Köp inte mindre fönster utan behåll höjden på fönstret, sätt sedan bänkskivan i den höjd du vill, gör en nisch i nederkant av fönstret.

Svågern har gjort så, ser bra ut, fungerar bra, har tyvärr ingen bild.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
karin.liten karin.liten skrev:
Hej! Står i valet och kvalet med precis samma fråga - ska renovera och byta fönster och funderar på att planera om så köksbänk hamnar framför fönster i 80 cm-höjd. Har du valt lösning? Hittat/har några bilder på lösning med 10 cm extra fönsterplåt eller dylikt?
Stort tack!
Om ni inte är korta i din familj så är ett 80 cm högt skåp lågt.
 
R Rickie skrev:
Intressant, men inte vit panel. Svart blir det isåfall.
Jag förespråkar också att behålla fönstren och ha en nisch framför.
OM ni väljer att höja underkanten på fönstren så varför inte ställa tegelsten på löpsidan (långsidan) så ni får en solbänk av tegel, typ så här
Tegelstenar placerade på löpsidan som skapar en solbänk vid en byggnad, i linje med förslaget i inlägget.
Mycket snyggare lösning!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag gissar att han/hon redan har satt i mindre fönster och inte törs visa resultatet här.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gissar att han/hon redan har satt i mindre fönster och inte törs visa resultatet här.
Han faktiskt, och Jo, visst vågar jag det. Bild kommer inom det snarast
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
karin.liten karin.liten skrev:
Hej! Står i valet och kvalet med precis samma fråga - ska renovera och byta fönster och funderar på att planera om så köksbänk hamnar framför fönster i 80 cm-höjd. Har du valt lösning? Hittat/har några bilder på lösning med 10 cm extra fönsterplåt eller dylikt?
Stort tack!
Hej!

Vi valde att höja våra fönster då vi inte vill ha nishas alls då vi inte tycker det är snyggt.
Vi valde vit plåt till slut, efter att testat med tegel som vi tog hem på prov. Men det blev inte riktigt bra, dels för vi inte kunde få samma tegel, och de gamla fogarna var det ingen som vågade säga att de kunde återskapa.

Ett tegelhus med vita höjda fönster och vit plåt under, intill en gata med hastighetsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tegelhus med upphöjda fönster och vit plåt istället för tidigare tegelkantning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
ByggNV och 6 till
  • Laddar…
R Rickie skrev:
Hej!

Vi valde att höja våra fönster då vi inte vill ha nishas alls då vi inte tycker det är snyggt.
Vi valde vit plåt till slut, efter att testat med tegel som vi tog hem på prov. Men det blev inte riktigt bra, dels för vi inte kunde få samma tegel, och de gamla fogarna var det ingen som vågade säga att de kunde återskapa.

[bild] [bild]
Ser ju snyggt ut! (y)
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
R Rickie skrev:
Hej!

Vi valde att höja våra fönster då vi inte vill ha nishas alls då vi inte tycker det är snyggt.
Vi valde vit plåt till slut, efter att testat med tegel som vi tog hem på prov. Men det blev inte riktigt bra, dels för vi inte kunde få samma tegel, och de gamla fogarna var det ingen som vågade säga att de kunde återskapa.

[bild] [bild]
Det funkade ju jättebra! Tack för uppdatering!
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
R Rickie skrev:
Hej!

Vi valde att höja våra fönster då vi inte vill ha nishas alls då vi inte tycker det är snyggt.
Vi valde vit plåt till slut, efter att testat med tegel som vi tog hem på prov. Men det blev inte riktigt bra, dels för vi inte kunde få samma tegel, och de gamla fogarna var det ingen som vågade säga att de kunde återskapa.

[bild] [bild]
kan du dela några bilder från mer nära vyer och inifrån? Jag är i exakt samma situation
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.