X som laddade ibland och ibland inte. Fick även felmeddelandet
”laddstationen blockerad”.Skruvade bort laddblecken i stationen för att putsa dom då jag upptäckte att den ena kabel, den svarta, hade ärgat så den bara hängde på några få trådar i kabelskon. Klippte av kabeln och satte på ny kabelsko och skruvade ihop. Problemet löst!
Av de problem jag haft med min automower så har merparten berott på kabelskor där kabeln ärgat av mot kabelskon.
 
Resistansmät kabeln mellan laddbleck och in i chassi. Det är avbrott i dem ibland.
Här en 330X från 2014 där en kabel hade för högt motstånd. Det bör vara under 1ohm.

Mvh Gordon
 
  • Korroderade kabelanslutningar på en laddkontakt på en 330X från 2014, med oxiderad metall runt anslutningspunkterna och en framlödd kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.