Hej,

Lovade frugan en mindre odlingslåda för grönsaker och det blev skapligt ok (byggde in två plastbaljor).
Gladast blev emellertid sniglarna som fick smaskig sallad.

El-kablar vill jag inte sätta upp.

Eftersom jag har lite kopparplåt över efter en takrenovering, bestämde jag mig för att testa ryktet om att sniglar inte gillar kopparplåt.
Provade genom att lägga plåten framför både stor spansk mördarsnigel och mindre snäcksniglar.
Otroligt nog fungerade det - sniglarna sprutade ut slem o skum och vände varje gång.

Mitt problem är nu att fästa metallen.

Tänkte klämma fast skenan mellan två brädor, men glipan i trät blir för stor med tiden.

Man kan ju inte fästa koppar med annan metall pga korrosion.

Kopparspik/nubb finns knappt att köpa och om man hittar det kostar en ask mer än hela odlingslådan.

Mina tänk:

Fixa egna nubb genom att klippa småbitar av kopparplåten. Ev bocka den till vassa bitar o slå fast i trät.
Men, klumpigt/ fult och riskerar att ge vassa ytor?

Fästa med plastnubb
Finns det ens en hållbar variant?

Använda vanlig metallspik o isolera med typ en packning/isoleringsbit. Ev små spikbrickor.
Syns brickorna o det blir fult? Man kan ju använda mässingsspik
Det är ändå min bästa idé just nu.

Limma?
Plåten lever ju med temperaturändringar o kommer att lossna?

Har jag missat någon uppenbar lösning?

Det gör ingenting om det ser snyggt ut :)
 
  • Kopparplåt fastklämd mellan två slitna träbrädor, där plåtens kanter syns tydligt. Träet har sprickor och två skruvar är synliga på högra sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparplåt fäst mellan två träbrädor på en odlingslåda, med skruvar synliga på trät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Odlingslåda i trä med kopparplåt fastsatt för att skydda grönsaker från sniglar. Växter och grönsaker växer över kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Odlingslåda med gröna växter, innehållande insatta plastbaljor och en kopparplåt fastsatt på trästrukturen för att hålla sniglar borta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfri skruv är vad jag förstår ett rimligt alternativ när kopparalternativ saknas.

Jag tror att jag har både spik och skruv på lager och har kunnat sålt styckvis, men det beror ju på var i landet du håller till?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack så mycket, men jag har rostfri listspik.
Tror ändå att det blir reaktion med kopparplåten efter nåt år?
 
Walle85
Nu förstår jag att du egentligen ville få användning av lite kopparrester, men om du inte tycker att det är speciellt viktigt och kan tänkas lägga ut ca 100 kr så kan koppartejp vara ett alternativ.
Drog den ett varv runt barnens sandlåda, inga sniglar har tagit sig upp/in i sandlådan och tejpen har suttit bra i ca 2 år nu.
 
B Boolean skrev:
Tack så mycket, men jag har rostfri listspik.
Tror ändå att det blir reaktion med kopparplåten efter nåt år?
Knappast, rostfritt & koppar ligger väldigt nära varandra i galvaniska kedjan.
Sedan är det bara när det är fuktigt som något händer.
https://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korrosionstabell-2010.pdf
 
Walle85 Walle85 skrev:
Nu förstår jag att du egentligen ville få användning av lite kopparrester, men om du inte tycker att det är speciellt viktigt och kan tänkas lägga ut ca 100 kr så kan koppartejp vara ett alternativ.
Drog den ett varv runt barnens sandlåda, inga sniglar har tagit sig upp/in i sandlådan och tejpen har suttit bra i ca 2 år nu.
Yes, tänkte en synergieffekt med gammalt från källaren :)
Ok, två år, jag trodde denna tape var mindre ”ädel” o effektiv. Bra input
 
D Dilato skrev:
Knappast, rostfritt & koppar ligger väldigt nära varandra i galvaniska kedjan.
Sedan är det bara när det är fuktigt som något händer.
[länk]
Ok, då är det min förmodliga lösning - tack!
 
Du vill inte dra el, men varför inte skala en kabel och dra blank kopparkabel, utan el?
 
B Boolean skrev:
Hej,

Lovade frugan en mindre odlingslåda för grönsaker och det blev skapligt ok (byggde in två plastbaljor).
Gladast blev emellertid sniglarna som fick smaskig sallad.

El-kablar vill jag inte sätta upp.

Eftersom jag har lite kopparplåt över efter en takrenovering, bestämde jag mig för att testa ryktet om att sniglar inte gillar kopparplåt.
Provade genom att lägga plåten framför både stor spansk mördarsnigel och mindre snäcksniglar.
Otroligt nog fungerade det - sniglarna sprutade ut slem o skum och vände varje gång.

Mitt problem är nu att fästa metallen.

Tänkte klämma fast skenan mellan två brädor, men glipan i trät blir för stor med tiden.

Man kan ju inte fästa koppar med annan metall pga korrosion.

Kopparspik/nubb finns knappt att köpa och om man hittar det kostar en ask mer än hela odlingslådan.

Mina tänk:

Fixa egna nubb genom att klippa småbitar av kopparplåten. Ev bocka den till vassa bitar o slå fast i trät.
Men, klumpigt/ fult och riskerar att ge vassa ytor?

Fästa med plastnubb
Finns det ens en hållbar variant?

Använda vanlig metallspik o isolera med typ en packning/isoleringsbit. Ev små spikbrickor.
Syns brickorna o det blir fult? Man kan ju använda mässingsspik
Det är ändå min bästa idé just nu.

Limma?
Plåten lever ju med temperaturändringar o kommer att lossna?

Har jag missat någon uppenbar lösning?

Det gör ingenting om det ser snyggt ut :)
Du kan köpa kopparspik billig av mig. Hur många behöver du?
 
T Troberg skrev:
Du vill inte dra el, men varför inte skala en kabel och dra blank kopparkabel, utan el?
En tanke, men jag tror att en enkel tråd inte hindrar en snigel, när jag testat behövs typ 2 cm för att de ska hinna reagera o vända.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan köpa kopparspik billig av mig. Hur många behöver du?
Heders!
Men jag har mässingsspik o det verkar ju funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.