Hej,
Jag ska byta ut mitt FTX aggregat som nu börjar gå över tiden. Termostaten (https://www.elbutik.se/product.html/elektronisk-allroundtermostat-termonic) står på rött "default" och har gjort det ett tag. Efter lite undersökning fick jag rådet för en tid sedan att det är lika bra att byta ut aggregatet då det ändå är så pass gammalt (då felsökning etc kunde kosta en del då det inte är självklart vad det är för fel). Aggregatet är installerat 1980 och är ett FTX från Husqvarna.

Jag har kikat på "Östberg Heru 100 S EC-Y2" då jag har en liten villa på 90 kvm (boyta) och tänkte då köpa in det själv. Jag borde kunna lösa hjälp med att plocka ned det gamla aggregatet från vinden samt köpa in de rör och den tilläggsisolering som behöver göras med "ny dragning". Som det ser ut som idag så har jag ett rör in på ena sidan och ett rör på den andra och på det nya aggregatet så ska det vara två rör inkopplade på vardera sida. Så lite meck blir det med koppla ihop nya rör och dra runt lite.

Men, till min fråga. Om jag köper in det mesta själv (redan räknat på) och då bara vill ha hjälp med installering av aggregatet, dra lite nya rör samt injustering, vad skulle en rimlig kostnad för det kunna tänkas bli? Är det någon som har gjort detta tidigare och har erfarenhet?

Mvh
Michaela
 
Om bef. aggregat bara har två röranslutningar har jag svårt att se att det är ett FTX-system.

Som du själv skriver, det nya system du har tittat på har 4 röranslutningar då blir det en hel del mer jobb att byta system. Du behöver nog ge lite mer fakta om det befintliga systemet för att det ska gå att ge ett bra svar.

Observera att företag kan vara snabba med att döma ut äldre fläktsystem.
Du skriver något om termostaten. Det är grejor som går att reparera/byta.
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om bef. aggregat bara har två röranslutningar har jag svårt att se att det är ett FTX-system.

Som du själv skriver, det nya system du har tittat på har 4 röranslutningar då blir det en hel del mer jobb att byta system. Du behöver nog ge lite mer fakta om det befintliga systemet för att det ska gå att ge ett bra svar.

Observera att företag kan vara snabba med att döma ut äldre fläktsystem.
Du skriver något om termostaten. Det är grejor som går att reparera/byta.
Jag flyttade in för ett år sedan och nu när du skriver som du gör så kanske det finns fler röranslutningar. Jag måste gå upp på vinden och kika igen för säkerhets skull. Dock vet jag med säkerhet att aggregaten för 40 år sedan inte ser ut som dagens och att det kräver lite merjobb när man ska installera ett nytt och koppla in den gamla kanalisationen.
Aggregatet jag har är "Husqvarna Värmeåtervinningssystem Reginair VX" vilket jag förstår är ett FTX aggregat.

Informationen jag fått tidigare är att när termostaten står på "default" så kan de peka på flera olika problem och det är den felsökningen som tydligen kunde kosta lite då de kan ta tid att hitta exakt vad för fel (givare m.m).
 
OK, när jag söker på aggregatets namn så är det ett FTX-system med en korsvärmeväxlare.

Om du kan få ut det gamla systemet och få det nya på plats borde du kunna fixa rördragning själv imho.

Kan tänka mig att en vent.-firma inte blir så överförtjust i att bara komma dit och koppla på några vent.rör. De vill gärna sälja hela systemet till dig.
Är aggregatet på plats, och de vet förutsättningarna, så skulle jag säga max 8 h för en person att koppla in vent.rören.

Vent-system och injustering är inte raketforskning. Utsug i badrum/tvätt, inblås sovrum etc.

Tänk på att nya system har en roterande värmeväxlare med motor och drivrem som efter x antal år behöver service
Ditt nuvarande system har enbart fläktmotorerna som rörliga delar, värmeväxlaren är en fast metallåda, dock med lite sämre värmemåtervinning.
Termostaten som du nämner är sannolikt kopplad till ett elelement för förvärming av inkommande friskluft.
That's about it.
 
E etompau skrev:
OK, när jag söker på aggregatets namn så är det ett FTX-system med en korsvärmeväxlare.

Om du kan få ut det gamla systemet och få det nya på plats borde du kunna fixa rördragning själv imho.

Kan tänka mig att en vent.-firma inte blir så överförtjust i att bara komma dit och koppla på några vent.rör. De vill gärna sälja hela systemet till dig.
Är aggregatet på plats, och de vet förutsättningarna, så skulle jag säga max 8 h för en person att koppla in vent.rören.

Vent-system och injustering är inte raketforskning. Utsug i badrum/tvätt, inblås sovrum etc.

Tänk på att nya system har en roterande värmeväxlare med motor och drivrem som efter x antal år behöver service
Ditt nuvarande system har enbart fläktmotorerna som rörliga delar, värmeväxlaren är en fast metallåda, dock med lite sämre värmemåtervinning.
Termostaten som du nämner är sannolikt kopplad till ett elelement för förvärming av inkommande friskluft.
That's about it.
Åh men tack! Vilken klippa du är! Ja, jag har börjat få in lite offerter och det blir ju inte direkt speciellt billig att bara ta in installatörer direkt utan dom flesta offerterna hamnar i samma prisbild som den offerten jag fick som innehöll allt (dvs nytt aggregat osv osv).

Men, jag måste fråga då du verkar ha ganska väldigt bra koll. Jag tycker ju att min ventilation egentligen funkar bra då jag har bra luft i alla rum och allt funkar bra så. Jag fick kullagret bytt i vintras då det var helt slut och efter det bytet så fungerar allt som smort. DOCK så är det ju de där med att termostaten visar deafult. Är det ett problem om det är så att termostaten är kopplad till ett element som ska värma upp den inkommande friska luften men då inte fungerar som den ska? Kan det leda till större fel? Mögel eller liknande?

Jag försöker lära mig så mycket jag kan om sånt här så att jag kan ta rätt beslut men jag börjar ju fundera lite nu på om jag verkligen behöver byta hela aggregatet just nu om problemet med "termostaten" inte är ett jättestort fel. Har du någon erfarenhet där och kanske kan råda mig i den frågan? Om jag kan avvakta med att byta aggregat eller om det kanske är lika bra att få det gjort?

Tack på förhand :)!
 
@
M MichaelaP skrev:
Hej,
Jag ska byta ut mitt FTX aggregat som nu börjar gå över tiden. Termostaten ([länk]) står på rött "default" och har gjort det ett tag. Efter lite undersökning fick jag rådet för en tid sedan att det är lika bra att byta ut aggregatet då det ändå är så pass gammalt (då felsökning etc kunde kosta en del då det inte är självklart vad det är för fel). Aggregatet är installerat 1980 och är ett FTX från Husqvarna.

Jag har kikat på "Östberg Heru 100 S EC-Y2" då jag har en liten villa på 90 kvm (boyta) och tänkte då köpa in det själv. Jag borde kunna lösa hjälp med att plocka ned det gamla aggregatet från vinden samt köpa in de rör och den tilläggsisolering som behöver göras med "ny dragning". Som det ser ut som idag så har jag ett rör in på ena sidan och ett rör på den andra och på det nya aggregatet så ska det vara två rör inkopplade på vardera sida. Så lite meck blir det med koppla ihop nya rör och dra runt lite.

Men, till min fråga. Om jag köper in det mesta själv (redan räknat på) och då bara vill ha hjälp med installering av aggregatet, dra lite nya rör samt injustering, vad skulle en rimlig kostnad för det kunna tänkas bli? Är det någon som har gjort detta tidigare och har erfarenhet?

Mvh
Michaela
Är du lite händig så fixar du det själv. Det var enkelt att byta och driftsätta Heru 100 👍 Kostar antagligen 40-50 000 att anlita någon. Köper du aggregat själv blir kostnaden drygt 20 000 kr.
 
M MichaelaP skrev:
Åh men tack! Vilken klippa du är! Ja, jag har börjat få in lite offerter och det blir ju inte direkt speciellt billig att bara ta in installatörer direkt utan dom flesta offerterna hamnar i samma prisbild som den offerten jag fick som innehöll allt (dvs nytt aggregat osv osv).

Men, jag måste fråga då du verkar ha ganska väldigt bra koll. Jag tycker ju att min ventilation egentligen funkar bra då jag har bra luft i alla rum och allt funkar bra så. Jag fick kullagret bytt i vintras då det var helt slut och efter det bytet så fungerar allt som smort. DOCK så är det ju de där med att termostaten visar deafult. Är det ett problem om det är så att termostaten är kopplad till ett element som ska värma upp den inkommande friska luften men då inte fungerar som den ska? Kan det leda till större fel? Mögel eller liknande?

Jag försöker lära mig så mycket jag kan om sånt här så att jag kan ta rätt beslut men jag börjar ju fundera lite nu på om jag verkligen behöver byta hela aggregatet just nu om problemet med "termostaten" inte är ett jättestort fel. Har du någon erfarenhet där och kanske kan råda mig i den frågan? Om jag kan avvakta med att byta aggregat eller om det kanske är lika bra att få det gjort?

Tack på förhand :)!
Dessa vent.system är stabilt byggda och egentligen väldigt enkla grejor. Det som slits är kullager i fläktmotorerna, som du har märkt. Enkla att byta och nya lager håller i 20-30 år.
Sedan tillkommer rengöring 1-2 ggr/år ca.

Värmeslingan i systemet är till för att värma upp kall inkommande luft, speciellt under vinterhalvåret. Övrig tid används den ej.
Du tycks ha en modern elektronisk termostat, ovanligt med fel på dessa. Ev kanske är sensorn defekt.
Oklart vad som avses med "default". Ta gärna en bild på grejorna för fler kommentarer.
En elektriker fixar enkelt byte av termostat om det nu är den som är defekt.

Ett nytt system har lite lägre energiförbrukning pga moderna motorer samt bättre värmeåtervinning, men det lär ta många år innan du tjänar in byte av system imho.
 
Attitudeswe
En modern FTX år mycket bättre än den 60% utdelning du får i en plattvärmeväxlare.

En roterande behåller mer fukt i huset (till inställbar maxnivå). Avlopp behövs typiskt inte.

Jag bytte vår 80-talare mot en systemair vsr300 vid tillbyggnad. Hela huset drar lika mycket nu som innan trots 55kvm större...
 
Ang. termostaten, du har inte läst fel på dess kåpa, kan det vara "Sensor fault" som du menar?
 
E etompau skrev:
Ang. termostaten, du har inte läst fel på dess kåpa, kan det vara "Sensor fault" som du menar?
FÖRLÅT! Jo, det är precis det jag menar! Jag kontrollerade vad de står exakt på termostaten och det är såklart "sensor fault". Det är jag som skrev fel i mina anteckningar.
 
M MichaelaP skrev:
FÖRLÅT! Jo, det är precis det jag menar! Jag kontrollerade vad de står exakt på termostaten och det är såklart "sensor fault". Det är jag som skrev fel i mina anteckningar.
OK, det skulle tyda på att sensorn som mäter tilluftstempen är defekt, avbrott eller kortslutning.
Kolla kabeln till sensorn så att den inte är klämd eller skadad. t.ex. Ingen svår felsökning enl. mig.

Ny sensor finns att köpa, men kostar ca 500 kr, du får en ny komplett termostat för 1000 kr.
 
E etompau skrev:
OK, det skulle tyda på att sensorn som mäter tilluftstempen är defekt, avbrott eller kortslutning.
Kolla kabeln till sensorn så att den inte är klämd eller skadad. t.ex. Ingen svår felsökning enl. mig.
Okej, då ska jag göra det i första hand. Tack så jättemycket för hjälpen!!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har du ett mätinstrument med resistansmätning, så kan du enkelt ohmmäta sensorn. Stäng av strömmen först, koppla loss kablarna till sensorn och mät.
 
E etompau skrev:
Har du ett mätinstrument med resistansmätning, så kan du enkelt ohmmäta sensorn. Stäng av strömmen först, koppla loss kablarna till sensorn och mät.
Nej, det har jag inte men jag ska se om någon bekant har det. Annars kanske de är värt att kontakta en elektriker och göra en felsökning för att se om det är något med termostaten som lätt (och hyfsat prisvänligt) går att åtgärda.
 
Attitudeswe
Man måste väl hitta en termistor med samma temperaturbeteende om den identifierats som trasig.

Bor du i södra sverige så kan du väl bara koppla ur värmaren. Men risk finns ju för vattenskada om det blir för kallt och isbildning översvämmar tråget.

En ny FTX är effektivare på både energianvändning och filtrering (luftkvalitet)
 
  • Gilla
MichaelaP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.