Hej! Har ett badrum med 3 st led-spotar där en precis har börjat somna in, lyser väldigt svagt och när strömmen bryts så slocknar den långsamt.
Optimist som man är tänkte jag att jag bara byter ut spoten till exakt samma modell, men märket är Westcoast lighting och dom verkar inte vara verksamma längre (spotarna är snart tio år). Så det är bara att leta vidare och ber tacksamt om tips här.

Jag vill så klart ha samma sken och finish som på dom övriga spotarna, nån som har tips på spotlights som kan ersätta? Och är det nåt särskilt att tänka på? Är högst okunnig vad gäller elarbete… Om jag beställer en likvärdig men 7w istället för 8w till exempel, påverkar det installationen mer än ljusstyrkan?

Dessa spotar är relativt låga så jag kan inte sätta in vad som helst. Bilder och specar nedan:
8w
3000k varmvit
700 mA
 
  • Westcoast Lighting 8W LED-spotlight monterad i tak med etikett som visar specifikationer: 700mA, Max 12V, IP44, Varmvit 3000K.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd LED-spotlight i tak monterad i en vit rund ram, visar en närbild av lampan som beskrivs i ett inlägg om byte av gamla Westcoast lighting spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
viktorsg
  • Laddar…
BirgitS
Har du kommit något längre i dina efterforskningar @viktorsg ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kommit något längre i dina efterforskningar @viktorsg ?
Jag kontaktade Solar och fick en likvärdig led-spot rekommenderad som samtidigt hänvisade mig till att gå till en installatör istället, då de inte riktar sig till privatpersoner... Jag har kontaktat elektriker för att byta samtliga tre spotar samt drivdon i badrummet så blir det säkert bra. Spotarna har ett par tusen timmars brinntid i bagaget så jag tänker att efter tio år är det lika bra att göra det ordentligt och byta rubbet.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Ja om en börjat ge upp så är det lika bra byta alla plus drivdon. Då har de nått slutet på sin livslängd.
 
  • Gilla
viktorsg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.