Egentligen är detta två separata problem men de har lyckats överlappa varför jag ändå kopplar ihop dem.

Det började med att jfb för ett tag sedan löste ut efter att det regnat ordentligt. Min tanke var först att det var fukt i stolpen med uttag i trädgården eller förlängningskabeln till belysning, båda IP44. Men när vi drog igång igen så löste den ut igen och vi fortsatte med att koppla in förbrukare efter förbrukare. Antagandet blev att det var mikrovågsugnen i köket, den var ensam förbrukare på den säkring vi antog utlöste jfb. Det var lite svårt eftersom det var ett intermittent problem. För att underlätta kommande felsökning satte vi in en jfb i uttaget precis innan mikron, typ en sån här:

Bilden visar en jordfelsbrytare (JFB) för utomhusbruk med två knappar: en grön "RESET" och en blå "TEST". Märkning "Test before use" och "OUTDOOR RCD" syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All is well, ända tills vi installerar en eldriven markis. Tyvärr är den skadad, vilket vi inte upptäcker, utan stoppar in sladden i ett jordat uttag på balkongen. Skadan gör att markisens rör ligger an mot kabeln som gnids av. Först går jfb och - efter att den nollställts - även säkringen. Kabeln till motorn byts och markisen åtgärdas så att kabeln går fritt från röret. Allt funkar.

Jag har dock följande frågor/funderingar:
1) Det visade sig att både huvud-jfb vid centralen och den vi satt vid mikron löste ut när markisens elkabel skadades. Är det förväntat beteende när man har seriekopplade jfb?
2) Finns det någon bra sätt att felsöka jordfel? Lite oroande om ngt sånt skulle hända när vi är bortresta, med frysar och annat. Vi har bara en för hela anläggningen.
3) Efter att kabeln till markisen bytts så har jag känt en obehaglig kittlande känsla när jag rör markisens metalldelar, oavsett om den är inkoppladtill nätet eller inte. Jag mätte mellan höljet och jord i uttaget och fick 189 V. Ingen kortslutning mellan någon av ledarna i kontakten och hölje eller jord. Markisen funkar i övrigt fint, jfb löser inte ut. Det sitter en stor konding i motorn, har det med saken att göra? Kan detta uppstå om någon av kondingens ledare hamnat i kontakt med höljet när kabeln byttes?
 
Jordfelsbrytaren som du använde till mikron har kanske nollspänningsutlösare, den kommer då alltid slå ifrån när spänningen försvinner och man får själv återställa den.

Det är bra om man kan ha fler en än jordfelsbrytare, särskilt bra att lägga sådant som är utomhus på på en egen då det ofta är där fukten ställer till det.

Vem bytte kabeln till markisen? Det låter som om skyddsjorden inte blivit ansluten, eller är den dubbelisolerad?
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Jordfelsbrytaren som du använde till mikron har kanske nollspänningsutlösare, den kommer då alltid slå ifrån när spänningen försvinner och man får själv återställa den.

Det är bra om man kan ha fler en än jordfelsbrytare, särskilt bra att lägga sådant som är utomhus på på en egen då det ofta är där fukten ställer till det.

Vem bytte kabeln till markisen? Det låter som om skyddsjorden inte blivit ansluten, eller är den dubbelisolerad?
Tack, bra poänger. Då borde jfb lösa ut genom att jag drar ut den ur uttaget? Ska testa det.

Huvuddelen av elen i huset är original från 60-tal med ojordade uttag. Har planerat att dra om den och då får det bli en bättre struktur med olika zoner för jfb.

Det var jag som bytte kabel, anslut den till röret precis som den gamla satt, med ett klämt öra på en skruvplint. Borde öppna upp och se att den inte lossnat i monteringen.
 
Lite beroende på exakt hur kabeln till markisen var skadad, så kan man tänka sig att om det gått kortslutningsström (flera 100A) i neutralledaren från markisen, så skulle en del av den strömmen kunna fördela sig till nollan till mikron. OM där då finns ett isolationsfel mellan nolla och jord så kommer den jordfelsbrytaren att lösa ut. Det kan då vara ett isolationsfel som vid normal användning av mikron bara släpper igenom tillräcklig ström för att lösa jfb, ibland.
 
  • Gilla
Dan M och 1 till
  • Laddar…
D Dan M skrev:
2) Finns det någon bra sätt att felsöka jordfel? Lite oroande om ngt sånt skulle hända när vi är bortresta, med frysar och annat. Vi har bara en för hela anläggningen.
Nej. Du kan ringa en elfirma som gör en besiktning och en isolationsmätning. Det kostar kanske 5000 kr, plus 15000 för saker de vill göra om, och är ingen garanti för att det inte inträffar jordfel i framtiden.

Jag skulle hellre köpa en sån här och få larm i telefonen ifall strömmen försvinner. Många hemlarm har samma funktion.

Närbild av ONTECH 9060 enhet med uttag, antenn och indikatorlampor. Priset 1690 SEK visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dan M skrev:
3) Efter att kabeln till markisen bytts så har jag känt en obehaglig kittlande känsla när jag rör markisens metalldelar, oavsett om den är inkopplad till nätet eller inte.
Är den ansluten med stickpropp, och du känner detta även med stickproppen utdragen?
Har markisen kontakt med skyddsjord eller moder jord via någonting annat?
Finns symptomet kvar om du bryter strömmen till hela gruppen?
Löper ledningar längs med markisens metallstomme en större sträcka?
D Dan M skrev:
Det sitter en stor konding i motorn, har det med saken att göra? Kan detta uppstå om någon av kondingens ledare hamnat i kontakt med höljet när kabeln byttes?
Nej, det ser bara till att ge rätt rotationsriktning till motorn.
 
  • Gilla
Dan M
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej. Du kan ringa en elfirma som gör en besiktning och en isolationsmätning. Det kostar kanske 5000 kr, plus 15000 för saker de vill göra om, och är ingen garanti för att det inte inträffar jordfel i framtiden.
Ingen garanti så klart, och en rätt omständig och därmed dyr procedur. Men det är väl samtidigt enda alternativet om man inte får bukt på felet(?)

Som @hempularen är inne på kan det finnas diverse små "isolationsfel" i anläggningen som gör att marginalen till utlöst jordfelsbrytare blir opraktiskt låg. Vi lät isolationprova varenda grupp i anläggningen och fick tummen ner på flertalet utomhusinstallationer där det helt enkelt samlats skit i armaturer och dosor genom åren.

Utöver larm gissar jag att det även är effektivt förebyggande att lägga alla utomhusinstallationer på en egen JFB om gruppindelningen tillåter det.
 
  • Gilla
Dan M
  • Laddar…
Ja, jag glömde TS ursprungliga problem 🙄.

Det låter som överledning N-PE utomhus nånstans. Det går inte att koppla ifrån, utan man måste lossa på N-ledaren i centralen eller någon dosa på vägen. Eller leta upp felet och laga det. Mikron var bara den tunga förbrukare som råkade påvisa felet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite beroende på exakt hur kabeln till markisen var skadad, så kan man tänka sig att om det gått kortslutningsström (flera 100A) i neutralledaren från markisen, så skulle en del av den strömmen kunna fördela sig till nollan till mikron. OM där då finns ett isolationsfel mellan nolla och jord så kommer den jordfelsbrytaren att lösa ut. Det kan då vara ett isolationsfel som vid normal användning av mikron bara släpper igenom tillräcklig ström för att lösa jfb, ibland.
Tack, känns ju inte orimligt.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej. Du kan ringa en elfirma som gör en besiktning och en isolationsmätning. Det kostar kanske 5000 kr, plus 15000 för saker de vill göra om, och är ingen garanti för att det inte inträffar jordfel i framtiden.

Jag skulle hellre köpa en sån här och få larm i telefonen ifall strömmen försvinner. Många hemlarm har samma funktion.

[bild]
Bra poäng. Tänker att jag ska dra om elen och sätta jordat överallt så småningom men fram tills dess kan detta vara en lösning
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är den ansluten med stickpropp, och du känner detta även med stickproppen utdragen?
Har markisen kontakt med skyddsjord eller moder jord via någonting annat?
Finns symptomet kvar om du bryter strömmen till hela gruppen?
Löper ledningar längs med markisens metallstomme en större sträcka?

Nej, det ser bara till att ge rätt rotationsriktning till motorn.
Precis, stickproppen urdragen. Den andra markisen ger inte den upplevelsen. Borde inte vara jordat med annat än att jag satt nåt av fasadankarna genom en väggledning... Borde dock märkts på andra sätt. Vad jag vet finns inga andra ledningar i väggen som skulle kunna ge nån induktionsström el dyl.
C cpalm skrev:
Ingen garanti så klart, och en rätt omständig och därmed dyr procedur. Men det är väl samtidigt enda alternativet om man inte får bukt på felet(?)

Som @hempularen är inne på kan det finnas diverse små "isolationsfel" i anläggningen som gör att marginalen till utlöst jordfelsbrytare blir opraktiskt låg. Vi lät isolationprova varenda grupp i anläggningen och fick tummen ner på flertalet utomhusinstallationer där det helt enkelt samlats skit i armaturer och dosor genom åren.
Aha, låter rimligt. Hjälper det att blåsa rent med tryckluft i dosor och armaturer?
C cpalm skrev:
Utöver larm gissar jag att det även är effektivt förebyggande att lägga alla utomhusinstallationer på en egen JFB om gruppindelningen tillåter det.
Egen jfb känns som det enkla första steget. 👍
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag glömde TS ursprungliga problem 🙄.

Det låter som överledning N-PE utomhus nånstans. Det går inte att koppla ifrån, utan man måste lossa på N-ledaren i centralen eller någon dosa på vägen. Eller leta upp felet och laga det. Mikron var bara den tunga förbrukare som råkade påvisa felet.
Mmm, elektriker får kolla på det när de installerar markiserna permanent.
 
C
D Dan M skrev:
Aha, låter rimligt. Hjälper det att blåsa rent med tryckluft i dosor och armaturer?
Jag skrubbade rent några armaturer som blev underkända och efter det blev det helt andra mätvärden, så rengöring hjälper. Just tryckluft vet jag dock inte, jag skulle tro att det framför allt är den "ingrodda" skiten som orsakar läckströmmar.

Sen var det i andra fall söndertorkade gummitätningar som krävde andra åtgärder (antingen hitta en ny tätning, eller ta bort eller byta hela enheten).
 
  • Gilla
Dan M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.