A AndersMN skrev:
Om det vore en katt hade väl fåglarna legat på lite olika ställen?
Vår ena katt lägger dem nedanför farstutrappen på ungefär samma plats varje gång. Då bor han så klart här så det finns ju en anledning till att han lämnar dem just där, är tacksam att han inte drar med dem in.
 
Höghus Höghus skrev:
Det finns självhäftande rovfågelssilhuetter man kan klistra på rutorna. Vi har ett glasparti, ingen genomsyn men det kraschar ändå lite fåglar ibland. Inte 100% effektivt alltså, men jag inbillar mig att det hjälper.

/Höghus

[bild]
Det har inte med genomsyn att göra utan en spegelbild av naturen bakom. De kan alltså inte se glaset.
 
  • Gilla
mangebest och 2 till
  • Laddar…
För några år sedan hade en granne till oss hade beställt något från internet för att få bort ogräs. Detta såldes inte i Sverige utan han beställde det från ett annat land. Vi hittade flera döda fåglar efter det. De slutade använda produkten genast när de märkte konsekvenserna. Kanske något sådant även för er?
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag får enstaka påflygningar varje säsong ungarna (främst svalor men även duvhök) blir flygga. Dunsen hörs precis strax före skymning och då tar jag snabbt in jycken. Hittills har pippin klarat sig efter att ha legat som död 10-20 minuter. Ger sig iväg efter chock och vila. Jag har två stora fönster i vinkel öster/söder och jag tror fågelungdomarna missar när solen står i väster och lyser in i matsalsrummet på andra sidan huset viljet innebär att de tror de kan flyga igenom huset.

Ingen åtgärd eftersom påflygningen inte orsakat dödsfall.
 
Ett trick som jag har tänkt prova
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
W Wagner skrev:
Vår ena katt lägger dem nedanför farstutrappen på ungefär samma plats varje gång. Då bor han så klart här så det finns ju en anledning till att han lämnar dem just där, är tacksam att han inte drar med dem in.
Jo, katter kan ju lägga byte så att ni också får del av det, typ. Men då är det ju oftast just på trappan eller vid en dörr. Om de själva jagar annars, hittar man ju bytenas huvuden, gallblåsor o annat de inte gillar lite var stans under buskar och på andra ställen de kan äta lite ifred. (Min mamma brukade gå och rensa tomten från halvätna vildkanindelar varje gång barnbarnen skulle komma och hälsa på, så de skulle slippa se dem. Se'n kom det en mård till skogen bredvid, och traktens vildkaninpopulation blev ganska snart noll)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.