R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag funderar på en bättre beg rysk atomubåt att ta el från, låga driftskostnader.
Kan vi lägga den vid Mälaren och dra en matning till västkusten ifall något skulle gå fel med den så den trots allt är rysk😉
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kan vi lägga den vid Mälaren och dra en matning till västkusten ifall något skulle gå fel med den så den trots allt är rysk😉
Rimligt ändå 😂 bra att inte trådarna spårar ur efter 5 kommentarer
 
  • Haha
sjoelund och 1 till
  • Laddar…
Xnvillan som vi byggde med har ftx och bergvärme som standard
 
  • Gilla
Allaaan
  • Laddar…
Byggde med Willa Nordic och valde till FTX och bergvärme. Är i alla fall mycket nöjd med det, vi har väldigt låg energiförbrukning (runt 1000 kwh i januari, 197 kvm i två plan och 21 grader inomhus, några mil norr om sthlm men bor ett köldhål och ligger ofta 5 grader kallare än inne i stan)
 
M MaBj skrev:
Byggde med Willa Nordic och valde till FTX och bergvärme. Är i alla fall mycket nöjd med det, vi har väldigt låg energiförbrukning (runt 1000 kwh i januari, 197 kvm i två plan och 21 grader inomhus, några mil norr om sthlm men bor ett köldhål och ligger ofta 5 grader kallare än inne i stan)
Precis sånt här som är intressant. Är det fler nybyggen i samma område du kan jämföra med? Känns som att motsvarande FLVP hus hade dragit 1000kwh mer per månad i perioden nov-jan. Så även om det kanske ”bara” skiljer 3-4k kwh per år på pappret så prickar flvp husen den extra förbrukningen när elen är som dyrast mitt i vintern.

Om man tänker att vi även framöver kommer ha stora variationer map. På elpris så kan de där 3-4000 kWh bli väldigt dyra, kanske till och med dubbla kostnaden för el sett på helåret
 
Nej, det är inte ett område med mycket nybyggen så har inte så mycket att jämföra med. Har gjort energideklaration (snart bott 2 år) och hamnade på primärenergital 47 kWh/m² och år vilket är retsamt nära energiklass A. Ska tilläggas att vi har kamin också och eldar en del under vintern men det har ju räknats med i energideklarationen.
Ska väl också tilläggas att det är ett välisolerat hus med fönster med bra u-värden (Nordan-fönster, minns inte exakt vad de låg på), så det hade nog varit helt ok förbrukning även utan bergvärme.
 
coconut
A Allaaan skrev:
Precis sånt här som är intressant. Är det fler nybyggen i samma område du kan jämföra med? Känns som att motsvarande FLVP hus hade dragit 1000kwh mer per månad i perioden nov-jan. Så även om det kanske ”bara” skiljer 3-4k kwh per år på pappret så prickar flvp husen den extra förbrukningen när elen är som dyrast mitt i vintern.

Om man tänker att vi även framöver kommer ha stora variationer map. På elpris så kan de där 3-4000 kWh bli väldigt dyra, kanske till och med dubbla kostnaden för el sett på helåret
Jag kan jämföra åt dig, 180 kvm, 2 våningar med 23 grader inne.

Landade på 1400 kWh för januari. Förvisso en bit längre ner i landet, men svårt att se att det skulle motivera en ökning med ytterligare 600 kWh

Landade på 57 kWh per m2 i energideklaration.
 
A Allaaan skrev:
Precis sånt här som är intressant. Är det fler nybyggen i samma område du kan jämföra med? Känns som att motsvarande FLVP hus hade dragit 1000kwh mer per månad i perioden nov-jan. Så även om det kanske ”bara” skiljer 3-4k kwh per år på pappret så prickar flvp husen den extra förbrukningen när elen är som dyrast mitt i vintern.

Om man tänker att vi även framöver kommer ha stora variationer map. På elpris så kan de där 3-4000 kWh bli väldigt dyra, kanske till och med dubbla kostnaden för el sett på helåret
200 m2 tvåplanshus, bergvärme, FTX och 23C inomhus, norra uppland = 1135 kWh januari i år.
Energiklass A men snubblande nära B.

Frikyla på sommaren, både kylbatteri i FTX-aggregatet och extra fläktkonvektor som kyler riktigt bra på övervåningen.
Bergvärme värmer poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.