stenene skrev:
Vad är det för typ av ventilation i exemplet som drar 20 000 KWh?
det är en frånluftsvärmepump= mekaniskfrånluft
 
Apprentice skrev:
Det här ämnet fick en intressant infallsvinkel. Fakta på papper och verklighetsuppfattning. Hur vet man egentligen vilket energibehov man har om man inte använt direktverkande el för att hålla hela hela inomhusmiljön över 17grader under ett års tid??
Jag bytte från elpanna till en CE50 för två år sedan. Elpannan hade jag i åtta år, så jag har en ganska god bild av mitt energibehov baserat på aktuell årsmedeltemperatur.
 
Maba: Ett riktigt bra köp alltså. Hur upplever du ventilationen med ComfortZone?
 
Det är ingen skillnad mot tidigare då jag hade mekanisk frånluft och tilluft via spaltventiler i fönstren. Jag har radiatorer och upplever inget problem med kallras.

När det gäller besparingen är jag mycket nöjd. Jag kanske skulle få ner elkostnaden ytterligare en tusenlapp med markvärme, men den besparingen räcker inte ens till att betala ränta på ett borrhål.
 
Maba skrev:
Jag hade ett energibehov på 19 000 kWh senaste året och frånluftsvärmepumpen drog 6 100 kWh (en CE50).
ett årscop på 3,1
det var imponerande! om nu siffrorna stämer (ingen ved?) exakt samm inomhus tempratur? lika många i hushållet?

båda gångerna har du mätt med separat elmätare? eller hur har du delat på hushålselen?
 
Jag har ingen kamin och vi har samma innetemperatur, 21 grader. Fyra i hushållet de senaste 3,5 åren.
När jag hade elpanna hade jag en snittförbrukning de senaste fem åren på 24 000 kWh men då hade jag en frånluftspump som gjorde enbart varmvatten och de mätningar jag gjorde på den så uppskattar jag att jag hade ett vv-behov på 3000 kWh / år och med ett COP på 3 så sparade den 2000 kWh / år, dvs jag hade ett energibehov på 26 000 kWh /år egentligen. Jag hade ingen separat mätning på elpannan då. De senast två åren hade jag dock 6600 samt 6500 kWh i hushållsel, så jag förmodar att jag hade en liknande HH-elförbrukning tidigare också, dvs ett snittenergibehov på 19500 kWh. I HH-el ingår frånluftsfläkt och cirkulationspump.
 
med en frånluftsvärmepup så maxar du npg 1,9 i cop, o det inte när den gör dyrt varmvatten räka på 1,5 på varmvatten.

ska se om jag reder ut vilka mätningar som inkluderar varmvatten o hur total resultater blr med denna info..
 
din elräkning låg på 24 000 kW (då gjorde en frånluftsvärmepump varmvatten)
normalt så har man ca 5000kW i varmvatten (med frånluftsvärmepump så var då varmvattenet 3300kW av elräkningen)
6500 var hushåls el, detta lämnar 14200 kW till uppvärmning.

frågan är om dina nuvarande 6100kW i uppvärmning inkluderar varmvatten? om det gör det så fr jag det till ett COP på 2,8 vilket råter rimligt.
Om det inte inkluderar varmvatten så får vi ett COP på 2,3 vilket låter lite.
 
CarMan skrev:
din elräkning låg på 24 000 kW (då gjorde en frånluftsvärmepump varmvatten)
normalt så har man ca 5000kW i varmvatten (med frånluftsvärmepump så var då varmvattenet 3300kW av elräkningen)
6500 var hushåls el, detta lämnar 14200 kW till uppvärmning.

frågan är om dina nuvarande 6100kW i uppvärmning inkluderar varmvatten? om det gör det så fr jag det till ett COP på 2,8 vilket råter rimligt.
Om det inte inkluderar varmvatten så får vi ett COP på 2,3 vilket låter lite.
Nu beräknade han vv till 3000 vilket då blir ca 1550 kWh (Jag vet ärligt talat inte nån som har 5-6000 kWh/år för vv) vilket då gör 16000 kWh för vv/värme vilket då gör cop 2,6
 
jag tror han gör av med mer varmvatten. tror nte hans sifra på 3000kW är rätt.
mitt Värmepumps program andvänder 5000kW som normal förbrukning för en villa
jag vet ingen som har separat elmätare på värma/ hushåls el & varmvatten, om nån har så kan domju komentera.
men det är klart, har man inga tonåringar & de vuxna durschar på jobbet, så kan man säkert koma ner i låga varmvatten siffror
 
När det gäller varmvattnet så mätte jag hur mycket den gamla frånluftsvärmepumpen drog innan jag bytte ut den. Det visade sig att kompressorn drog 2,7 kWh/dygn vid en mätning under en hel vecka (typ 2 duschar / dygn, diskmaskin 1 ggr / dygn) Frånluftsfläkten drog ytterligare 60W kontinuerligt.

Med CE50 görs en uppskattning av värmeproduktionen och under 80 sommardagar utan värmebehov gav den en snitt på 7,8 kWh/dygn med COP på 2,9. Det stämmer ganska bra med den gamla pumpen: 2,7 * 2,9 = 7,8 kWh / dygn

Med en snittförbrukning på 8 kWh / dygn ger det ett vv-behov på 2920 kWh / år. För enkelhetens skull har jag därför antagit ett vv-behov på 3000 kWh /år men att jag bara stoppade in 1000 kWh / år med den gamla pumpen. Det innebär att på min tidigare elförbrukning på 24 000 kWh / år skulle jag ha haft 26 000 kWh om jag kört med en elberedare.

Med den nu uppmätta HH-elen på 6 500 kWh / år ger det ett snitt på 26000-6500=19500 kWh / år i energibehov för vv/värme.
Det senaste året har dock varit varmare än normalt och pumpen har enligt räkneverket producerat 19 000 kWh och dragit 6100 kWh. Den uppskattade energiproduktionen kan iofs ifrågasättas men jag de mätningar jag gjorde innan jag bytte pump och de mätningar jag gjort efter installation tyder på att denna uppskattade produktion stämmer bra med verkligheten.
 
Maba: Du tycks ha gjort en god investering. Inte alla frånluftspumpar har så bra verkningsgrad som CE50, men jag vill ju som sagt ha FTX också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.