Hur borrar jag
hål i glasskivan som kaminen står på?
 
Utan mer information säger min magkänsla att glaset är härdat och ej går att borra i utan att det spricker.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Anade nästa det
 
J JSten skrev:
Utan mer information säger min magkänsla att glaset är härdat och ej går att borra i utan att det spricker.
Golvet är lite ojämnt,så glasskivan lyfter ca 3 mm från golvet längst fram,framför kaminen
 
O Odd Fossmo skrev:
Golvet är lite ojämnt,så glasskivan lyfter ca 3 mm från golvet längst fram,framför kaminen
Säger inte mycket huruvida det är härdat eller ej. Första länken som Google spottar fram för att undersöka om glas är härdat var för mig https://www.glazingrefurbishments.co.uk/blog/how-to-identify-tempered-glass. Testa någon av de icke destruktiva metoderna för att se om din skiva är härdad. Är den det går det som sagt inte att borra. Är den däremot inte härdad så går det alldeles utmärkt att borra med diamantbort/diamanthålsåg.

Med det sagt, kollade runt lite snabbt på nätet och verkar som att alla glasskivor för att lägga under kaminen verkar vara härdade.
 
namnbyte
Det är la mer eller mindre ett krav på härdat glas under kaminen, vi var tvungna att ha härdat iallafall. Men vår sotare vilken vi frågade kan såklart ha fel.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
J JSten skrev:
Säger inte mycket huruvida det är härdat eller ej. Första länken som Google spottar fram för att undersöka om glas är härdat var för mig [länk]. Testa någon av de icke destruktiva metoderna för att se om din skiva är härdad. Är den det går det som sagt inte att borra. Är den däremot inte härdad så går det alldeles utmärkt att borra med diamantbort/diamanthålsåg.

Med det sagt, kollade runt lite snabbt på nätet och verkar som att alla glasskivor för att lägga under kaminen verkar vara härdade.
Tack,,ska kolla runt lite,,måste få ner glasskivan mot golvet
 
Att sätta en glasskiva i spänn ned mot golvet (böja den) kommer ju inte fungerar oavsett ifall du få hål i den eller inte.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Är det kaminens fötter du vill borra hål för eller varför vill du borra hål?
 
T topmount skrev:
Att sätta en glasskiva i spänn ned mot golvet (böja den) kommer ju inte fungerar oavsett ifall du få hål i den eller inte.
Är det en härdad glasskiva så går det bra att böja den 3mm.
 
T topmount skrev:
Att sätta en glasskiva i spänn ned mot golvet (böja den) kommer ju inte fungerar oavsett ifall du få hål i den eller inte.
Jag trycker ner den mot golvet med stortån,så det krävs inte mycket tyngd för att skivan skall ligga platt mot golvet(allra längst fram på glasskivan)
 
Lägg något tungt på den och foga fast den med silikon.
 
N Niq skrev:
Är det kaminens fötter du vill borra hål för eller varför vill du borra hål?
Nä,, för att få ner glasskivan mot golvet,,
N Niq skrev:
Lägg något tungt på den och foga fast den med silikon.
Låter som en lösning, tack
 
O Odd Fossmo skrev:
Nä,, för att få ner glasskivan mot golvet,,

Låter som en lösning, tack
Det är bra med en fog runt glaset ändå så slipper du få in skräp under.
 
  • Gilla
Odd Fossmo
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Det är la mer eller mindre ett krav på härdat glas under kaminen, vi var tvungna att ha härdat iallafall. Men vår sotare vilken vi frågade kan såklart ha fel.
det är inget krav o härdat glas
du kan ha vanligt glas /klinkers /plåt osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.